VERONA
Verona este
un oraș minunat, păstrător de mărturii uimitoare din antichitate, ev mediu
timpuriu, renaștere și baroc. Face parte dintr-un buchet de trei orașe
pitorești pline de personalitate și apropiate prin destin istoric și artistic:
Padova, Vicenza și Verona. Călătorilor Verona le rezonează mai puternic
datorită poveștii dramatice de iubire dintre Romeo și Julita, povestită lumii
de către Shakespeare, dar, desigur imaginară.
Cele mai bine păstrate monumente antice romane se află la Roma, dar și
Verona se bucură de un astfel de tezaur. Orașul cu doar 270.000 de locuitori
găzduiește multe dintre cele mai bine conservate monumente antice din întreaga
Italie, inclusiv al treilea cel mai mare amfiteatru roman din țară (după Colloseum
și amfiteatrul din Capua) și este decorul celei mai cunoscute piese semnate de
Shakespeare, Romeo și Julieta. Vestigiile edilitare ale epocilor trecute și
viața tumultoasă specifică orașelor italiene ne-au atras la Verona de la prima
călătorie în Italia, cu o escală obligatorie prin mirifica Veneție, dar și prin
Padova strălucitore și bogată în toate artele.
De foarte multe ori Verona este calificată drept orașul iubirilor, sau al
îndrăgotiților, dar eu și Caemen considerăm Veneția orașul iubirii, prin
așteptările noatre lungi și prin visurile care ni s-au împlinit acolo cuprinși
de poezia unui ambient unic.
Aflat în nordul Italiei, în regiunea Veneto, Verona este orașul
tipic italian prin excelență, un oraș al artei, el însuși o capodoperă,
presărat de monumente care poartă vizitatorul prin toată istoria Italiei, de la
vremurile bune ale Imperiului Roman, la goticul medieval, splendoarea
renascentistă și grandoarea barocă. Mai mult, orașul poartă și urmele perioadei
sale venețiene, când s-a aflat sub influența marii republici maritime, și ale
celei austriece.
Inainte de Evul Mediu, în Verona existau foarte multe
monumente antice, bine păstrate, dar multe dintre ele au fost distruse într-un
cutremur din 1117. Atunci, mare parte din clădirile antice s-au prăbușit și au
fost înlocuite cu noi structuri în stil romanic. Cele mai importante vestigii
antice care au supraviețuit cutremurului și secolelor ce s-au mai scurs de
atunci sunt Arena, marele amfiteatru construit în prima jumătate a sec. 1 e.N.,
cu o capacitate de 30.000 de locuri, Teatrul roman, construit tot în acea perioadă
de cealălaltă parte a Adigelui și salvat de la distrugere în sec.al 18-lea de
un localnic bogat, Ponta di Pietra, cel mai vechi pod peste Adige, finalizat în
anul 100 e.N. și, în fine, Porta Borsari, una din vechile intrări în oraș.
Piazza Bra
Istoria orașului Verona este una tulbure și nu de puține ori de-a lungul
timpului această localitate și-a schimbat stăpânirea trecând din mâinile romanilor în cele ale goților,
longobarzilor, francilor, ale imperiului Bizantin sau ale Regelui Lombardiei. Iar
la sfârșitul sec.al 18-lea, însuși Napoleon Bonaparte a pășit victorios pe
porțile sale. După căderea marelui conducător de oști, începând cu 1814, Verona
a intrat în stăpânirea Imperiului Austriac. Abia în 1866, după Războiul de Șase Săptămâni și după mai
multe treceri succesive din stăpânirea franceză în cea austriacă și invers,
Verona a intrat în componența Italiei alături de restul statului venețian.
Sub senioria familiei Della Scala Scaliger, care a domnit în
contul împăratului german între 1262 și 1387, orașul a cunoscut un apogee. A
trecut apoi sub dominația conducerii lui Visconti de la Milano și apoi sub
tutela republicii venețiene, în 1405.
Este foarte interesant de remarcat faptul că, vechiul oraș roman, deși nu este vizibil cu ochiul liber, există încă
aproape intact la circa șase metri sub pământ. Vorbim aici atât de drumurile pavate cu bazalt cât și de
pivnițele caselor romane, ce au fost folosite în multe cazuri pentru ridicarea
altor construcții în Evul Mediu. Și cum orașul se afla încă din acea perioadă
la intersecția a șapte drumuri principale ale imperiului, este evident că
Verona s-a dezvoltat foarte mult iar așezarea era una înfloritoare.
Arena Verona
Speranțele noastre legate de oraș au fost amlificate de la
primul contact. Am avut norocul să pătrundem spre inima lui prin preajma unor
vestigii înalte de ziduri de apărare din cărămidă puțin înegrită de secole.
Lângă acele ziduri era organizată o parcare unde se înghesuiau împreună mulțime de autocare elegante și de
turisme. Intr-o altă excursie am aflat că dincolo de ziduri exista o parcare
subterană foarte sigură și chiar elegant. Pe lângă acele ziduri impozate, la o
cofetărie cu mese afară, Carmen și-a băut cafeluța obișnuită, iar eu am avut
voie la un pahar de citronadă.
Liston – latura de vest a pieței Bra
Destul de aproape am pătruns în vasta
piață numită Bra, piață ce acoperea o parte din vechiul centru al orașului
roman. Verona este faimoasă mai ales datorită marelui amfiteatru
roman din oraș, numit pe scurt de localnici arena. Colosul de piatră cu multe arcade
ce nu au fost conturate de negrul vremurilor, ne-a copleșit de la primele
priviri. Realizat în jurul anului 30 e. N., cu 50 de ani înainte de Colosseumul
din Roma, la începuturi era locul unde aveau loc lupte de gladiatori și animale
sălbatice. Azi găzduiește târguri, evenimente festive și concerte de operă în
aer liber. De menționat spectacolul din 1946, La Gioconda de la Ponchielli,
care a însemnat debutul Mariei Callas.
Piazza Bra, adesea cu numele scurtat
la Bra, este cea mai mare piață din Verona, existând unele afirmații că ar fi
cea mai mare din țară. Piața cu o suprafață greu de definit geometric. Este
căptușită cu numeroase cafenele și restaurante pe partea de apus, parte de
promenadă numită Liston cu clădiri diverse de două-trei etaje, pe partea opusă
față două clădiri notabile. Pe lângă Arena Verona, pe două laturi se înalță
Primăria orașului, Palazzo Barbieri și Palazzo Gran Guardia.
Palazzo Gran Guardia
Piazza Bra s-a format într-o
perioadă lungă de timp și fiecare parte a acesteia este caracterizată de o
arhitectură și de o serie de clădiri deosebit de importante: pe partea nordică
se află Arena, cea mai veche clădire, în partea de vest există diverse palate
datând din secolele 15 și 18, pe partea
de sud, Gran Guardia, începută de venețieni și completată de austrieci, pe partea de est cea mai recentă clădire, Gran
Guardia Nuova, mai cunoscută sub numele de Palazzo Barbieri, sediul
municipalității.
Intr-o latură a pieței asigură o
umbră binefăcătoare o grădină de cedri și pini. Arborii și aleile înconjoară fântâna Alpilor și o statuie de bronz a
lui Victor Emmanuel al II-lea. Acest monument ecvestru al primului rege al
Italiei, a fost inaugurat la 9 ianuarie 1883, la cinci ani de la moartea sa. Există
multe clădiri semnificative în interiorul și în jurul pieței Bra, construcția
lor etalând stilul mai multor secole.
Palazzo della Gran Guardia, a fost
prima clădire ridicată pe marginea sudică a pieței Bra. Acesta a fost proiectat
inițial de Domenico Curtoni ca un acoperiș construit din zidul existent până la
mai mulți stâlpi (un fel de copertină largă). Leonardo Donato, al 90-lea Doge
al Veneției, a solicitat o construcție pentru ca trupele sale să se adăpostească
pe vreme rea. Lucrările au început în 1610, dar s-au oprit atunci când a
existat un deficit al fondurilor disponibile. Aproape 200 de ani mai târziu, în
1808, arhitectul Giuseppe Barbieri a fost însărcinat să proiecteze și să
finalizeze proiectul, dar finalizarea a durat încă 45 de ani. Clădirea este
folosită acum ca loc pentru conferințe, întâlniri și expoziții.
Palazzo Barbieri
Palazzo Barbieri adăpostește
astăzi primăria din Verona. Denumit inițial Palazzo della Gran Guardia Nuova, a
fost proiectat de Giuseppe Barbieri și a fost numit mai târziu în onoarea sa.
Construcția a început în 1836 și a fost finalizată până în 1848.
Arena di Verona este
una dintre cele mai bine conservate structuri antice de acest fel. Arena putea
adăposti în antichitate aproape 30.000 de persoane, dar în zilele noastre, din
motive de securitate, capacitatea maximă a arenei este redusă la 15.000
de spectatori. Fațada rotunjită a clădirii a fost compusă inițial din
calcar alb și roz de la Valpolicella, dar după marele cutremur din anul 1117,
care a distrus aproape complet inelul exterior al structurii, cu excepția
așa-numitei „ala“ (aripi), piatra a fost scoasă (jefuită) pentru a fi
refolosită la alte clădiri. Cu toate acestea, amfiteatrul i-a impresionat pe
vizitatorii medievali ai orașului, iar unul dintre ei a considerat că a fost
un labirint, fără intrări sau ieșiri. Ciriaco din Ancona a
fost plin de admirație pentru modul în care a fost construit, iar panegiricul
civic De laudibus veronae (1483) al lui Giovanni Antonio Panteo a
remarcat că arena îi uimea pe privitori prin faptul că era o construcție mai
mult decât umană.
Ca si Colosseum-ul, Arena era acoperită
pentru a proteja spectatorii de soare si ploaie, iar ieșirile (vomitoria) erau numerotate. In arena se luptau atât
gladiatorii între ei, cât și cu fiarele, iar intrarea era liberă. Ulterior, în
evul mediu, a devenit o fortăreață și o inchisoare. Mai târziu, magazine,
ateliere si bordeluri și-au făcut apariția sub arcadele sale. In timpul celui
de-al doilea razboi mondial Arena s-a folosit drept adăpost aerian. Dimensiunile
sale sunt: 153m/124m și o inălțime de 30 de metri, 72 de arcade. Nivelul al
treilea s-a pierdut, din el mai rezistând numai o mică porțiune ce amintește
despre arhitectura sa.
Când am admirat pentru prima dată
venerabila arenă nu ne-am putut
imagina că în 2013 vom asista la două spectacole minunate șezând pe gradenele
antice. Atunci am văzut magnifice spectacole cu operele Nabucco și Aida sub
patronajul lui Placido Domingo. Era aniversarea a 100 de ani de când arena a
început să găzduiască current spectacole de operă. Amintiri minunate!
Primele încercări de recuperare a
vechilor funcții ale amfiteatrului ca arenă de spectacole au început în
epoca Renașterii. Aici au fost montate începând din
anii 1850 unele spectacole de operă, folosind acustica deosebită a monumentului.
Spectacolele de operă au început să
fie reprezentate periodic aici începând din 1913, grație inițiaivei și zelului
tenorului de operă italian
Giovanni Zenatello și al impresarului Ottone Rovato. Prima reprezentație
montată în sec.al 20-lea pe această arenă a fost Aida de Giuseppe
Verdi, care a avut loc la data de 10 august a acelui an, pentru a
marca centenarul nașterii lui Verdi. Au fost prezenți atunci compozitori
celebri ca Puccini și Mascagni.
De atunci, spectacolele din stagiunea de vară a operei au fost montate continuu
pe această arenă, cu excepția perioadelor 1915-1918 și 1940-1945, când Europa
se afla în război.
In perioada contemporană, cel puțin
patru spectacole de operă (uneori chiar și șase) sunt montate aici în fiecare
an, în perioada cuprinsă între lunile iunie și august. In timpul lunilor de
iarnă, companiile locale de operă și balet își desfășoară reprezentațiile la
L'Accademia Filarmonica, aflată tot în Piazza Bra.
Spectatorii moderni sunt informați că
bilete de intrare pentru a sta pe treptele de piatră ale arenei sunt mult mai
ieftine decât biletele care oferă acces la scaunele tapițate disponibile la
nivelul solului. In jurul arenei sunt plasate lumânări care sunt aprinse după
apusul soarelui.
In fiecare an, peste 500.000 de
oameni vizionează spectacole populare de operă montate pe această
arenă capabilă odinioară să adăpostească 22.000 de spectatori la fiecare
spectacol (capacitate limitată acum la 15.000 de spectatori din motive de
siguranță). Aici au interpretat unii dintre cei mai mari cântăreți de operă ai
lumii; printre cei care ai concertat aici în epoca post-belică au fost Giuseppe Di Stefano, Maria
Callas, Tito Gobbi și Renata
Tebaldi. De asemenea, au fost prezenți aici dirijori celebri ai
epocii. Magazinul oficial al arenei conține înregistrări istorice ale
spectacolelor reprezentate aici.
Spectacolele de operă de la Arena din Verona nu au folosit microfoane sau difuzoare până în
anul 2011 când s-a instalat un sistem electronic de amplificare sonoră.
In perioada recentă, arena a găzduit, de asemenea,
mai multe concerte ale unor interpreți și formații pop sau rock internaționale.
De istoricul arenei
este legat și faptul că aici, în ruinele de după cutremurul din anul 1117 a
predicat Sfântul Francisc de Assisi, iar Dante Alighieri a folosit-o
ca inspirație în Divina Comedie.
Arena Verona a fost construită în timpul domniei lui
Diocletianus, în jurul anului 290. Numai patru arcade ale peretelui exterior
din partea de nord au supraviețuit, dar arcurile de boltă sunt intacte și în uz
normal. Cele 44 de rânduri de gradene pot găzdui 22.000 de spectatori, iar în
lunile iulie și august, este locul unde se află Verona Opera Festival,
una dintre cele mai importante evenimente de muzică de vară din Europa, clasată
alături de festivalurile Bayreuth și Salzburg. Arena formează o parte a
suprafeței din Piazza Brà, vis-a-vis de Palazzo Malfatti, creat de Sanmichele,
architect local. Alăturate la clădirea lungă a palatului Gran Guardia, se află poarta și turnul Portoni
della Brà, complex edilitar plin de farmec construit în lungul
zidurilor medieval și menit să unească, în vechime, Piazza Bra de zona suburbnă
numită Braida.
Copleșiți de trăinicia și grandoarea
în piatră a lumii romane am pornit spre alte atracții ale orașului ce se anuța
atât de darnic. Am pătruns prin pitoreasca și aglomerata Via Mazzini care face
legătura dintre Piazza Bra și Piazza delle Erbe, inima antică a coloniei romane,
zonă ce constituie centrul elegant și cel mai atactiv pentru mulțimea
turiștilor. Eram minunați cum de s-a reușit ca dintr-un vesigiu vechi și trist
și dintr-o stradă de legătură dintre două piețe să se facă un areal plin de
viață și trepidant de atrăgător.
Portoni della Bra cu vedere spre
Piazza Bra
Prima parte a străzii se ridică pe un fost drum roman
principal est-vest, decumanus, în timp ce cea de-a doua parte a fost deschisă
după demolarea din ordinul lui Gian Galeazzo Visconti al unor palate. In Evul
Mediu, drumul, numit atunci Via Nuova, era neasfaltat, murdar și ocupat, în
multe zone, de șoproane și baraje, iar curățarea sa a avut loc abia la
începutul sec.al 19-lea, în 1818 fiind pietruit. In 1907 municipalitatea a
decis să înlocuiască numele cu cel al lui Giuseppe Mazzini.
De-a lungul traseului se află biserica San Tommaso
Apostolo, cunoscută în Verona și sub numele de Ciesa de San Tomìo. Printre
altele, o parte dintr-un arc roman datând din sec.al 2-lea a fost găsită în
această biserică, aproape cu siguranță o parte a porticului forului roman (acum
Piazza Erbe). Biserica a fost închisă în timpul dominației napoleoniene (a fost
chiar transformată într-un teatru) și a fost readusă la cult abia la mijlocul
sec.al 19-lea.
La capătul Viei Mazzini am ajuns într-o piață
prlungă, străjuită de clădiri înalte vechi și pitorești, Piazza delle Erbe. Piazza
delle Erbe (sau mai simplu, Piazza Erbe) este cea mai veche piață din Verona și
se ridică deasupra zonei fostului for roman. In epoca romană era centrul vieții
politice și economice, dar cu timpul clădirile romane au cedat loc celor
medievale. In 2012 a fost considerată cea mai îndrăgită piață italiană din
lume, potrivit unei cercetări realizate de Fundația Marilena Ferrari, care a
monitorizat 100 dintre principalele ziare străine timp de un an.
Partea de nord este ocupată de vechiul Palazzo del
Comune, Torre dei Lamberti, Casa dei Giudici și casele Mazzanti.
Piazza de la Erbe –
Verona
Latura de vest, cea mai mică, este închisă de palatul
în stil baroc, Maffei, împodobit cu diverse statui ale zeilor greci: Jupiter,
Hercules, Minerva, Venus, Mercur și Apollo. Partea de nord-vest a pieței se
află pe fostul Capitoliu Roman, orientat spre Forum. Multe case păstrează
rămășițele picturilor în frescă. Casa dei Mercanti (sau Domus Mercatorum) se
ridică pe partea de sud, odată sediul Băncii Popolare di Verona. Celelalte
case, mai anonime, amintesc de turnurile-casă de origine municipal
caracteristice prin raportul dintre înălțime și lățime.
Intre 1884 și 1951 piața a fost afectată de șinele
rețelei de tramvai orășenești.
Piazza delle Erbe
Cel mai vechi monument al pieței este fântâna
surmontată de o statuie numită Madonna Verona din perioada romană datată ca
aparținând anului 380 cu adăugări medievale. Fântâna este o operă dorită de
Cansignorio pentru asamblarea pieselor din perioada romană, conform tradiției
medievale, în special în perioada gotică. Fântâna are un vas mare și o statuie
din Capitolium despre care se spune că odată a fost aurită. Apa a fost adusă de
Cansignorio de la torentul Lorì din Avesa până la Piazza Erbe. Statuia este
împodobită cu un cartuș ținut în mâini care poartă vechea deviză a Primăriei.
Pe cartuș scrie „în acest oraș care aduce dreptate și iubitor de laudă”.
Un alt monument istoric este capitelul, numit
Tribuna. Acesta datează din jurul sec.al 13-lea, perioadă în care a fost
folosit pentru diferite ceremonii. In special, podestatul a stat acolo pentru
ceremonia de inaugurare, iar magistrații și-au depus jurământul tot acolo.
Spre via Cappello, există o coloană străveche, înconjurată
de un altar originar din sec.al 14-lea, în ale cărui nișe sunt sculptate în
relief figurile Fecioarei și ale sfinților Zeno, Pietro Martir și Cristoforo.
In fața Palazzo Maffei se ridică, din 1523, o coloană
superbă din marmură albă, deasupra căreia se află leul lui San Marco, simbol al
Republicii Veneția. Este Colonna di San Marco.
Cansignorio della Scala (5 martie 1340 - Verona, 18
octombrie 1375) a fost un condotier italian care a ajuns la comanda Veronei
prin abuz.
Cansignorio a fost seniorul Veronei din 1359 până în
1375, împreună cu fratele său, Paolo Alboino. A devenit stăpân al Veronei la
moartea tatălui său Mastino, împreună cu frații Cangrande II și Paolo Alboino.
Cu toate că Cangrande II avea o conducere eficientă. Cansignorio a complotat
împotriva puterii sale tiranice și, după ce l-a fost asasinat într-o ambuscadă,
la 14 decembrie 1359, a preluat controlul asupra orașului.
Palazzo della
Ragione și piazza delle Erbe
Cansignorio a condus Verona moderat și a îmbogățit-o
cu numeroase clădiri, printre care Ponte Navi sull'Adige și primul turn cu un
ceas din Italia, Torre del Gardello.
Pe patul său de moarte, în 1375, a comandat uciderea
fratelui său Paolo Alboino (care era practic închis din 1365), pentru a garanta
succesiunea fiilor săi Bartolomeo II și Antonio.
Mormântul lui Cansignorio este unul dintre celebrele
morminte Scaliger din Verona.
De cum am pătruns în vasta piață ne-a cuprins un val
al mulțimii colorate și dezlănțuite. Clădirile încojurătoare sunt înalte, cu fațade
diverse și divers colorate în nuanțe pastel. Tencuiala lor dezvăluie totuși
urme ale trecerii timpului, o caracteristică a venerabilelor cartiere italiene
de pretutindeni. Intrega suprafață a pieței era acoprită de trei șiruri lungi
de tarabe protejate de umbrele
asemănătoare. Bogăția mărfurilor de pe tarabe este orbitoare prin diversitate
și coloristică, dominată de vegetale, de preparate și produse artizanale. Pe
laturi edificiile se sprijină pe arcade ce adăpostesc magazine ale negustorilor
tradiționali și, probabil, mai avuți. Prin învălmășala general, abia am putut
să observă urmele frescă de pe unele fațade, care sporesc coloritul general.
Piazza delle Erbe este un colț fermecat al Veronei,
poate cel mai autentic. Un colț unde clădirile, turnurile, statuile și
elementele arhitecturale din diferite epoci s-au suprapus, creând un colaj
armonios, unic și irepetabil în straturi. In ghidurile internaționale piața este
descrisă, pe drept, ca una dintre cele mai frumoase piețe din Italia.
Timp de multe secole, Piazza Erbe a fost punctul
forte al vieții sociale, economice și religioase din Verona. In epoca romană, aici
a fost găzduit Forumul, din care actuala Piazza deține lungimea inițială. Aici
se aflau Campidoglio, Temple și Terme, conectate de un portic care adăpostea
numeroase magazine. In perioada comunală din evul mediu timpuriu a fost sediul
puterii politice și, odată cu senioria Scaligeri (della Scala), a devenit un
centru viu al artelor și comerțului. In timpul dominației venețiene mai întâi
și apoi a celei austriece, a cuprins instanța civilă și penală, dar a rămas întotdeauna
locul de întâlnire și preferat al pieței veronese.
Palazzo della
Ragione și Torre dei Lamberti
Vedere spre intrarea
în Piazza delle Erbe
Incepând vizita din partea de est a pieței, cea din
dreapta venind de pe Via Mazzini, se găsește în primul rând Palazzo della
Ragione din sec.al 13-lea (numit și Del Comune), care a fost timp de secole
centrul puterii politice a orașului. In încăperile sale se aflau Colegiul
Notarilor, Dazio della Seta, Curtea Magistraților, Curtea de Asize și
închisorile, dar întotdeauna la parter erau magazine. Devastat de numeroase
incendii, edificiul pe care l-am admirat noi își datorează aspectul actual
arhitectului Giuseppe Barbieri care, în sec.al 19-lea, a restructurat fațada
dinspre piață după un stil neoclasic foarte diferit de structura romanică
originală.
Palatul este dominat de Torre dei Lamberti, construit
în anul 1172 de familia cu același nume, urmând stilul romanic tipic epocii și
încă vizibil astăzi în partea de jos, confecționat cu cărămizi alternate cu
tuf. De-a lungul secolelor a suferit diverse transformări, într-o succesiune de
materiale și stiluri mereu fericite și mereu împreună, până în 1464 când, odată
cu adăugarea clopotniței octogonale, a ajuns la 84 de metri și a devenit cel
mai înalt turn din Verona. Din curtea din spate a Pieței Vechi poate fi accesat
prin lift până în vârful său, bucurând de o vedere incomparabilă asupra
orașului. Construcția turnului a început în anul
1172 de familia Lamberti. Inițial turnul avea o înălțime de 37 de metri. Nu
există date până acum despre motivul acestei construcții și este, de asemenea,
foarte dificil să se găsească informații despre familia Lamberti, care a fost
exilată din oraș.
In 1295, au fost
adăugate două clopote: primul, numit Rengo (anterior se
numea Arengo)a fost folosit pentru convocarea consiliului municipal
și pentru chemarea la arme în caz de atac. Al doilea, numit Marangona („marangon”,
în dialectul Veronei înseamnă „dulgher”) care semnala incendiile, orele de lucru, precum și orele
zilei. In mai 1403 partea de sus a turnului a fost lovită de fulger. Lucrările
de restaurare au început abia în 1448 și au durat 16 ani. Turnul a fost apoi
restabilit și ridicat, prin adăugarea unui turn de clopot octogonal din
cărămidă și marmură albă. Reconstrucția a fost finalizată în 1463 și turnul a
trecut de la 37 la 84 de metri înălțime. Orologiul cel mare a fost adăugat în
1779 de contele Giovanni Sagramoso. Turnul a fost deschis publicului în 1972.
In vecinătate, din sec.al 13-lea Casa dei Giudici a
avut funcții diferite și importante de-a lungul secolelor; folosită inițial ca
reședința a Podesta cu numele de Domus Nova, a devenit sediul consiliilor
orașului și reședința judecătorilor trimiși de Veneția în timpul când
Serenissima reprezenta puterea.
Reședința este conectată la Palazzo Comunale prin
L’Arco della Costa, de care atârnă o coastă uriașă. Potrivit credinței
populare, a fost o coastă pierdută de diavol, dar în realitate este o coastă de
balenă folosită ca „semn” de unul dintre magazinele de mirodenii și mărfuri din
piața din Evul Mediu. Partea de est a pieței se încheie cu un edificiu splendid
care ajunge până la Corso Santa Anastasia. Acesta reprezintă Casele Mazzanti și
este unul dintre cele mai vechi clădiri din Verona. Folosită deja în anii 1300
de către Scaligeri ca granar, sunt renumită pentru frescele mitologice vii de
pe fațadă, care reprezintă Ignoranța, Prudența, Invidia, Providența și Lupta
dintre Giganți. Fresca a fost realizată la începutul sec.al 16-lea, după un
obicei foarte răspândit în Renaștere, ceea ce a câștigat orașului lui Scaligeri
denumirea de urbs picta (oraș
pictat). După cum am spus frescele sunt încă vizibile astăzi pe diferite
clădiri din centrul istoric.
Pe latura de nord-vest a pieței, cea mai mică, există
două clădiri cu un interes istoric și artistic considerabil, Palazzo Maffei în
stil baroc și anticul Torre del Gardello. Palatul datează din sec.al 17-lea și,
odată cu acesta, stilul baroc și-a făcut intrarea maiestuoasă în Verona, în
măreția acestei clădiri elegante și sofisticate pe trei etaje în care frumusețea
fațadei captivează într-o paletă de complexitate. Cele șase statui mitologice
de pe balustrada elegantă merită o admirație deosebită, toate în marmură
locală, cu excepția celei a lui Hercules, care a aparținut unui templu din
secolul 1 e.A. (ale cărui resturi sunt vizibile în subsolul restaurantului de
la parter).
Torre del Gardello aparține secolului al 17-lea, dar
își datorează aspectul actual seniorului Cansignorio della Scala (Scaligeri),
care, în 1363, l-a amplasat și l-a ridicat la înălțimea actuală de 44 de metri.
Este cunoscut și sub denumirea de Torre delle Ore, deoarece pe vârful său se
află un ceas cu clopot mecanic printre cele mai vechi din Europa, care a servit
acolo între anii 1421 și 1810. Clădirile situate în fața caselor Mazzanti se
ridică pe temeliile Capitoliului roman antic, care era orientat spre Forum cu
una dintre laturile sale mai lungi. Unele dintre clădiri păstrează încă pe
fațadă fragmente de fresce tipice renascentiste, cum ar fi cea de la numărul 23
pe care sunt recunoscuți cei patru evangheliști, Fecioara cu copilul Iisus,
Sfântul Iosif și Sfântul Ioan Botezătorul. Privind aceste curioztăți ae
gustului medieval mi-am reamintit cum marele nostrum Constantin Brâncuși, cu
mare dreptate că arhitectura este este
sculptură locuită.
Din Piazza delle Erbe, care a fost punctul central al
puterii politice în vremurile romane și municipal (comunale), am intrat spre
Piazza dei Signori, care a preluat întâietatea în vremea Republicii Scaliger și
a Serenissimei, traversând Arcul della Costa situat între Palazzo del Comune
din sec.al 13-lea și Domus Nova. Este o trecere îngustă specific medieval
străjuită de zidurile înalte ale celor două edificii oficiale. De asemenea, se
poate ajunge traversând un culoar îngust situat în mijlocul Casei Mazzanti;
fața Barbaro, unde o placă de marmură amintește de ambuscada mortală ce a avut
loc, la 26 octombrie 1277, asupra lui Mastino I-ul, progenitorul domniei
Scaliger.
Piazza dei Seniori – în dreapta calea spre
Arche Scaligere
Ajungând pe îngusta Via della Costa, am avut în
dreapta noastră o latură a Palazzo della Ragione din sec.al 13-lea și Palatul
Tribunalelor (mai înainte numit del
Capitano). Un arc unește cela două palate. Cel din urmă este flancat de un
turn masiv din cărămidă numit Torre Scaligero.
In partea opusă celor două palate se prezintă Loggia del Consiglio, un elegant
edificiu venețian al Renașterii. In fundul pieței, închizând-o pe aceasta, se
ridică Palatul Guvernământului de la sfârșitul sec.al 13-lea, încoronat de
merloane, deschis printr-un frumos
portal classic (1533) datorat lui Sanmicheli. Palatul a fost reziden’a
seniorilor Scaliger și apoi a podestaților venețieni.
In dreapta pieței elegante și
venerabile, pe sub arcul care le unește am pătruns în curtea interioară a
Palazzo della Ragione, o cute largă, elegantă, dominată în dreapta de o scară generoasă
ce urmărește zidurile din dreapta.
Palazzo della
Ragione - curte
In central pieței se află monumental lui
DanteAlighieri, construit în 1865 pentru a sărbători cel de-al șaselea centenar
de la nașterea marelui poet, care în timpul exilului său din Florența a fost un
oaspete îndelungat la Verona. Este o statuie splendid de marmură, înaltă de
trei metri și susținută de un piedestal. Statuia lui Dante, întorcându-și
spatele spre via delle Fogge, își are capul ușor întors spre palatul
Cansignorio.
La această minunată și sobră piață au lucrat mulți
arhitecți al căror nume nu l-am aflat, dar am gândit că orice mare arhitect este, în mod necesar, un mare poet. El trebuie sa
fie un maret si original interpret al timpului său, al zilelor sale, al varstei
sale. In Italia arhitecții constituie o avuție etnică incomensurabilă. Ei și
ideile lor au acoperit întreaga Europă. Marile palate ale regatelor sau
imperiilor au fost ridicate sau ornate de artiști italieni, mai ales după
îngereasca Renaștere.
Monumentul Dante
Alegheri - marmură
Palazzo della Ragione, de care am mai vorbit, este
astăzi un important muzeu. A fost construit în ultimii ani ai sec.al 12-lea
pentru a adăposti magistrații municipalității. Inițial avea aspectul acelor
reședințe fortificate care erau atât de răspândite în acea epocă zbuciumată,
apărate de patru turnuri puternice de colț, dintre care astăzi au rămas doar
cele două orientate spre Piazza delle Erbe. O latură conduce spre curtea Pieței
Vechi, un vechi loc al activităților comerciale și al pieței orașului. Aici, în
toată frumusețea sa, se remarcă marmura scării numite Scala della Ragione, din
Curte. O intrare ascunsă sub ea duce la Torre dei Lamberti, al cărui vârf este
accesibil prin scări sau cu un lift confortabil.
Palazzo della
Ragione - muzeu
Pe aceeași latură a intrării în piață se deschide în
fund străduță tot îngustă, marcată și ea de un arc, ce conduce, foarte aproape,
la mormintele seniorilor Scaliger. Aceia au pus să se ridice la înălțime
mormintele lor între palatal și biserica lor. Sarcofagele ridicate de la pământ
poartă săpate blazoanele familiei cu scara simbolică. Sunt elegante mausolee
gotice, înconjurate de o balustradă de marmură, cu un grilaj de fier forjat,
decorate cu scene religioase și cu statui de sfinți. Biserica se află pe o
străduță înfundată din dreapta, înainte de mormintele suspendate. In ansamblu,
aceste morminte sunt un ansamblu artistic răpitor, care ne-a tăiat răsuflarea
de la început și ne-au reținut mult timp. Istoricul francez Georges Duby în lucrarea
sa privind Europa din Evul Mediu a numit ansamblul mormintelor „unul dintre
cele mai remarcabile și semnificative monumente ale artei gotice”.
Mormintele Scaliger
Deasupra portalului bisericii romanice numită Santa
Maria Antica se găsește mormântul popularului senior Cangrande I-ul (mort în
1329) prezentat în poziție călare (originalul se găsește în muzeul Castelvecchio).
Arche Scaligere este un cimitir
privat mic, monumental și spectaculos, care păstrează mormintele primilor
seniori din Verona, care păstrează magnificele monumente funerare ale lui
Cangrande, Mastino II și Cansignorio, cu sculpturile lor ecvestre ridicându-se
spre cer într-un fel de turneu etern. Față de biserica Santa Maria Antica, pe
partea scurtă a Piazza dei Signori, care este mai departe de Piazza Erbe, se
află maiestuosul Palazzo di Cangrande, unul dintre seniori. Construit la
sfârșitul sec.al 13-lea, este format dintr-un complex articulat de clădiri care
se dezvoltă pe trei laturi în jurul unei curți interioare dreptunghiulare și
lasă partea din față deschisă, care se confruntă cu Sfânta Anastasia.
In continuare, pașii ne-au purtat spre biserica Santa
Anastasia de pe malul îndiguit al Adigelui. Verona este cuprinsă într-uncot
strâmpt al răului și primește un plăcut current de aer răcoros purtat de ape.
Se făcuse aproape prânzul și simțeam acut nevoia unei răcoriri generale. Ne-am
așazat circa zece minute pe balustrade dinspre râul lat și volburos, dar
limpede verzui, fără aluviuni. Deși soarele nu ne-a iertatat răcoarea
curentului de aer și-a făcut o plăcută datorie.
Biserica Sant’Anastasia
Incepută la sfârșitul sec.al 13 și terminată în
sec.al 15-lea, biserica prezintă o frumoasă fațadă străpunsă de un dublu portal
din sec.al 14-lea, decorată de fresce și sculpturi. Este alăturată de o
remarcabilă campanilă. Interiorul amplu și înalt, cuprinde multe capodopere:
efigii ale apostolilor pictate de Michele da Verona și șaptesprezece teracote
de Michele da Firenze (în capela Pellegrini din dreapta corului); Războinici
călare prezentați în fața Fecioarei (1380), frescă realizată de veronezul
Altichiero (prima capelă din transeptul dreapta); în interiorul capelei Gusti (transept stânga)
se află celebra frescă a lui Pisanello numită Sfântul Gheorghe eliberând pe
prințesa de Trebizonda (1436), scenă ireală unde se amestacă straniu precizia
observației și fantastical gotic.
Biserică în stil gotic, de dimensiuni impresionante, ea
este situată în partea cea mai veche a orașului, în apropiere de Ponte Pietra,
acolo unde râul execută cotul său cel
mai închis. Biserica actuală a fost începută în 1280 și completată în 1400,
proiectată de frații dominicani Fra Benvenuto da Imola și Fra Nicola da Imola.
Și-a luat numele de la un templu preexistent construit de regele ostrogot
Thedoric cel Mare. Incepând cu anul 1307, este de fapt co-titulară pentru Sf.
Petru din Verona, martir și copatron al orașului. Consacrată abia în 1471, a
aparținut dominicanilor până în 1808.
Turnul clopotniță de 72 de metri înălțime avea patru
clopote în 1460, a cincelea a fost adăugat în 1650. In 1839, cele 9 clopote au
fost turnate și reglate; ele cântă în arta Veronesei înfiorătoare de o echipă
locală fondată în 1776. Biserica este similară cu Bazilica San Zanipolo din
Veneția.
Fațada este împărțită în trei secțiuni verticale
corespunzătoare navei central și celor două nave laterale din interior.
Nefinisată, fațada este în cea mai mare parte din cărămidă. In centrul
secțiunii din mijloc se află o simplă rozetă.
Portalul ce aparține sec.al 15-lea are două uși și
este închis într-o structură gotică (1330) cu arcade susținute de coloane
ornamentale din marmură roșie și alb-negru. Cele trei lunete formează arcade
flancate de Sfântul Iosif și Sfânta Fecioară. Tatăl stă pe un tron gotic, cu
un Crucifix pe genunchi și cu Christos
alături. Arhitrava are trei statui. Cea centrală și mai mare este Madona, în
timp ce cealalte reprezintă pe Sf. Anastasia și Sf. Ecaterina.
Interiorul, pe plan de cruce latină, este împărțit
între o navă centrală și două laterale mai înguste, cu bolți încrucișate, separate
de șase coloane fiecare. Coloanele sunt din marmură albă sau roșie de Verona,
cu înscrisuri din majuscule gotice. Cele patru coloane de deasupra altarului
înalt poartă stema familiei Castelbarco din Trento, o familie care a contribuit
în mare măsură la construcția bisericii. De remarcat este monumentul funerar al
Cortesiei Serego, din stânga absidei, finalizat în 1432 de Vincenzo di Stefano
da Verona. Este înfățișată figura călare a Cortesiei, îmbrăcată cu o armură și
ținând o baghetă de comandă. Calul său stă pe sarcofagul sculptat, care a fost
întotdeauna gol. Pe sarcofag se disting Buna Vestire și Sfinții Petru din
Verona și Dominic.
Cele două agheazmatare din fața primelor coloane se
sprijină pe doi cocoșați dintre care unul este atribuir fiului cel mare al lui
Paolo Veronese, Gabriele Caliari. In stânga intrării bisericii, Guglielmo di
Castelbarco, primar al Veronei, a construit mormântul său (Arca) anticipând
cele mai renumite Morminte Scaliger. Trebuie să înțeleagă cel ce citește că
arhitectura este arta care mișcă cel mai lent dar cel mai sigur sufletul. Pe
noi ne mișcă până la visare orice monument al altor lumi, sau al altor viziuni
creative. Btsericile sunt totdeauna un orizont al admirației și al visărilor
seculare.
San Giorgetta este o capelă mică situată imediat
lângă San'Anastasia. Uşor de trecut cu vederea, această bisericuță este bogat
decorată cu fresce renascentiste care descriu grădina Fecioarei Maria.
De la Santa Anastasia, unde și interiorul luxos ne-a
răcorit, am urmat malul Adigelui și am ajuns repede la Ponte di Pietra. Acesta
este singurul pod rămas din epoca romană.
Podul este situat într-un punct care, din timpuri
preistorice, a reprezentat un nod rutier, un punct de întâlnire crucial între
diferitele căi de comunicare cărora li se datorează nașterea orașului Verona.
Un prim pod din lemn a fost pus în aplicare în timpul construcției căii numite
Via Postumia, în 148 e.A. S-a ales acel loc deoarece râul atinge o lățime
minimă de 92 de metri, iar curentul ajunge cu o putere redusă datorită
meandrului larg pe care trebuie să-l efectueze. Acesta este și motivul pentru
care podul nu este orientat în linie cu fosta stradă decumanus. Podul de lemn a
fost probabil înlocuit cu piatră în aceeași perioadă, devenind unul dintre cele
mai mari monumente ale Veronei romane.
Viața lungă a acestui monument a fost însă foarte
tulburată de distrugeri și prăbușiri. Prima prăbușire s-a produs chiar în
timpul perioadei imperial romane, iar ultima la 25 aprilie 1945 când a fost
aruncat în aer de trupele germane în retragere. Totdeauna a fost refăcut, uneori
numai cu complectări din lemn. Turnul prin care se intră pe pod dinspre oraș a
fost ridicat în evul mediu, după anul 1000, iar cel de al doilea, cel dinspre teritoriul
exterior, de pe celălalt mal a fost ridicat după mijlocul sec.al 14-lea. In
1368 seniorul Cansignorio a trecut peste pod un apeduct care aducea apă potabilă
pentru unele edificii centrale, precum și pentru fântăna Madona Verona din
Piazza delle Erbe. După câteva secole de relativă liniște, în 1801 turnul care
se ridica pe malul dinspre teritoriul extern a fost demolat, iar în câțiva ani,
numeroasele cabane ce se aciuiseră de-a lungul întregii dezvoltări a podului au
fost de asemenea eliminate, deoarece au fost considerate incompatibile de către
administrație cu măreția monumentului roman.
Podul, cu lungimea de 92,80 metri și lățimea de 7,20
metri, inclusiv trotuarele și parapetele, este format din cinci arcade.
Sprijinul și cele două arcade dinspre malul opus datează din epoca romană,
sprijinul dinspre oraș prin care am pătruns noi, cu turnul deasupra lui și arcul
adiacent sunt din epoca Scaliger, în timp ce cele două arcade rămase în partea
centrală sunt din perioada venețiană.
Ponte di Pietra –
vedere spre oraș
Partea romană este alcătuită din blocuri mari de
piatră, în timp ce partea Scaliger și cea venețiană sunt realizate în principal
din cărămidă, dar cu întăriri cu plăci de piatră de aceeași origine cu cea
romană.
Pe pod am fost întâmpinați de răcoarea binefăcătoare
a curentului purtat de apa verzuie a Adigelui. Am stat multe minute să ne
cuprindă răcoarea, apoi am pornit spre malul advers unde ne aștepta o altă
minunăție romană, teatrul roman.
Verona are multe vestigii și alte
monumente romane demne de menționat. Un astfel de exemplu este teatrul roman.
Acesta a fost construit în primul secol e.N. dar de-a lungul timpului și-a
pierdut strălucirea ajungând în ruină și fiind transformat în zonă de locuit.
Insă în sec.al 18-lea, un veronez bogat, Andrea Monga, a decis să facă ceva,
așa că a cumpărat toate locuințele din perimetrul teatrului și l-a restaurat,
lăsând pentru posteritate această mostră de arhitectură romană.
Teatrul roman.
La fel de interesante sunt
Ponte di Pietra și Arco dei Gavi (Arcul lui Gavi), acesta din
urmă fiind cam de o vârstă cu Teatrul Roman. Totuși, Arco dei Gavi este
remarcabil din alte puncte de vedere decât teatrul orașului. Aici,
constructorul Lucius Vitruvius Cordone și-a semnat opera, un lucru rar întâlnit
în acele vremuri, iar mai târziu, deși a fost demolat de trupele franceze în
1805, el a fost reconstruit la mai bine de un secol distanță, în 1932, folosindu-se
în bună măsură materialele originale. Astăzi minunatul edificiu roman
găzduiește cu regularitate reprezentații teatrale care fac concurență operelor cantata
în amfitetrul central.
Ne-am așezat cu plăcere mare pe
gradenele cele mai înalte și am admirat marea de acoperișuri roșii-maronii și
trupurile massive ale bisericilor cu clopotnițe semețe. Intre noi și oraș se
prelingea șarpele lucios al Adigelui. Am avut noroc de o zi caldă dar foarte
limpede așa că dinspre nord ne-au salutat Alpii cu fierăstrăul piscurilor albit
de zăpezi recente sau de ghețari veșnici.
De la tetrul roman am putut urca cu
un ascensor la vechea mănăstire San Girolamo, cu o perspectivă și mai
cuprinzătoare a orașului. Aceasta a fost ridicată în sec.al 15-lea ca mănăstire
a iezuiților. Acolo am găsit amenajat între vechile ziduri un muzeu arheologic
în dezvoltare. Mai sus, am urcat cu o oarecare oboseală spre Castel San Pietro.
Castel San Pietro este o fortăreață
străveche construită deasupra ruinelor castelului unui . A fost construit de
Giangaleazzo Visconti de Milano, în 1398, și a fost unită inițial la zidul
continuu din jurul Socorro. Fortăreața se află deasupra dealului de vis-à-vis
de oraș, care oferă o vedere excelentă asupra orașului, mai ales atunci când
soarele apune. Unele dintre clădirile pe care se pot vedea din preajma
castelului includ Santa Sophia, San Leonard și castelele San Matia.
Unul dintre avantajele fortăreței
este că se află destul de aproape de mai multe atracții: Muzeul Arheologic al
Teatrului Roman, Sfinții. Siro e Libera¸ San Giovanni in Valle, Expoziția
permanentă africană, Palazzo del Vescovado, Ponte della Pietra, biserica Sant'Anastasia, San Giorgio in Braida, Santa
Maria in Organo, Santa Elena, Duomul Santa Maria Matricolare și Biblioteca
Capitolare. Toate sunt doar câteva dintre punctele de interes aflate la câțiva
pași de castel.
După ce ne-am încărcat privirile și
sufletele cu priveliști neașteptate, dintre care munții m-au făcut să suspin,
am coborât alene lunga scară ce ne-a condus la capătul podului Ponte di Pietra,
loc de unde începusem urcușul spre cele trei edificii istorice. Scara este
numită Scalone Castel San Pietro. Coborârea a fost destul de lungă și cred că
ne-ar fi extenuat dacă i-am fi urmat treptele la venire.
Ziua noastră de plimbare prin Verona
se apropia de sfârșit, odată cu resursele fizice, dar nu am cedat până n-am trecut și pe
la Catedrala din apropiere, înălțată și ea tot aproape de malul Adigelui. De la
capătul podului di Pietra, trecând pe sub turnul său de pază medieval, am
parcurs două mici piațete pentru a ne afla lângă catedrală.
Incepută în sec.al 12-lea marea
biserică nu a fost terminată până în sec.al 17-lea. Biserica principală a
oraşului se mândreşte că încă are uşile şi portalul originale, acoperite cu
reliefuri în stil romanic lombard, care sunt atribuite lui Niccolo și ale cărui
lucrări pot fi văzute și la Basilica
de San Zeno Maggiore. Biserica a fost construită pe ruinele unei
biserici mai vechi, paleo-creştină, datând de la sfârşitul Imperiului Roman. Capela
Nichesola, prima capelă din stânga, găzduiește Adormirea Maicii Domnului a
lui Titian, operă care este principala comoară a catedralei, cu o ramă
arhitecturală de Sansovino. De asemenea, de interes este ecranul semicircular
care separă altarul de restul bisericii, elemente atribuite lui Sanmicheli. La
dreapta lui se ridica mormântul din sec.al 14-lea al Sfintei Agatha. Sunt de
admirat și pilaștrii de marmură roz ce dau grandoare, rezistență și lux. Nu am
părăsit zona fără a da un tur prin spatele Domului, pe malul râului acoperit de
o pânză slipitoare auriu-roșietică născută din razele amurgului.
Duomo di Santa Maria Matricolare
(Catedrala)
A doua zi dis-de dimineață am optat
pentru un nou periplu prin Piazza Bra, cu decorurile unui spectacol de operă
depozitate în marginea amfiteatrului, pe Via Mazzini, prin Piazza delle Erbe și
Piazza dei Seniori, până la uimitoarele Arche Scaligeri.
Din capătul de sud al Piazza delle
Erbe am mers câșiva pași pe stăduța Cappello, până la falsa Casă a Julietei. Casa
di Giulietta de
pe Via Capello este un adevărat loc de pelerinaj pentru îndrăgostiți. Din păcate, povestea casei este departe de trista
romanță a celor doi îndrăgostiți. In 1905, orașul a cumpărat această proprietate și
fără prea multe negocieri a instituit-o drept casa Julietei.
Casa
Julietei, Verona
In curte a fost așezată o statuie
ingenuă de bronz a Julietei de mărime naturală. Fiind plasată la nivelul
vizitatorilor din curte, s-a creat obițnuința ca cei mai îndrăzneți și mai
devotați să-i mângâie sânul din dreapta, astfel că în acea porțiune bronzul
este mai lucitor. Este un obicei barbar, de prost gust, asemănător cu pipăirea
degetului de la pivior al Sfântului Petru ân basilica de la Vatican. Este
dezgustăror cum de se adună atâtea țoape umane în cel mai fără valoare loc din
minunata Veronă, oraș care poate să educe, în rest, cu artă și istorie demnă.
Se intră printr-un gang într-o curte
strâmptă în care se află o casă de cărămidă îngustă cu etaj și cu un balconaș
de piatră în care încap cu greu doi oameni. Jos se deschide o ușă ogivală, iar
pe perete se deschid și sus și jos câte două ferestre cu desen și bordure de
piatră de factură medievală. Este într-adevăr un edificiu foarte vechi și atins
de vrmuri. Cei mai avuți plătesc bilete pentru a putea urca în clădire și a ieși
la balcon, majoritatea, însă, se limitează de a prinde pe zidul casei fel de
fel de bilețele cu dorințe și speranțe. Nouă ni s-a părut un spectacol de prost
gust, demn numai de oameni puțin isterici și înapoiați, mai ales că toată lumea
știe că acea casă este un fals închinat lui Schakespeare.
Unii se duc și la un fals mormânt al
Julietei aflat în claustrul bisericii
San Francesco al Corso pe Via del Pontiere, la o distanță apreciabilă spre sud.
O
plimbare prin Verona nu se poate admite fără a putea admira vechile porți ale orașului
care s-au păstrat. Porta Borsari este
de fapt fațada uneia dintre porțile de acces în oraș din sec.al 3-lea. Pe ea
este inscripționat anul 245 e.N., cu numele Colonia Verona Augusta, trădând
faptul că încă de atunci orașul avea numele din prezent. De asemenea, Porta
Leoni, ceva mai veche, din sec. 1 e.N., a făcut parte odinioară din sistemul de
porți romane, iar întreaga stradă pe care aceasta
se află este de fapt un mare șantier arheologic încă deschis.
Poarta Borsari datează din sec. 1 e.N.,
deși a fost construită cel mai probabil peste o poartă preexistentă din sec. 1
e.A. O inscripție care datează din timpul domniei împăratului Gallienus
raportează o altă reconstrucție în 265 e.N. Via Postumia (care a devenit aici
decumanus maximus) trecea prin poartă, care era intrarea principală a orașului
și, prin urmare, era bogat decorată. De asemenea, inițial avea o curte
interioară, acum dispărută.
Numele roman al porții era Porta
Iovia, întrucât era situat lângă un mic templu dedicat lui Jupiter lustralis. In
Evul Mediu a fost numită Porta di San Zeno, în timp ce numele actual derivă de
la soldații de pază, cărora li s-a plătit dazio
(în latină bursarii).
Porta Borsari
Fațada, din calcar alb local, are
două arcade flancate de semi-coloane cu capiteluri corintice care sprijină
antablamentul și frontonul. In partea superioară se află un perete cu două
etaje, cu douăsprezece ferestre arcuite, unele dintre ele fiind incluse în mici
nișe cu fronton triunghiular.
Porta Leoni era intrarea care dădea acces la Cardo
Maximus, unul dintre cele două drumuri principale ale orașului roman. Numele
derivă de la un sarcofag găsit în apropiere, pe capacul căruia se aflau două
sculpturi cu lei. Potrivit unei legende neconfirmate, numele derivă dintr-un
tunel care constituia acces la arenă. Doar jumătatea stângă a fațadei interne a
rămas de la intrarea originală, dar
permite să se aprecieze diferitele tehnici de construcție ale porților romane
din Verona. Atât Porta Leoni, cât și Porta Borsari erau de fapt caracterizate
de aceeași structură. Intrarea în sine era un fel de mic fort cu curte
interioară, construită în cărămidă și tuf în epoca republicană. La aceasta, în
timpul marii lucrări de înfrumusețare și reconstrucție a orașului care a avut
loc în perioada imperială, a fost adăugată o fațadă bogată, decorată de calcar
alb. In timp ce pentru Porta Borsari această fațadă este singurul element al
intrării care s-a păstrat, pentru Porta Leoni din spatele fațadei jumătate de
piatră există încă o parte vizibilă a zidului de cărămidă.
Porta Leoni
Cu câteva decenii în urmă, în timpul unor săpături
asupra a ceea ce era de fapt vechiul cardo
massimo, fundațiile părții dispărute din Porta Leoni au ieșit la lumină
împreună cu baza unuia dintre cele două turnuri circulare care protejau
exteriorul și care astăzi, cu o soluție urbanistică originală a fost lăsată
expusă în locația inițială.
Verona, după devastarea suferită în urma prăbușirii
tragice a Imperiului roman de Apus și după invaziile barbare ulterioare, a
reușit lent să se recupereze. Clădirile din zidărie au început să fie
reconstruite încet, după ce orașul a fost timp de secole un amestec de ruine
ale splendorilor din Verona Romană și de colibe și de cârciuni sărace din
materiale perisabile. Secol după secol Verona a crescut dintr-o comună liberă
într-un important centru ghibelin, sub Ezzelino da Romano și a devenit apoi o
domnie puternică sub senioria Scaligeri, cunoscută în toată Europa pentru
curtea sa, porțile sale, legendele sale.
Aspectul medieval, romanic și gotic este în
continuare cel care caracterizează cel mai mult centrul istoric al orașului, cu
case tip fortăreață și castele crenelate, cum ar fi casa Romeo sau
Castelvecchio, biserici și mănăstiri, turnuri și arcade, monumente funerare,
precum celebrele Morminte Scaliger.
Sub stăpânire venețiană, Verona a cunoscut o
renaștere și o dezvoltare urbană remarcabilă care a coincis tocmai cu
răspândirea în Italia a noului stil renascentist.
Loggia del Consiglio a fost construită pentru a
inaugura noul stil, primul exemplu de clădire renascentistă din Veneto.
In Verona această perioadă a fost anotimpul marilor
palate nobile de reprezentare și a fortificațiilor noi, impunătoare și
monumentale, cerute de inovațiile militare schimbate.
Arhitectul acestei reînnoiri arhitecturale este în
principal Michele Sanmicheli care, pe lângă reproiectarea structurii urbane a
Veronei, a creat splendidele metereze, oferindu-le cu intrări care sunt
adevărate capodopere ale artei renascentiste. La acestea trebuie adăugate
palatele pe care le-a proiectat pentru importante familii veronese și
intervențiile sale în bisericile orașului.
Dominația venețiană a durat aproape patru sute de
ani, secole în care se vede o evoluție progresivă a stilurilor spre primul
manierism și apoi spre baroc, care a lăsat urme importante și în Verona.
Dominația austriacă, din 1815 până în 1866, s-a
caracterizat mai ales prin transformarea Veronei într-un adevărat oraș-cetate,
mai mult decât a fost vreodată în istoria sa.
In decurs de cincizeci de ani, orașul a fost transformat
într-un imens șantier care a dat de lucru întregii populații și aproape că a
secat rezervele de aur ale Vienei. Verona a fost echipată cu metereze, forturi,
castele și apoi cazărmi, arsenale și clădiri militare de tot felul. Multe
dintre ele sunt încă azi bine păstrate pentru a putea documenta tehnicile
rafinate de inginerie și arhitectură ale Imperiului Austro-Ungar.
In anii de dominație austriacă arhitectura civilă s-a
caracterizat prin opera lui Giuseppe Barbieri (1778-1838) care, reînnoindu-se
conform instanțelor neoclasice atât de dragi vienezilor, a dat naștere unor lucrări impresionante
precum Gran Guardia Nou, mai târziu redenumit Palazzo Barbieri și acum
Primăria, Cimitirul Monumental și fațada Palazzo della Ragione.
In partea de apus a orașului, înainte ca Adigele
să-și înceapă cotirea ce înconjoară centrul orașului am ajuns repede și cu
elan.
La 5 minute de mers pe jos de la
Amfiteatru, situat pe Via Roma, pe malurile râului, "Castelul Vechi"
este un castel de basm cu turnuri și turnulețe de cărămidă. Acesta a fost
comandat în 1354 de către Cangrande al II-lea (Scaligeri) pentru a servi rolul
dublu de palat rezidenţial şi de bastion militar. Vederea lui și constituția
masivă m-au purtat spre visări cu șapte sute de ani în urmă, dar și spre
tradiția romană antică a construcțiilor de cărămidă. Puțin mai târziu,
impresiilor generate de castel li s-a adăugat Ponte Scaliger cu atributele lui
suplimentare cu caracter militar unic și neîntâlnit de mine prin ale areale
militare medieval.
Castelul a supravieţuit secolelor de
ocupaţie a familiei Visconti, a Republicii veneţiene şi apoi a lui Napoleon,
fiind distrus de germani în timpul celui de-al doilea război mondial.
Restaurarea sa a fost iniţiată în anul 1958 de celebrul arhitect veneţian
Carlos Scarpa şi a fost redeschis în anul 1964. Camerele de la parter, ce afişează
statui şi sculpturi din evul mediu, conduc la alei, săli boltite și scări,
toate împrumutând stilul de arhitectură veneţian dintre sec.al 14-lea şi al 18-lea.
Nu trebuie ratată curtea mare, cu statuia ecvestră a seniorului militar
Cangrande I-ul, cu un cap de dragon aplicat pe spate (de fapt, casca armurii
lui, scoasă de pe capul lui). O plimbare pe podul pietonal din spatele
castelului oferă o priveliște frumoasă asupra castelului și asupra podului, Ponte
Scaligeri,construit în 1355, distrus în timpul celui de-al doilea război
mondial și apoi reconstruit utilizând materialele originale.
Castelvecchio, numit inițial Castelul
San Martino din Aquaro, este cel mai important monument militar al familiei
Scaliger. In present este folosit pentru a găzdui muzeul civic. Secțiunea sa de
pictură permite să se facă o bună idée despre picture veroneză dintre secolele
12 și 16 în raporturile sale cu Veneția și goticul internațional. Se expun
fresce ale pictorilor locali și picturi ale lui Stefano da Verona, Pisanello,
Giambono,, Carlo Crivelli, Mantegna, Carpaccio, precum și ale lui Bellini.
Sălile superioare prezintă opere ale școlii veroneze din Renaștere, ale lui
Morone, Liberale
da Verona, Girolamo dai Libri și Veronese. Sunt expuse și opera ale
venețienilor Tintoreto, Guardi, Tiepolo și Longhi. Muzeul reunește și colecții
de arme, de bijuterii și sculpture.
Arcul roman din
Piazza Castevecchio
Inițial castelul a luat numele de San Martino din Aquaro, de la biserica
preexistentă închisă la Curtea de Arme, a cărei existență datează din sec.al
8-lea. A luat numele de Castel Vecchio abia după construcția castelelor San
Felice și San Pietro.
Castelveccio
Istoria construcțiilor castelului
este complexă și prelungită de-a lungul timpului. Complexitatea derivă, în
general, din importanța poziției sale în organismul urban și, în special, din
legătura sa morfologică și funcțională strânsă cu zidurile urbane ridicate în
epoca comunală de-a lungul râului Adige. Intervenția definitivă comandată de
Cangrande II della Scala, datată la 1354, a configurat un adevărat castel
urban. Dar complexul de fortificații a fost finalizat în 1376 de Antonio și
Bartolomeo della Scala. La acea dată Castevecchio reprezenta o construcție majestoasă
cu impresionante caracteristici de forță și descurajare.
Castelvecchio și
ponte Scaligeri
Podul Castelvecchio, cunoscut și sub
numele de Podul Scaliger, este parte a cetății Castelvecchio, considerată a fi
cea mai îndrăzneață și admirabilă lucrare din evul mediu la Verona. Podul a
fost construit între 1354 și 1356 sub stăpânirea Cangrande II della Scala
(Scaliger) pentru a asigura cetății Castelvecchio o cale de evadare către Tirol
în cazul în care ar fi existat o revoltă a uneia dintre facțiunile inamice din
cadrul orașului. Puterea podului i-a permis să treacă nevătămat cinci secole de
istorie până când, în 1802, francezii, în urma Tratatului de la Lunéville, au
tăiat turnul de pe litoralul rural și au eliminat balcoanele, așa cum se făcuse
anterior pentru turnurile castelului, pentru a plasa baterii de tunuri,
balcoane reconstruite de austrieci în 1820 la ordinul împăratului Francisc I al
Austriei. Podul a fost aruncat în aer de germanii în retragere la 24 aprilie
1945, împreună cu toate celelalte poduri din Verona, inclusiv podul roman di Pietra.
Podul este o lucrare îndrăzneață
pentru perioada în care a fost construit, arcul din dreapta având o lumină de
chiar 48,69 metri, în timp ce cele două arcade mai mici au lumini de 29,15 și
24 de metri. Diferitele lățimi ale arcadelor și diferitele dimensiuni ale
stâlpilor au fost studiate în raport cu forțele diferite ale apei din această
buclă a râului.
Ponte Scaliger
Baza stâlpilor și a arcurilor, deci
partea inferioară a structurii, sunt din piatră, în timp ce partea de sus a
podului este din cărămidă, un material care caracterizează toate monumentele
medievale din Verona. Cei doi stâlpi pe bază cu plan pentagonal, orientați în
amonte pentru a facilita curgerea apelor, sunt extrem de masivi, iar cel mai
mare s-a îmbogățit cu cincisprezece capiteluri corintice și fragmente de
basoreliefuri romane. Calea de-a lungul podului, cu o lungime de peste o sută
douăzeci de metri și o lățime de peste șase metri, este apărată de ziduri și
creneluri în formă de porumbei, cu pasarele și locuri de tragere, precum și de
ridicarea impunătoare spre oraș a unui un turn și a unuia eliminat parțial de
francezi în secolul al 18-lea, spre zona rurală. Totuși, trebuie recunosct că podurile
sunt poate cea mai invizibilă formă de arhitectură publică, peste care se trece
cu prea multă naturalețe și dezinvoltură.
Evul
mediu a oferit orașului alte multe opere de arhitectură deosebite. Astfel, basilica San Zeno Maggiore este un exemplu
perfect de construcție medievală de inspirație romanică. Pe fațada ei se poate
admira Ruoa della Fortuna, o imensă
fereastră cu vitralii, una dintre cele mai vechi din Europa, iar la interior
ochiul va cuprinde numeroase fresce datând din secolele 12-14, încununate de
opera lui Andrea Mantegna: Bambino e santi (Copilul și Sfinții).
Basilica di San Zeno (cunoscută și
sub numele de San Zeno Maggiore sau San Zenone) este o bazilică minoră. Faima
sa se bazeaz pe arhitectura sa și în parte pe tradiția că în cripta sa a avut
loc căsătoria lui Romeo cu Julieta lui Shakespeare. Acesta se află în
vecinătatea unei abații benedictine, ambele dedicate Sf. Zeno din Verona.
Sf. Zeno a murit în 380. Potrivit
legendei, deasupra mormântului său de-a lungul căii Via Gallica, prima mică
biserică a fost ridicată de Teodoric cel Mare, regele ostrogoților. Ridicarea
bazilicii actuale și a mănăstirii asociate a început în sec.al 9-lea, când
episcopul Ratoldus și regele Pepin al francilor au participat la aducerea
moaștelor sfântului în noua biserică. Acest edificiu a fost deteriorat sau
distrus de o invazie maghiară la începutul sec.al 10-lea, moment în care trupul
lui Zeno a fost mutat la Catedrala Santa Maria Matricolare. La 21 mai 921, a
fost readus în cripta din biserica actuală. In 967, un nou edificiu romanic a
fost construit de episcopul Raterius, cu hramul Otto I, Sfântul Impărat Roman.
San Zeno Maggiore
La 3 ianuarie 1117, biserica,
împreună cu cea mai mare parte a orașului, a fost avariată de un cutremur. Biserica
a fost restaurată și extinsă în 1138. Lucrările au fost finalizate în 1398 cu
reconstrucția acoperișului și a absidei în stil gotic. Plafonul și absida de
lemn au fost adăugate în 1387-98, ceea ce a necesitat ridicarea naosului.
Mănăstirea San Zeno a fost dizolvată
de Republica Veneția în 1770, iar bazilica a devenit biserică parohială în
1806.
In 1870-71, scara din sec.al 16-lea
dintre naos și cor a fost înlocuită cu două scări laterale. Treptele centrale
din naos către criptă au fost adăugate în același timp. Presbiteriul a fost
restaurat în 1931.
Fațada grandioasă de vest a biseicii
San Zeno este realizată dintr-o piatră de tuf gălbui și cărămidă și se
centrează pe rozeta mare amintită și cunoscută sub numele de Ruota della
Fortuna (Roata Norocului), creată în 1217-25 de maeștrii Brioloto și Adamino da
San Giorgio
Portalul de vest datează din 1138 și
este plin de sculpturi romanico-lombarde magnifice, incluzând două reliefuri
lungi de scene biblice și alegorice care se întind de-a lungul fațadei în
ambele părți.
Relieful din partea dreaptă a fost
sculptat de maestrul Nicolo (care a sculptat și portalul catedralei) și
înfățișează scene din Vechiul Testament și legenda Teodoricului. Cel din
stânga, sculptat de Guglielmo, elevul lui Nicolo, ilustrează scene din Noul
Testament și bătălii dintre cavaleri și soldați pedeștri.
Ușile superbe din bronz, care datează
din sec.al 12-lea, sunt unul dintre cele mai importante elemente artistice ale
Veronei. Acestea sunt decorate cu 48 de panouri care ilustrează povești biblice
și viețile Sf. Mihail și Sf. Zeno.
Panourile din bronz au fost create de
mai mulți artiști necunoscuți. Cele de pe ușa din stânga, care prezintă scene
din Noul Testament, au fost create de un artist german în jurul anului 1100,
iar cele din dreapta, portretizând Vechiul Testament, au fost realizate de un
artist local italian în a doua jumătate a sec.al 12-lea.
Campanila romanică, detașată de
corpul bisericii, a fost începută în 1045 și finalizată în 1178. Turnul larg
ridicat la nord (stânga) de biserică este singurul supraviețuitor al mănăstirii
benedictine din sec.al 9-lea.
Intrarea în biserică este încadrată
sub un portic îngust ce are două coloane subțiri spre în afară, coloane
sprijinite pe statuile a do lei culcați. Acest element constructive m-a
impresionat prin unicitate și mi-a rămas adânc întipărit în memoria vizuală.
Planul bisericii este lung și relativ
îngust, cu trei nave sprijinite pe stâlpi și coloane și acoperite cu un
acoperiș din lemn. Tipic pentru bisericile de pelerinaj romanic, corul de la
capătul estic al navei central este ridicat pentru a face loc criptei de
dedesupt.
San Zeno Maggiore
Absida dreapta / sud este una dintre
cele mai vechi părți ale bisericii (sec.al 10-lea), în timp ce absida centrală
este una dintre cele mai noi (sec.al 14-lea).
Printre multe opere de artă notabile
care pot fi văzute în biserică se numără:
-
Cripta care datează din sec.al 13-lea
și este susținută pe coloane antice. Acesta conține încă moaștele Sfântului
Zeno, acum aflate într-un sarcofag modern, precum și mormintele altor sfinți și
episcopi.
-
Claustrul romanic, datând din
secolele 12 - 14, în care se pătrunde din nava de nord a bisericii. Are mici
coloane duble din marmură roșie și multe morminte și monumente.
-
Claustrul fostei mănăstiri
La
stânga claustrului se află Oratorio di
San Benedetto (sec.al 13-lea, dar care poate avea origini creștine
timpurii), care prezintă câteva capiteluri antice.
In
interiorul bisericii se pot vedea fresce din secolele al 13-lea și al 14-lea,
fontul de botez, plafonul bolții cu nervuri, cripta în care sunt păstrate
resturile de la San Zeno, statuia policromatică din San Zeno numită „San Zeno
râzând” și faimosul Triptic al lui Andrea Mantegna ( 1457-1459), operă aflată
deasupra altarului principal.
Dialogul
dintre cel ce dorește ridicarea unui edificiu și arhitect este o conversație
cât se poate de intimă, întrucât atunci când se vorbește despre construcție se
vorbește despre vise. Acesta este cazul minunatelor lăcașuri a căror finalizare
a durat, mai totdeauna, sute de ani și trecute prin diverse stiluri și talente
De
la Castelvecchio am traversat orașul spre răsărit pentru a nu lăsa necercetat un
alt edificiu religios venerabil, biserca San Fermo Maggiore, aflată tot pe
malul Adigelui. Pentru aceasta am avut plăcerea de a parcuge din nou o latură a
Pieței Bra și să admirăm bolțile amfiteatrului.
Conform
tradiției, sfinții Fermo și Rustico au suferit martiriul în acest loc, în 304
e.N. și devotamentul popular a construit o biserică în onoarea lor (secolul al
5-6-lea), deși primele urme ale acestei biserici datează din sec.al 8-lea. .
Moaștele celor doi sfinți au fost duse și venerate la început în comunități
creștine din nordul Africii. De acolo au fost aduse mai întâi la Capodistria și
apoi la Trieste.
In
755 sau 765, episcopul de Verona, Sant Annone, după ce a răscumpărat moaștele,
le-a așezat sub altarul bisericii dedicate lor.
Intre
1065 și 1143, benedictinii au restructurat complet complexul și au construit
două biserici construite în stil romanic, prima inferioară pentru a păstra moaștele
unde le-a așezat Sfântul Annone, cealaltă superioară pentru cele mai populare
și aglomerate sărbători euharistice. De asemenea, s-a început construcția
clopotniței, care a fost finalizată abia în jurul sec.al 13-lea.
In
1261, franciscanii au luat locul benedictinilor și au reconstruit biserica superioară
în forma sa actuală lucrarea putând fi finalizată în jurul anului 1350. In
secolele următoare, în interiorul bisericii au fost adăugate capele, altare și
monumente funerare, fără a denatura totuși structura originală.
In
1759 moaștele au fost așezate în altarul bisericii superioare pentru a le
proteja de inundațiile frecvente ale Adigelui.
La
30 august 1807 franciscanii au fost obligați să părăsească biserica, care a
devenit proprietatea statului și a fost încredințată clerului secular, devenind
parohie diecezană.
In
2018 a fost găsit un mormânt în claustrul bisericii, probabil al maestrului
templier Arnau de Torroja, care a murit la Verona în 1184.
In
final de zi nu puteam pierde o vizită la renumita grădină Giardino Giusti.
Născută în sec.al 16-lea este grădina minunată a orașului, are trasee printre
partajările sale formale, unele statui vechi și un labirint de gard viu. Un alt
traseu duce din spate, în sus pe malul abrupt într-o grădină mai puțin formală,
cu o grotă și priveliști ale orașului, înconjurate de chiparoși bătrâni și
demni. Deși nu este cea mai mare, este clasată printre cele mai plăcute grădini
renascentiste din Italia. Mai ales în căldura verii, este o retragere pașnică
din oraș.
Atmosfera
medievală a orașului, punctată de amintiri antice și farmecul său aparte ne-a
făcut să trepidăm de vise ale unei reântoarceri. Orașul
palpită pur și simplu în fiecare colț de multă culoare și frumusețe
peisagistică, de viață și freamăt, de romantism și de iubire a trecutului și a
prezentului. Toți
care îl străbat simt că aici vibrează o istorie străveche, în care se
întrepătrund armonios arta și cultura împreună cu aerul său modern și
contemporan al zilelor noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu