Biserica Maria am Gestade
Maria am Gestade este o biserică în stil gotic din Viena. Una dintre cele mai vechi biserici din oraș, împreună cu Biserica Sf.ântul Petru și Sfântul Rupert Biserica-este una dintre puținele exemple de supraviețuire ale arhitecturii gotice din Viena. Situat în Innere Stadt, Salvatorgasse 12, în apropiere de Donaukanal, biserica a fost folosită în mod tradițional de marinarii ce circulau pe Dunăre. Numele reflectă locația fostei biserici pe terasa fluvială a unui braț al Dunării, înainte de reglementarea scurgerii acesteia.
Din cauza scărilor din jurul ei, biserica a luat numele popular Maria Stiegen.
Se spune că pe locul actualei biserici a existat o biserică de lemn, în secolul al 9-lea, dar aceată afirmație este contestată. Se afirmă totuși că bisericuța de lemn a servit ca loc de cult pentru pescari și marinari. Biserica este menționată pentru prima dată în documente din 1158 și că edificiul actual s-a ridicat între 1394 și 1414 în stil gotic. Prima referință despre lăcaș a apărut în 1137, în mod indirect, și mai explicit în 1200.
Proprietatea asupra terenului are un istoric obscur, trecând în mod succesiv în posesia Diecezei de Passau din Bavaria, din apropiere Schottenstift, și apoi în posesia unor familii vieneze. Din 1302, biserica a fost deținută de Herren von Greif. Intre 1330 și 1355 un nou cor a fost construit și probabil a fost conceput ca suprafață de înmormantare de familie. In 1409, biserica a devenit o parte permanentă a eparhiei Passau , dând numele incintei înconjurătoare (Passauer Platz) și a rămas o enclavă după ce Arhiepiscopia din Viena, a fost înființată în 1469.
Biserica a fost desacralizată în 1786 și, treptat, a devenit o ruină, iar părți din ea au fost rupte. Acesta a fost folosită ca arsenal și sediu militar în timpul ocupației lui Napoleon la Viena, în 1809. In 1812, biserica a fost renovată și repede consacrată, venind în posesia ordinului Redemptorist. Ferestrele gotice ale corului au fost duse la Laxenburg, în Austria Inferioară, și instalate în castelul Franzenburg. Biserica a fost restaurată în continuare, în 1900, și din nou în 1930, în principal, zonele care au implicat suprafața porticului.
Biserica este asociată cu comunitatea cehă din Viena.
Caracteristica cea mai izbitoare a bisericii este marele turn înalt și deschis de 56 de metri, construit între 1419-1428 în stil gotic. Este ușor de recunoscut de la o distanță mare și este reprezentat pe cele mai vechi imagini ale orașului.
Corul, a cărui construcție a fost începută în același timp, ca și turnul, în jurul anului 1330, conține două panouri gotice inalte (1460). Ferestrele de contin fragmente care au supraviețuit din epoca medievală
Naosul este mai îngust decât corul din cauza spațiului limitat. Din cauza cursului Dunării brațul naosului este ușor îndoit. Construcția a început în 1400, și se spune că Ducele Albrecht III a participat la construcție.
Constructor al corului și al turnului a fost Michael Knab, cel care a proiectat planul (modificat ulterior) pentru turnurile catedralei Sfântul Ștefan, și a fost urmat de Peter Prachatitz, tot un constructor maestru.
Biserica are trei porticuri, care sunt decorate cu reliefuri și figuri. Ușa de la cor prezintă o Fecioară a Mizericordiei și Incoronarea Fecioarei. Ambele datează din jurul anului 1350, așa cum s-a dedus de la Portalul Mijlociu, care are reprezentări realiste de îngeri în joc cu instrumente muzicale.
Pe portalul principal de pe fațada de vest copertina este încoronată în relief de doi Sfinți Ioan (Botezătorul și Evanghelistul), din jurul anului 1410 într-un stil remarcat la catedrala din Praga și o serie de decorațiuni cu sculpturi și mosaic care datează din sec.al 20-lea.O Bună Vestire, în naosul bisericii datează din aproximativ 1360 și este atribuită Meister der Minoritenwerkstatt a cărui lucrare apare și în Minoritenkirche din Viena. Dezangajarea parțială Fecioarei de pe perete și independența spațială a gesturilor ei sunt considerate a face din această lucrare o piesă de tranziție importantă spre goticul târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu