Volksoper – Opera populară
Viena Volksoper (Volksoper Wien sau Opera Poporului) este un al doilea
sediu mare de operă din Viena. In acest templu al muzicii se pun în scenă în
jur de trei sute de spectacole (din care douăzeci și cinci de producții în
limba germană) în timpul unui sezon anual care se desfășoară din septembrie până
în iunie.
Edificiul a fost construit în anul 1898 drept Kaiser-Jubiläums-Stadttheater
(Teatrul Jubileului Civic al Kaiser-ului) și urma urma a fi destinat numai spectacolelor
de teatru. Pentru construcție a fost
aleasă o suprafață mai îndepărtată de centrul orașului, la sud-vest de
Votivkirche, pe artera numtă acum Wahringer Strasse. De la construirea primei
Opere trecuseră trei decenii, prima, și cea mai elegantă fiind inaugurată în
1869. Această a doua mare sală de spectacule s-a deosebit mult, din punct de
vedere architectonic, de prima. A promovat un nou filon, mai modernist, în
arhitectură.
Anul 1898 era cel de al cincizecelea an de domnie al împăratului Franz
Joseph, deci era un an jubiliar pentru imperiu. Noua mare cădire de spectacole
s-a ridicat într-un cartier în plină extindere la trecerea unei jumătăți de
secol de la trasarea impresionantei artere Ringstrasse și de la începrea
lucrărilor mărețe de modernizarea Vienei, lucrări ințiate și urmărite de însuși
Franz Joseph.
Din cauza perioadei de construcție foarte scurte de numai 10 luni, primul
regizor, Adam Müller-Gutenbrunn, a trebuit să înceapă activitatea cu datorii de
160.000 guldeni, așa că a întâmpinat mari greutăți. După aceast început de rău
augur, institușia de spectacole Kaiser-Jubiläums-Stadttheater a trebuit să
declare faliment cinci ani mai târziu, în 1903.
Curând, la 1 septembrie anul 1903, Rainer Simons a preluat instituția și a
redenumit Kaiser-Jubiläums-Stadttheater în Volksoper (Opera publică). Intenția
lui a fost să continue producția de teatru, dar, concomitent, să pună în scenă
serii de spectacole de operă și operetă. Primele spectacole vieneze ale operei
Tosca și Salome au fost produse la Volksoper, în 1907 și, respectiv, 1910.
Cântăreți celebri din lume, în acele timpuri, cum ar fi Maria Jeritza, Leo Slezak
și Richard Tauber, a cântat acolo. Dirijorul Alexander Zemlinsky a devenit
primul dirijor al Volksoper, în 1906.
In anii de până la și prin primul război mondial, Volksoper a atins o
poziția a doua Operă din Viena.
In 1919, Felix Weingartner a devenit director artistic și dirijor
principal. El a fost urmat în funcția de director de Hugo Gruder-Guntram. După
1929 s-a concentrat asupra spectacolelor de operă și sub conducerea lui Gruder-Guntram
s-au efectuat o serie de turnee de vară la Abbazia, în 1935, Cairo și
Alexandria, în 1937 și în toată Italia, în 1938.
După al doilea război mondial, Viena Volksoper a devenit locul de
desfășurare alternativă a spectacolelor de operă deoarece Opera de Stat din
Viena fusese devastată de bombardamente. In 1955, Volksoper și-a reluat fostul său
rol de a prezenta un complex de spectacole de operă, operetă, balet și
musicaluri. In plus sunt promovate spectacole și programe speciale pentru
copii.
Opereta
face parte din Viena şi din Volksoper, care este considerată principala casă de
operete la nivel mondial. De la opereta de Johann Strauss, Die
Fledermaus (Liliacul) şi Bettelstudent (Studentul cerşetor) a
lui Carl Millöcker, Im weißen Rössl (Calul bălan) şi până la opereta
lui Emmerich Kálmán, Zirkusprinzessin (Prinţesa circului),
capodoperele genului fac parte din program în sesiunea 2016/17.
Şi
pasionaţii de operă îşi pot satisface pe deplin dorinţele: În afară de Die
Hochzeit des Figaro (Nunta lui Figaro), Die Zauberflöte (Flautul fermecat) şi Don
Giovanni de Mozart, La Traviata de Verdi, Der Barbier von
Sevilla (Bărbierul din Sevilla) de Rossini, Fürst Igor (Cneazul
Igor) de Borodin demonstrează anvergura paletei muzicale oferite de Volksoper.
Iubitorii
muzicalurilor pot savura clasicele Omul din La Mancha, Vrăjitorul din Oz,
Anatevka şi My Fair Lady. În plus, unul dintre cele mai apreciate
muzicaluri va evolua pe scena de la Volksoper: The Sound of Music(Sunetul
muzicii) cu piesa renumită pe plan mondial, "Edelweiß".
In
cele din urmă, baletul cu opere precum Die Schneekönigin (Crăiasa
zăpezii), Giselle Rouge şi Carmina Buranaasigură prezenţa unor
evenimente de top din lumea dansului pe scenă şi o delectare a publicului
spectator.
Diverse
Intr-o
după amiază strălucitoare am avut ca țintă suburbia Grinzig, suburbie foarte
populară și iubită a vienezilor pentru vinul de acolo și pentru cârciumioarele
ospitaliere cu aspect rural. Am sacrificat însă comoditatea de a ajunge acolo
cu un tramvai special ce pornește dintr-o stație amenajată sub nivelul
terenului pe latura opusă a grădinii din
fața Votivkirche. Am făcut un ocol destul de lung pe jos pentru a vedea și
această Operă specială și trecută rar pe programele de vizitare ale Vienei. Am
putut să o analizăm numai prin exterior. Este așezată la intersecția ascuțită a
două străzi, este albă și elegantă, dar puțin cam simplistă pentru gustul meu,
mai ales în comparație cu perlele de pe Ringstrasse. Ocolul ne-a sporit
apetitul pentru masa rustică ce ne-am permis-o și ne-a încântat apoi în Grinzig.
Pentru
început ne-am rezumat la un fel de “antreu” numit „Küchenteller“, care a fost
foarte gustoasă și mai mult de îndestulătoare pentru amândoi. Am continuat
festinul ceva mai târziu cu un Filetsteak și costițe de porc. Filetsteak-ul a
fost compus din două fripturi, așa că întregul meniu ne-a depășit capacitățile
peste saturație. Am plecat seara târziu rostogolindu-ne și cu convingerea că
porțiile austriece sunt mult prea mari pentru a lăsa loc și de un desert.
Meniul oferit la începutul mesei și era editat numai în limba germană. Fără
cunoștințele de germană a lui Carmen nu ne-am fi descurcat, deși și așa ne-am
spraîndestulat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu