Ziua
în care am intrat pe pământ portughez, pe ruta Salamanca
– Coimbra ,
făcea parte dintr-o perioadă extrem de caldă în întreaga peninsulă iberică. Era
luna iulie 1995 şi temperaturile se zbăteau între 45 şi 50 de grade Celsius. Cu
toate că aerul condiţionat din maşină mergea impecabil, ne bucuram că vom
pătrunde într-o zonă mai vegetală şi mai „maritimă” după căldurile şocante pe
care le îndurasem în Madrid şi în celelalte oraşe–perlă din centrul Spaniei.
Şoseaua simplă cu numai două benzi
de circulaţie era foarte slab circulată, dovadă că nu alesesem unul din
traseele comerciale dintre cele două ţări. In concluzie, ziua se anunţa
strălucitoare, plină de noutăţi şi liniştită. Cu toate acestea ne-a oferit
imagini zguduitoare, unice în viaţa noastră de turişti de până atunci. Imagini
şocante şi surprinzătoare, pe care am reuşit să le prindem, în parcursul a mai
multor ore, pe pelicula aparatului de filmat.
După numai câţiva zeci de kilometri
rulaţi pe străvechiul pământ lusitan, într-o zonă aproape pustie s-au ivit
focuri isolate, în dreapta sau în stânga şoselei. Acoperind cu privirea un
orizont mai larg am observat, la diverse depărtări şi altitudini, trombe
ucigaşe de fum negru sau albicios mereu mai întinse. Cu emoţie, ne-am convins
că pe alocuri pădurea luase foc. Curând, pe măsură ce avansam, palele
flăcărilor şi fumul se abăteau chiar asupra şoselei.
Crezând că ne aflam într-o zonă
calamitată cu o arie restrânsă, am oprit într-o parcare pentru a observa mai
bine dezastrul şi pentru a putea filma mai liber. În dogoarea soarelui,
amplitudinea dezastrului a acţionat mai puternic şi mai emoţional asupra
simţurilor noastre. Venisem din ţinuturile aride spaniole şi tocmai când
vegetaţia începuse să se afirme în peisaj, asistam la distrugerea ei. Ni se
rupea inima când auzeam trosnind ramurile arbuştilor şi ale arborilor de
conifere, când sfârâia în flăcări necruţătoare cetina supraîncinsă de soare.
Cu cât avansam spre centrul ţării
(care are lăţimea maximă de 220 kilometri), cu atât am simţit mai apăsătoare
dimensiunea dezastrului din pădurile ţării. Au început să sune alarmele
echipajelor de pompieri, sirenele maşinilor de poliţie sau ale unor organisme
militarizate ajutătoare. Pe cer au apărut elicoptere izolate, purtând pungile
cu substanţe ignifuge, iar anumite drumuri au fost barate de echipajele de
poliţie. Era vorba de drumuri laterale care probabil deveniseră periculoase sub
stigmatul flăcărilor sau care trebuiseră lăsate libere pentru echipajele de
intervenţie.
Nu ne-am putut bucura de peisajul
care se schimba mereu în faţă, de la înălţimea serpentinelor spre vale şi spre
apusul dominat de ocean deoarece atenţia era atrasă inexorabil de trombele de
flăcări ce izbucneau sau se extindeau pe versanţii accesibili privirilor,
dincolo de vârfuri şi coame, în alte văi şi în alte ţinuturi.
Intr-o stare sufletească plină de
compasiune pentru ţara năpădită de un asemenea dezastru, trecând prin valuri de
fum şi prin baraje rutiere sau de intervenţie, am reuşit să pătrundem în
Coimbra, oraş mare şi central, fostă capitală plină de tradiţie universitară.
Oraşul, prin care au călcat paşii lui Nicolae Iorga şi unde a ţinut conferinţe,
era stăpânit de o atmosferă bizară, parcă apăsată de o stare de asediu.
Atmosfera avea o culoare portacliu-ceușie, cu fulgi de funingine ce cădeau
alene din cer. Lumina miezului de zi era când mai luminoasă, când mai opacă
după cum suferea influenţa norilor de funingine. Cerul albastru devenise o
amintire iar pâcla aurită de razele soarelui tindea să dea impresia înserării
deşi ne aflam la ora prânzului.
Fluxul circulaţiei ne-a condus către
zona centrală, mai nouă, a oraşului, în Piaţa Republicii (Praca de Republica).
Este o deschidere urbană
vastă în care pătrund numeroase străduţe laterale imprimând circulaţiei auto un
sens giratoriu. Zona centrală şi pietonală a pieţei, pavată cu piatră cubică
măruntă, este golaşă. În schimb carosabilul ce o înconjoară este flancat pe
ambele trotuare de arbori umbroşi. De jur împrejur spaţiul carosabil este
aglomerat de parcări, de staţii de taxi şi de autobuz. Spre apus şi puţin în
coborâre se deschide un mare bulevard cu o grădină prelungă cuprinsă între
arterele de circulaţie. Acea Avenida Sa da Bandeira cu grădina sa conduce către
mănăstirea Santa Cruz
dar şi spre cartiere mai noi dinspre malul nordic al râului Mondego. Pentru
relaxare, primii paşi ne-au purtat prin acea grădină cuprinsă între benzile de
circulaţie intensă. Ambianţa era dominată de zgomotul continuu al eşapamentelor
şi ale sirenelor, mai îndepărtate, ale maşinilor poliţiei, pompierilor sau
salvării.
De la un capăt la celălalt parcul
prelung era dominat pe ambele laturi de şiruri de palmieri înalţi, cu largi
umbrele de frunze
franjurate. Dădeau umbră şi răcoare, purtându-te într-o lume vegetală nouă,
total deosebită de cea pur europeană.
Momentul nu se arăta favorabil
Coimbrei pentru o vizită care să-i pună în valoare toate calităţile. Starea de
spirit a locuitorilor, natura tulburată de forţe ostile şi de lumina
apăsătoare, au schimbat buna dispoziţie şi receptivitatea noastră. Deşi eu
aveam convingerea că oraşul era în afara oricărui pericol s-a hotărât ca să
scurtăm vizitarea şi să renunţăm la escala de noapte la un hotel din Coimbra . Impresiile
culese atunci în numai 3–4 ore, sub tensiune, le-am completat cu mărinimie într-o
excursie ulterioară.
Dominată de turnul înalt al vechii universităţii, Coimbra se agaţă pe
versanţii unei coline răcorite la bază de râul Mondego. Numeroşi poeţi,
inspiraţi de romantismul locului au imortalizat farmecul acestei prime capitale
a regatului portughez, făcând-o celebră ca oraş al artelor şi al literaturii.
In mijlocul unor întinse cartiere moderne se distinge
bine organismul medieval al aşezării. Partea lui cea înaltă (A Alta) cuprinde
cartierul tradiţional al Universităţii şi al Episcopiei. Partea joasă a
vechilor cartiere (A Bajxa) cuprinde osatura vieţii comerciale din toate
timpurile apuse. Aici se găseşte şi pitoreasca Praca do Comercio, înconjurată
de străduţe cu magazinaşe înzestrate, îndeosebi, cu produse locale.
Vechiul oraş este interesant și atrăgător. Casele
bătrâne şi etajate, cu acoperişuri ţuguiate, luminate de ferestre mici ce apar
din ziduri ce ameninţă străduţele strâmte şi întortocheate, au foarte mult
caracter. Prin mulţimea de turnuri şi monumente cel mai înalt este cel al
Observatorului.
„Avenida” cu palmieri ne-a îndreptat
mai întâi spre mănăstirea Santa Cruz, monument religios cu trecuturi adânci,
care poartă rămăşiţe de glorie ale Portugaliei şi în care au răsunat paşii lui
Iorga în urmă cu trei sferturi de veac.
Impozanta mănăstire care poate fi
vizitată astăzi s-a ridicat în secolul al 16-lea pe ruinele unei alteia mai
vechi, din secolul al 12-lea (1132-1223) ,construită de regele întemeietor
Alfons–Henriquez în afara zidurilor protectoare.
Igreja de Santa Cruz a fost cel mai important așezământ
monahal din perioada de început a monarhiei portugheze. Școala sa, cu vasta
bibliotecă, au fost extreme de respectate în timpurile medievale și loc de
întâlnire al elitelor intelectuale.
Din vechea biserică romanică nu a rămas nimic, dar
este cunosct faptul că avea o singură navă și un turn înalt la fațadă. In prima
jumătate a sec.al 16-lea a fost refăcută de regele Manuel, el asumându-și și
tutela așezământului. Intregul complex monastic, biserica și mormintele
primilor doi regi ai statului, au fost reamenajate și transferate în capela
principală, în 1530, unde se află și astăzi. Înconjurate de o lucrare
sculpturală de Nicolas Chanterene.
Edificiul
este precedat de un portal remarcabil în stil Renaştere (1522-1525), tot sub
Chanterene. Portalul este piesa emblematică a ansamblului și armonizează
elemente manueline cu unele renascentiste. Portalul, din păcate, a suferit mult
din cauza imtemperiilor şi a unor desfigurări din secolul al 18-lea.
Biserica este înzestrată cu un
plafon manuelin (artă sculpturală şi arhitecturală cu multe detalii, încărcată
şi cu influenţe orientale, din timpul regelui Manuel I-ul, 1495–1521), susţinut
de coloane răsucite şi de console. Zidurile edificiului sunt ornate cu azulejos
(placaj de ceramică colorată), care reprezintă viaţa Sfântului Augustin.
Amvonul în stil renascentist figurează printre capodoperele sculpturii, la fel
faţada terminată cu pinacule subţiri şi cu statui de cea mai fericită execuţie,
în piatră gălbuie.
De fiecare parte a altarului, două
nişe funerare cuprind mormintele primilor doi regi ai Portugaliei,
Alfons–Henriques şi Sancho I-ul. Ele sunt încadrate şi dominate de flori, de
statui şi de medalioane, datând de la sfârşitul goticului şi începutul
Renaşterii. Lângă acele morminte emblematice te învăluie începuturile celui mai
de apus regat al Europei continentale dar şi opt secole de durere şi bucurie
umană.
Mausoleele
acelor doi eroi, urmaşi ai „descălecătorului” burgund poartă însemnele epocii
lui Manuel I-ul „Împăratul”: crucea Ordinului lui Christos şi globul
stăpânirilor coloniale, lângă medalioane cu chipuri imperiale romane. Vechile
lor plăci de mormânt s-au îndepărtat după ce dăinuiseră trei secole în vechea
mănăstire.
Printre urmaşii lui Alfons –
Henriques, doi s-au numit Sancho, ceea ce înseamnă „Sanctus”, adică sfânt.
Urmaşi în linie paternă ai primului rege, atât Sancho I-ul (1185 – 1211) cât şi
Sancho al II-lea (1223 – 1245) s-au comportat, în primul rând ca războinici şi
cuceritori perseverenţi în detrimentul maurilor. Între ei a domnit Alfons al
II-lea, care, în mod fericit s-a oprit un timp asupra organizării politice şi
administrative a regatului.
Mănăstirea Santa Cruz nu trebuie părăsită înainte de
a face un tur prin sacristia unde se păstrează patru tablouri portugheze de la
începuturi, apoi prin sala capitulară, cu o frumoasă boltă manuelină şi prin
„Claustrul Tăcerii” cu galeriile decorate cu azulejos ilustrând scene ale
Patimilor împrumutate de la Durer.
Plăcerea de a ne plimba pe sub
palmieri ne-a readus în Piaţa Republicii. După contemplarea cerului din înaltul
căruia planau, încă, liniştit, fulgi negri şi fragili de funingine, am luat în
piept urcuşul spre punctul cel mai înalt al oraşului, spre Universitate şi
fostul palat episcopal transformat în muzeu. Am urmat o porţiune de stradă în
urcuş lin după care a urmat o scară înaltă şi abruptă, asemănătoare piramidelor
mayaşilor, din Yucatan .
Lac de sudoare şi răsuflând din greu am ajuns la punctul cel mai înalt, într-o
piaţă dreptunghiulară, vastă şi lipsită de vegetaţie, Piaţa Dinis, dominată de
statuia acelui rege ce a avut inspiraţia să înalţe o „cetate” spiritului laic
omenesc.
Nu departe, vechea universitate
(Velha Univerisidade), ocupă o vastă suprafaţă patrulateră spre latura sud –
vestică a colinei. Funcţionează în edificiile străvechiului palat regal,
restaurat şi amenajat pentru a deveni „Paco dos Estudos”, în 1540.
Înfiinţată în anul 1290, la
Lisabona, de către regele Dinis (1279 – 1325), din dinastia burgundă şi
supranumit „Părintele Patriei”, Universitatea a fost mutată curând, în 1308, la
Coimbra . Au
urmat mai mult de două secole de luptă între Lisabona şi Coimbra pentru a-şi atribui înalta şcoală. Un
timp, sorţii s-au aflat de partea capitalei. În final, însă, Joao al III-lea
(1521 – 1557), fiul acelui emblematic Manuel I-ul, a decis mutarea definitivă a
universităţii la Coimbra, din motive ce vizau liniştea pentru studiu pe care o
oferea un oraş de provincie (1537).
Fără a egala în succes şi renume
universitatea spaniolă din Salamanca apropiată,
universitatea din Coimbra
a dobândit o mare reputaţie în secolul al 16-lea.
Pentru a-i conferi, încă de la
început, o înaltă ţinută ştiinţifică, regele Joao al III-lea a apelat la
profesori de la universitatea din Paris, din Salamanca şi din Italia. Concentrarea
între zidurile de palat a unei lumi elevate de profesori şi studenţi a transformat oraşul într-unul
dintre centrele umanismului din epocă.
Universitatea laică a cunoscut rapid
concurenţa colegiilor diverselor ordine religioase şi în special ale celor
iezuite. Nu şi-a regăsit toată strălucirea decât după expulzarea Ordinului
iezuiţilor de către hotărâtul Pombal, în 1759.
Astăzi cu cei 20.000 de studenţi,
care şi-au păstrat costumul de pe timpul lui Gil Blas şi cu sute de cadre
profesorale purtătoare de robă, Coimbra şi-a păstrat o fizionomie originală,
fizionomie ce aminteşte de „republicile universitare din evul mediu”.
Amplul patrulater al vechii
universităţi cuprinde pe trei laturi o vastă curte interioară, îmbălsămată de
mirosul florilor şi al arborelui de talie joasă bine îngrijit. Accesul spre
curte este asigurat de „Porta Ferrea”, edificată în urmă cu patru secole. De
jur împrejur vajnicile clădiri sau aripi ale ansamblului prezintă faţade cu
frontoane sculptate, scări monumentale, o capelă cu o bogăţie impresionantă a
decoraţiei interioare şi edificiul din secolul al 18-lea al bibliotecii. Curtea
este dominată de un turn din secolul al 18-lea, ce domină cartierele până în
depărate. Curtea se termină la stânga, spre sud, cu o terasă de unde se poate
admira o frumoasă panoramă asupra curgerii lente a râului Mondego, asupra
câmpiilor îndepărtate de pe celălalt mal, asupra unor străduţe de sub temeliile
de cetate ale ansamblului şi asupra covorului de verdeaţă din grădina botanică
renumită a oraşului. Clădirile înconjoară curtea cu o largă potcoavă.
De cum se pătrunde în curtea golașă
și pavată, în faţă se etalează latura vestică a potcoavei cu biblioteca la
extremitate şi cu capela în zona centrală. La drepata, în arcul potcoavei
domină edificiul fostului palat regal şi în acelaşi timp inima universităţii.
Edificiul manuelin a fost îmbogăţit
la sfârşitul sec.al 18-lea cu o galerie cu colonadă, numită Via Latina . Corpul central
este decorat cu un fronton triunghiular. O scară largă conduce la primul etaj,
la o lojă rezervată din totdeauna doamnelor. Loja domină „Sala dos Capelos”
(Sala Actelor) unde se derulează marile ceremonii, precum înscăunarea
rectorului, susţinerea tezelor de licenţă sau doctorat şi înmânarea festivă a
diplomelor de absolvire.
Sala îşi datorează numele bonetelor (Capelo) care se
atribuie cu ocazia luării licenţelor şi anterior a reprezentat salonul vast al
palatului regal. Frumosul plafon pictat în secolul al 17-lea este ornat cu
portrete ale regilor Portugaliei.
Alături se găseşte sala de examen
privat, remodelată în 1701, cu plafon pictat şi cu portrete ale vechilor
rectori. Păstrarea tradiţiilor dă nobleţe instituţiilor, popoarelor şi ţărilor.
Din balconul exterior al palatului
se deschide o panoramă amplă şi interesantă asupra oraşului vechi, asupra unor
cartiere moderne mai depărtate şi alăturate de Mondego şi asupra corpului masiv
al Catedralei Vechi (Se Velha).
Capela universităţii deschide spre
curte un portal elegant. Decorată abundent cu azulejos din secolul al 17-lea şi
cu un plafon pictat, ea reprezintă un locaş cu o coloristică densă şi probabil
unică. Adăposteşte o orgă din secolul al 18-lea şi un mic muzeu de Artă Sacră.
Coloristica deasă şi variată a pereţilor deosebeşte capela de majoritatea
bisericilor occidentale, construire în stil romanic, gotic, renascentist sau
baroc încărcat. Se poate aprecia că este vorba de un baroc cu totul specific,
care a dorit să înveselească orele de ritual religios ale tinerilor studenţi,
sau care a încercat să imite o coloristică din îndepărtate tărâmuri orientale
pe unde ancoraseră corăbiile portugheze.
Pe parcursul călătoriilor în Portugalia am întâlnit
numeroase biserici decorate cu azulejos dar, la nici una nu m-a izbit în
aceeaşi măsură amplitudinea suprafeţelor ornamentate în raport cu suprafaţă
totală a pereţilor. In foarte multe cazuri placajul azulejos se regăseşte pe
suprafeţele exterioare, la intrări, în încăperi sau edificii adiacente, precum
claustrul.
Bucuria
decorării cu azulejos a cuprins în Portugalia, ca şi în Spania, atât viaţa
religioasă cât şi pe cea laică, de la biserici şi palate, până la măruntele
căsuţe sau curţi interioare (patio) ale oamenilor de rând.
Biblioteca universităţii, alăturată
capelei, reprezintă nu numai un aşezământ de valoare culturală inestimabilă dar
şi un edificiu cu interioare splendid decorate şi conservate. Construită de
regele Joao al V-lea din dinastia de Braganca, în 1724, ea cuprinde trei săli
vaste cu mobilier din lemn preţios, însufleţit cu o decoraţie barocă somptuoasă
în lemn aurit. Motive chinezeşti aurite sunt pictate pe lacuri de culori
diferite, în funcţie de sală, verde, roşu şi auriu. Plafoanele pictate, cu
tablouri ce dau aparenţa naturii, completează minunăţia spaţiului spiritual.
Un număr de 30.000 de cărţi vechi şi
5.000 de manuscrise te privesc de sub coperţi grele cu înscrisuri aurii. La
rafturile superioare se ajunge pe scări încastrate în stelajele masive.
Inainte de plecare am mai aruncat o
privire spre depărtările plane de dincolo de Mondego. Pâcla gălbuie şi opacă de
deasupra oraşului pierdea din consistenţă cu cât privirea se depărta de oraş.
Spre orizont, spre ocean, cerul era clar şi de un albastru intens.
Ca poziţie şi ca panoramă nici o universitate veche
din Europa, vizitată, nu o egalează pe cea din Coimbra . Pe toate celelalte, mai vechi sau
chiar mai bogate arhitectural le-a sufocat oraşul medieval, nu le-a lăsat
respiraţia şi prospeţimea naturii desfăşurate.
Aici ca şi în alte părţi ale
continentului trebuie să fi existat un puternic respect pentru ştiinţă, pentru
omul învăţat, pentru savio, un fel de credinţă religioasă în cunoştinţele
omeneşti. Aici se vede mândria stăpânului unui regat şi a multor pământuri din
depărtări, care, păstrând respectul pentru Biserică, a înălţat o cetate a
minţii omeneşti, aplecată asupra naturii şi a ei însăşi.
Clipele trăite în somnolenta vară,
între zidurile de unde lipseau adevăraţii „proprietari”, au căpătat o mai mare
greutate şi intensitate, la gândul că paşii au urmat umbra marelui Iorga, că
mângâiau cu privirea locuri în care el se simţise atât de bine şi unde fusese
primit la nivelul său de geniu ştiinţific.
Nu am avut norocul să vedem acea
lume studenţească pe care o remarcase şi căreia îi apreciase tradiţionalismul
marele nostru istoric. Am aflat însă că în timpul anului universitar, se văd
foarte mulţi care au păstrat tradiţii vechi de patru secole, codificate într-o latină burlească.
Invăluiţi în cape largi ,
negre şi fluturânde, franjurate cu foarfeca în cazul unor decepţii
sentimentale, ei poartă serviete sau saci garnisiţi cu panglici ale căror
culori simbolizează facultatea. Cu înclinaţiile romantice ale vârstei mângâie
corzile chitarei şi cântă fadouri, care se disting de cele din Lisabona prin
trăsăturile intelectuale. În mod tradiţional trăiesc în comunităţi sau
„republici”, adică în asociaţii de 12 până la 20 de membrii, în general cu
originea din aceeaşi regiune a ţării. Grupurile ocupă apartamente vaste şi
gestionează un buget comun, apelând la serviciile unei bone (tricana) pentru
prepararea meselor care se servesc numai în comun.
Circuitul oraşului vechi poate
începe de la poarta universităţii, prin faţa vechiului palat episcopal, pe la
vechea catedrală Santa Clara (Se Velha) şi apoi cu multe sinuozităţi până la
malul răului.
Palatul episcopal, refăcut şi
modificat în secolul al 16-lea, a fost destinat Muzeului naţional Machado de
Castro, care poartă numele sculptorului născut la Coimbra în 1731. O tindă stil Renaştere se
deschide spre o curte, adică spre patio. Pe latura de vest o logie italiană
deschide o vedere fermecătoare spre partea superioară, de biserică şi de
cetate, a vechii catedrale şi asupra oraşului de jos, până la Mondego. La
interior, în sălile de la etaj se remarcă câteva frumoase plafoane din lemn,
precum plafonul mudejar al „salonului arab”.
Muzeul este bogat mai ales în
sculptură. Chiar lângă intrare te întâmpină arcuri şi coloane ale unui
străvechi claustru romanic din secolul al 12-lea. urmează apoi colecţii de
sculptură medievală, mai ales religioasă, din diverse epoci şi mărturii ale
şcolii de sculptură de la Coimbra.
La începutul secolului al 16-lea
mulţi sculptori francezi aparţinând unui grup de artişti protejaţi de către
cardinalul – mecena Georges d’Amboise, protectorul din Normandia a
„obiceiurilor şi modelor italiene”, au venit să-şi exerseze arta la Coimbra . Împreună cu
artişti portughezi au creat, către 1530, o şcoală de sculptură. Arta lor
savantă şi rafinată s-a inspirat din decoraţiunea italiană. Portalurile,
amvoanele, panourile şi basoreliefurile altarelor sunt cizelate delicat în
calcar alb de provenienţă locală şi cu textură fină. Noul lor stil de decorare
s-a impus progresiv în toată Portugalia. Din spirit de precizie am notat numele
acelor sculptori puţin cunoscuţi la noi: francezii Nicolas Chanterene, Jean de
Rouen, Jacques Buxe şi Philippe Houdard; portughezii Joao şi Diego de Castilho.
Muzeul Coimbrei mai deţine colecţii
de pictură veche pe pânză sau pe lemn şi obiecte remarcabile de orfevrărie,
precum „potirul Gueda Mendes” (1152) şi „statuia relicvariu a Fecioarei cu
Pruncul” provenită din tezaurul reginei Sfânta Isabela.
La subsol o impresionantă înşiruire
de porţi cu bolţi circulare constituie prima privire care se aruncă asupra unui
cryptoportic, baza form-ului oraşului roman Aeminium, care a dăinuit pe
amplasamentul Coimbrei.
De la muzeu drumul şerpuieşte spre
vale pe o străduţă îngustă. Se calcă pe pietrele tari şi destul de bombate ale
vechiului pavaj rudimentar. Zidurile catedralei vechi sunt impresionante şi
greoaie, pe măsura vremurilor care le-au dat o dublă menire.
Construţia sa a decis-o primul rege
portughez, Alfons Henriquez, în epoca când Coimbra era capitala regatului, la
frontiera dintre lumea creştină şi lumea musulmană. Faptul explică alura sa de
fortăreaţă încoronată cu creneluri piramidale.
Se Velha din Coimbra
a fost prima catedrală ridicată în ţară .
Lucrările la ea s-au extins între 1140 şi 1175 sub conducerea unor meşteri
francezi, care au adus aici romanicul francez din Auvergne şi de la Cluny.
Faţada principală de la apus, foarte
sobră, prezintă un portal şi o logie cu frumoasele linii rotunjite ale
romanicului pur, dar agrementate cu coloane delicate. Portalul de la nord
reprezintă o fină realizare şi adăugire a Renaşterii, de altfel, prima
manifestare a noului stil în Portugalia. La partea superioară este integrată,
cu întreruperi, o frumoasă galerie de arcade sprijinite pe colonete cu
capiteluri ce denotă influenţa maură.
In interior, deasupra spaţiilor
colaterale, o tribună largă se deschide spre navă printr-un elegant „triforium”
cu capiteluri bizantine, de inspiraţie orientală, ca şi „lanterna” de la
intersecţia cu transeptul. Mai protejat de vicisitudini, interiorul păstrează
mult din prima lui împodobire, de la fântâna de marmură de lângă intrare până
la altarul principal lucrat cu migală. Pe laturi, timpurile au adăugit
numeroase capele, după obiceiul tuturor bisericilor catolice. Capelele cuprind
monumente funerare străvechi şi uitate, precum al unei contese de Ventimiglia,
ajunsă până aici, sau al „infantei de Grecia”, tânără adusă de peste mare
pentru a deveni soţia regelui Alfons al IV-lea (1325 – 1357), din prima
dinastie.
Catedralei i s-a adăugat un claustru
(curte interioară pentru reculegere şi mişcare a călugărilor), la sfârşitul
sec.al 13-lea. este o lucrare în stil gotic de tranziţie, plasat în partea
sudică a locaşului. Golurile ronde ale unor ferestre variate sunt plasate
deasupra unor arcaturi cu stâlpi subţiri. Pe latura de sud a claustrului, în
sala consiliului canonic, îşi străjuieşte oraşul din tărâmul umbrelor, Dom
Sesnando, primul guvernator creştin al Coimbrei, mort în 1091.
Nu poţi să nu te cutremuri când concretizezi că
piatra lui de mormânt aşteaptă împlinirea mileniului. Când s-a construit
claustrul era o vreme ce aduna în jurul arhiepiscopului de Coimbra o lume întreagă de canonici sau
călugări. Au fost vremuri când întreaga suflare a oraşului se aduna des numai
în jurul impunătoarei catedrale.
Se
Velha pare a fi înfiptă în pământul Coimbrei pentru a confirma tăria şi
trăinicia Portugaliei. Este un monument care revine uşor în amintirile unui
vizitator străin.
Mai jos de catedrală străduţele
conduc, întretăiate uneori de porticuri cu scări, spre malurile râului. Pe
parcurs se trece pe lângă Tore de Anto, rest al incintei medievale transformat azi
în centrul artizanatului din zonă, pe sub o aripă a „casei de Arco”, pe lângă
palatul Sobre–Ribas, construit în secolul al 16-lea în stil manuelin ca
proprietate particulară şi pe sub „Porta Almedina”. Această poartă cu nume arab
(Medina
înseamnă oraş în limba arabă) este şi ea unul dintre ultimile vestigii ale
incintei medievale. Are deasupra un turn şi este ornată cu o statuie a
„Fecioarei cu Pruncul” între două blazoane.
Trecând podul pe celălalt mal al
râului Mondego privirile sunt atrase de vestigiile fostei mănăstiri Santa Clara la Velha
ridicată neinspirat prea aproape de apele râului. Nisipurile aduse de Mondego
au redus în ruină, cu încetul, frumoasa biserică gotică care a adăpostit la
început corpul străpuns de tăişul armelor al celei ce a fost Ines de Castro, regina Portugaliei. După
moarte corpul ei a fost strămutat la mănăstirea din Alcobaca.
In apropiere s-a ridicat, mai apoi,
mănăstirea Santa Clara
a Nova, stil baroc. Biserica ei vastă adăposteşte, în strană, mormântul din
argint (secolul al 17-lea) al reginei ce a ctitorit-o, Sfânta Isabel, născută Aragon . În
spatele grilajului de fier al stranei se poate vedea mormântul primitiv al
reginei, în piatră pictată, executat în timpul vieţii. În biserica mănăstirii,
care şi-a pierdut nobleţea liniilor de la început datorită adaosurilor baroce
mai odihneşte prinţesa Isabela, nepoata fondatoarei şi alţi membri ai dinastiei
de Avis.
Nu departe de cele două mănăstiri,
spre răsărit, se găseşte „Quinta das Lagrimas” (Casa lacrimilor). După o
legendă născută din versurile lui Camoes, în acel mic parc împădurit cu
portocali şi lămâi, într-un peisaj romantic, a fost asasinată Ines de Castro
soția clandestină a infantelui Pedro, viitorul rege Pedro „cel Crud” (1357 –
1367).
Pe drumul de întoarcere spre Piaţa
Republicii, am coborât de pe înălţimea universităţii pe un drum ocolitor, pe
lângă o latură a renumitei grădini botanice a Coimbrei, grădină a cărei
amenajare a început, în secolul al 18-lea, pe fondul reformelor marchizului de
Pombal. Imbogăţită timp de două secole şi jumătate, are terasele acoperite cu o
varietate greu de egalat, de arbori şi alte plante exotice, respectiv
braziliene, africane sau asiatice (după unele aprecieri aproximativ 1.300 de
soiuri şi varietăţi sunt aduse numai din Brazilia).
Pe drumul de întoarcere spre Piaţa
Republicii, am coborât de pe înălţimea universităţii pe un drum ocolitor, pe
lângă o latură a renumitei grădini botanice a Coimbrei, grădină a cărei
amenajare a început, în secolul al 18-lea, pe fondul reformelor marchizului de
Pombal. Îmbogăţită timp de două secole şi jumătate, are terasele acoperite cu o
varietate greu de egalat, de arbori şi alte plante exotice, respectiv
braziliene, africane sau asiatice (după unele aprecieri aproximativ 1.300 de
soiuri şi varietăţi sunt aduse numai din Brazilia).
„Avenida” coborâtoare pe care am
urmat-o pe o latură a grădinii botanice, latura dinspre centrul nou al
oraşului, este flancată de un uriaş apeduct de cărămidă, construit de regele
Sebastian, mort de tânăr într-o bătălie pe pământ marocan. Apeductul mâncat şi
înnegrit de vremuri dă autenticitate de stirpe latină şi este motiv de mândrie şi de tehnică
romană.
Târziu după amiază când ne-am
încheiat grăbitul periplu prin Coimbra ,
liniştea nu se înstăpânise asupra oraşului, numai vântul fără preget trimis
dinspre ocean încerca să împingă pâcla ce venea dinspre dealurile răsăritene
incendiate. Atlanticul îşi trimitea fără preget ameninţările lui umede
împotriva diavolului de foc.
Cu toate că ne obişnuisem cu
atmosfera acelei zile dramatice şi încă neîntâlnite cu alte ocazii, sau în alte
părţi ale lumii văzute de noi, am hotărât să părăsim zona fără a ciupi şi un
strop din bucuria unor împrejurimi încântătoare şi interesante. Urma ca
împrejurimile să le cercetăm cu altă ocazie și așa am făcut. Trăiam o vreme
când elanul și tinerețea ne puteau promite orice nouă escapadă și revenire prin
locuri plăcute. De altfel, dorința de a ieși din zona focului de pădure și de
funingine a fost a lui Carmen.
Universitatea și turnul ei
Biblioteca Universității
Catedrala Se Velha - vedere laterală
Se Velha - Fațadă și creneluri
Coimbra - intrarea în grădina botanică
Coimbra - Apeductul (Aqueduto de Sao Sebastiao)
Biblioteca Joanina
Coimbra - Jardim da Manga
Coimbra - vedere de pe malul râului Mondego - Ponte Sta. Clara
Intrarea nordică în catedrala Se Velha
Coimbra - Biserica Santa Cruz
Coimbra - Claustro del Silencio - Mănăstirea Santa Cruz
Coimbra - Poarta Almedina
Coimbra - Poarta Almedina
Coimbra - Torre de Anto
oimbra - Santa Clara a Nova
Universitatea și turnul ei
Biblioteca Universității
Catedrala Se Velha - vedere laterală
Se Velha - Fațadă și creneluri
Coimbra - intrarea în grădina botanică
Coimbra - Apeductul (Aqueduto de Sao Sebastiao)
Biblioteca Joanina
Coimbra - Jardim da Manga
Coimbra - vedere de pe malul râului Mondego - Ponte Sta. Clara
Intrarea nordică în catedrala Se Velha
Coimbra - Biserica Santa Cruz
Coimbra - Claustro del Silencio - Mănăstirea Santa Cruz
Coimbra - Poarta Almedina
Coimbra - Poarta Almedina
Coimbra - Torre de Anto
oimbra - Santa Clara a Nova
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu