Dominând
un peisaj vast de vâlcele verzi şi de înălţimi străjuite de mori de vânt,
Obidos a conservat peste secole propria pecete şi farmecul de oraş medieval.
Odinioară aşezarea fortificată, apărată de o incintă flancată de turnuri
rotunde şi de bastioane pătrate masive, supraveghea litoralul Atlanticului, la
circa 40 de km nord de Lisabona. Colmatarea unui vechi golf marin, pe care îl
străjuia, a devenit azi „laguna de Obidos” și l-a izolat de valuri.
Astăzi, localitatea se găseşte la 10 km în interiorul uscatului.
După
ce, în 1148, Alfons Henriquez l-a recucerit de la mauri, Obidos a intrat în
febra reconstrucției. Cu zidurile lui arabe consolidate, cu turnurile
reconstruite, cu fermecătoarele case albe repuse în stare îngrijită, fizionomia
oraşului a prezentat atractivitate în acele timpuri zbuciumate. In 1282 Obidos
a primit vizita regelui Diniz I-ul, însoţit de tânăra lui soţie, regina Isabela, căreia i s-a oferit în dar
oraşul. De atunci şi până în anul 1833, Obidosul a aparţinut reginelor
Portugaliei.
Am
părăsit maşina în afara zidurilor, în apropiere de poarta dublă „cu şicană”,
poartă de intrare strâmptă în incintă care nu mi-a inspirat încredere, neștiind
ce voi găsi dincolo de ea.
Poarta
dublă „cu şicană” denotă vechimea zidurilor, precum şi o anumită ştiinţă a
apărării fortăreţelor, aplicată înainte de apariţia bombardelor. Asediatorii
care ar fi trecut de poarta exterioară intrau într-un spaţiu strâmt ce îi
conducea la cea de a doua. Spaţiul respectiv, era un culoar între ziduri înalte
și trebuia parcurs de inamici pe sub zidurile principale de apărare. Apărătorii
îi puteau surprinde pe inamicii asediatori, ce se găseau lipsiţi de apărare şi
de spaţii de manevră, masacrându-i cu uşurinţă.
Astfel
de soluţii constructive ce obligau asediatorii să străbată, între porţi,
culoare strâmte, sau să parcurgă unele spaţii dintre porţi duble se pot întâlni
la nenumărate vestigii antice, sau ale evului mediu timpuriu, precum Micene,
Hattuşas (capitala Hittiţilor), Calatrava, Pergam, Carcassonne, Avila etc. Pentru cucerirea acestor cetăţi trebuiau evitate porţile şicană străjuite de
turnuri masive şi trebuiau găsite și adoptate alte „tehnici” militare. In plus,
de regulă, fortăreţele cu astfel de zidiri „capcană” în zona porţilor de acces
erau ridicate pe înălţimi ale căror pante și nu permiteau amenajarea şanţurilor de
apărare cu apă, sau a palisadelor exterioare.
Păşind
pe caldarâmul străvechi din Obidos, am pătruns pe un tărâm al liniştii şi al
bucuriei florare. Este o etalare de case albe, cu pălării din olane roşii, cu
ferestre, uşi şi balcoane încadrate în benzi galbene, albastre, ocru, şi
despărţite între ele, din loc în loc, prin străduţe strâmte. Peste toate
acestea se revarsă o vegetaţie sănătoasă şi multicoloră. Chiar pe partea
interioară a zidurilor, într-un spaţiu liber de construcţii, totul pare o
grădină. Invazia naturii vesele între ziduri şi în curţile înguste, fac uitate
cu totul de umbrele anumitor timpuri neguroase ce au rănit profund pe localnici.
Rua
Direita, adică strada principală, deşi îngustă are centrul ocupat de o rigolă
dalată. Casele care o încadrează sunt albe şi înveselite de muşcate şi de
bughenvilliere (plante căţărătoare provenite din America ,
cultivate ca plante ornamentale pentru florile lor – bractee – mari, de un roşu
violaceu, cărora li s-a dat numele după cel al navigatorului Bougainville ).
Bughenvillierele cresc luxuriant şi au nişte coroane plângătoare, prelungi,
pline cu bractee (flori). Pe alocuri ele depăşesc acoperişurile caselor
invadând peisajul.
Ca
în orice localitate mult vizitată, Rua Direita este plină de magazine cu
artizanat sau suveniruri, cu restaurante intime şi cu galerii de artă.
Un
tablou inedit îl formează Piaţa Santa Maria cu un nivel mai scăzut decât strada
principală. Aici, un pilon domină o fântână centrală și poartă armele
(blazonul) reginei Leonor, peste care este figurată o plasă pescărească ce
evocă drama morţii fiului său (infantul), dramă care a rămas în trecutul
orășelului.
Piaţa
poartă numele bisericii Santa Maria
ce se profilează dintr-o latură. Aici, în 1444, tânărul rege Alfons al V-lea
(1438 – 1481) s-a căsătorit cu verişoara sa, Isabela, de numai 8 ani.
Interiorul locaşului, asemănător capelei universitare de la Coimbra , are pereţii acoperiţi în întregime
cu azulejos bleu, din sec.al 17-lea, cu motive largi florare.
Zidurile
de apărare de origine maură au fost restaurate în mai multe rânduri
păstrându-şi tăria. Partea de nord, mai ridicată, este ocupată de un Donjon şi
de turnurile înalte ale castelului. O plimbare agale pe „calea de rond” a
zidurilor încântă cu imagini variate, cuprinzătoare şi pline de specific.
Castelul,
transformat în palat în sec.al 16-lea, are faţada străpunsă de ferestre gemene,
în stil manuelin, cu coloane răsiucite şi un portal tot manuelin dominat de
două sfere astrale.
Văzând,
la ieşirea din Obidos, apeductul din cărămidă (sec.al 16-lea) asemănător celui
din Coimbra, am înţeles cât de adânc întipărită a rămas tradiţia romană până şi
aici la marginea oceanului.
Transportul
apei ar fi fost mult mai puţin costisitor prin folosirea principiului vaselor
comunicante, fără aruncarea acelor arcuri de apeduct, simple sau etajate peste văi
şi vâlcele. Romanii au avut scuza de a nu fi cunoscut acest principiu al
fizicii atât de folositor, sau de nu a-l fi folosit. In cazul lor, Apeductele
cu care au împânzit provinciile, au devenit construcţii emblematice. După mai
bine de un mileniu soluţia romană a transportului apei s-a menţinut glorios, în
societăţile medievale, societăţi ce au atins târziu gradul de civilizaţie şi
cultură al Romei antice.
Toate
oraşele lumii au lăsat în memoria generațiilor unele poveşti impresionante,
unele dureri umane covârşitoare, numite simplu drame sau tragedii. Şi de Obidos
este legată o durere sfâşietoare în familia regală, la sfârşitul sec.al 15-lea.
In
1491, infantul (fiul regal) s-a înecat în râul Tajo la Santarem . Corpul i s-a prins în plasa unui
pescar. Mama sa, regina
Leonor, soţia lui Joao al II-lea a venit la Obidos pentru a plânge în secret şi
pentru a-şi găsi alinarea.
Plasa
de pescar, care figurează pe stâlpul fântânii din faţa bisericii Santa Maria , aminteşte de
drama din familia regală.
De
numele oraşului este legată şi viaţa uneia dintre puţinele femei pictoriţe din
ţările iberice. Năsuctă la Sevilla în 1634, Josefa de Ayala, mai cunoscută sub
numele de Josefa de Obidos, a venit de foarte tânără în oraş. Aici a rămas până
la moarte, în 1684. Picturile sale, cu tonuri indecise şi cu desene estompate,
poartă amprenta unei feminităţi ingenue care atinge câteodată dulcegăria. A
lăsat savuroase „naturi moarte” cu o coloristică bogată ce sunt foarte apreciate.
Pousada din Obidos
Poarta orașului
Pousada din Obidos
Poarta orașului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu