Pe parcursul a foarte mulți ani am
intrat în Italia, totdeauna cu mașina, folosind rute de nord și mai târziu ruta
iugoslavă prin Trieste. Totdeauna, din dorința de ajunge în marile orașe, am
neglijat să ne abatem spre antica Aquileia. Eram mereu preocupați de inteiorul
acestei țări minunate peisagistic, citadin și, mai ales, artistic și istoric, țară
neegalată în Europa din cele mai multe puncte de vedere.
Despre Aquileia citisem foarte
multe în istoria romană și în unele lucrări privind vestigii arheologice și
trecutul creștinismului. Când am călcat pentru prima dată în această localitate
mică, cu pământul frământat de marșurile legiunilor, de copitele cailor romani,
dar și de cele ale valurilor de invadatori barbari, am avut o surpriză din cele
mai plăcute.
Din orașul antic au rămas doar
puține vestigii, dar au rezistat bazele unei biserici antice, din sec.al 4-lea,
peste care s-a înălțat, ulteior distrugerii sălbatice a hunilor, un lăcaș de
cult maiestos, Basilica patriarhală din
Aquileia, o cladire uimitoare ce păstrează până astăzi un extraordinar mozaic
și a jucat un rol deosebit de important in evanghelizarea creștină a unei însemnate
regiuni din Europa Centrală, în evul mediu.
De altfel am fost atras de istoria Basilicii Sfânta Fecioară - Sfinții Ermacora și
Fortunato care își are rădăcinile de prin anul 313 e.N (era nouă) și
reprezintă astăzi un obiectiv de artă antică și medievală de cea mai mare
valoare.
Istoric, orașul fondat în 181 e.A. a
fost, la apogeul său, unul din cele mai importante orașe ale Imperiului
Roman. Aquileia
a fost și un centru religios creștin de
prim ordin, între secolul al 4-lea și secolul al 15-lea, sediu al Patriarhiei de Aquileia.
Colonia latină (este vorba despre ultima colonie
latină fondată, în continuare n-au mai fost decât colonii romane) a fost
fondată în 181 e.A., sub conducerea a trei romani: Publius
Cornelius Scipio Nasica, Caius Flaminius Nepos și Lucius
Manlius Acidinus Fulvianus. Trei mii de pedestrași, precum și
cavaleri s-au stabilit acolo pentru a supraveghea peninsula Istria nesupusă și pe galii transalpini. Aquileia a devenit oraș în mai puțin de un
secol. Aceasta înseamnă că așezarea avea în jur de 20.000 de locuitori pentru
început. Aceștia proveneau din Picenum , Samnium și Campania, fapt ce explică de ce colonia era latină și nu romană.
După puțin timp, în 169 e.A., mai mult de 1500 de
coloniști latini împreună cu familiile lor, conduse de triumviratul lui Titus
Annius Lucius, Publius Decius Subulo și Marcus Cornelius Cethegus, s-au stabilit
în oraș ca o armată ce constituia o garnizoană.
Descoperirea câmpurilor de aur din apropierea Klagenfurului (Austria) modern,
în 130 e.A., a adus în atenție colonia în creștere și a devenit în curând
un loc de importanță, nu numai datorită poziției militare strategice, ci și ca
centru comercial, în special în domeniul produselor agricole și
viticole. De asemenea, i s-au ridicat ziduri de cărămidă considerabile.
In anul 90 e..A., colonia latină inițială a devenit un municipiu, iar cetățenii ei au fost atribuiți
tribului roman Velina. Caesar a vizitat orașul în mai multe rânduri și a
așezat tabăra de iarnă în apropiere în perioada 59-58 e.A.
Augustus a fost primul dintr-un număr de împărați care au
vizitat Aquileia, în special în timpul războaielor panonice, dintre 12-10 e.A. Acesta
a fost locul de nastere al fiului lui Tiberius de către Julia, fiica lui Augustus. Poetul
roman Martial a lăudat Aquileia
ca pe un paradis și loc de odihnă la bătrânețe.
In timpul domniei lui Augustus,
Aquileia a fost proclamată capitală a celei de-a
zecea regiuni a Italiei, Regio X Venetia et Histria.
In
timpul războiului împotriva marcomanilor, în anul 167 e.N., orașul a fost puternic
implicat. Fortificațiile sale căzuseră într-o oarecare degradare în
timpul păcii lungi. Cu toate acestea, când, în 168 e.N., împăratul Marcus Aurelius a făcut Aquileia cetatea principală a imperiului
împotriva barbarilor din nord și est. Aceasta a ajuns la vârful măreției sale și în
curând a avut o populație de 100.000 de locuitori.
In anul 238 e.N., când orașul a luat partea opoziției Senatului împotriva împăratului Maximinus Thrax , fortificațiile au fost
reabilitate în grabă și s-au dovedit a fi suficient de rezistente pentru
a rezista timp de câteva luni , până
când Maximinus însuși a fost asasinat.
Un
palat imperial a fost construit în Aquileia ,
în care împărații au locuit frecvent după domnia înpăratului Diocletianus.
In sec.al 4-lea, Aquileia și-a menținut importanța. Impăratul
Constantin s-a oprit aici în nenumărate
ocazii. A devenit un obiectiv naval și sediul Correctorului Venetiarum et Histriae. Aici fost
înființată și o monetărie, cu producție mare de monede, iar episcopul catolic a obținut gradul de arhiepiscop metropolitan . Un conciliu ținut în oraș în anul 381 a fost
doar primul dintr-o serie de concilii din Aquileia care au fost
convocate de-a lungul secolelor. Cu toate acestea, orașul a jucat un și un
rol în luptele dintre conducătorii secolului al 4-lea. In anul 340,
împăratul Constantin al II-lea a fost
ucis în apropiere, invadând teritoriul fratelui său mai mic, Constans
Dezvoltarea orașului, în acea epocă, a fost atât de
puternică, încât a fost comparat cu o a doua Romă.
Localitatea a fost însă asediată în anul 401 de
Alaric, regale vizigoților și distrusă de armatele hunilor, conduse de Attila,
pe la jumatatea secolului al 5-lea (452). Cea mai mare parte a acestei
localitati încă zace sub dealurile de pământ învechit, așteptand tăcut
scoaterea la lumină. Aceasta localitate ar putea închipui, mai târziu, cel mai
elocvent exemplu de oraș roman timpuriu, din întreaga zonă mediteraneană
(făcând abstracție de Pompeii
și Herculanum).
In perioada medievală, Patriarhatul de Aquileia a cunoscut o
evoluție proprie, aflându-se în repetate rânduri într-o poziție de adversitate
cu Republica Veneția și
cu patriarhatul rival din Grado, (Noua Aquileia).
Insemnatatea politică a acestei localități a fost
preluată, nu după mult timp, de Veneția. Cu toate acestea, Aquileia și-a păstrat valoarea și puterea
spirituală, devenind resedința episcopală, și rămânând în vigoare pânăî in anul
1751.
Patriarhatul din Aquileia a fost o reședință istorică
însemnată, fiind considerată chiar cel mai puternic centru episcopal din
nord-estul Italiei. Basilica patriarhală din Aquileia , este un obiectiv istoric
spectaculos ce te poartă pe aripi de
visare prin șaptesprezece secole îndepărtate.
Acum localitatea este cu totul neînsemnată, cu numai circa 3500 de locuitori. Aproape că trece neobservată de turiști.
Acum localitatea este cu totul neînsemnată, cu numai circa 3500 de locuitori. Aproape că trece neobservată de turiști.
Un episcop, pe nume Teodor, a construit aici un
complex religios în formă de potcoavă, alcătuit din trei hale, însa acesta s-a
dovedit insuficient pentru adunarea credincioșilor, astfel încat în anul 345, în
locul lateralei nordice s-a ridicat o structură mai mare, potrivit nevoilor de
la acea dată. Acea cladire a fost însă distrusă de hunii lui Attila, ea nefiind
niciodată reconstruită.
După retragerea hunilor, foștii locuitori romani,
printre care erau și mulți creștini, s-au intors in localitate, ei ridicand o
noua constructie, pe ruinele leteralei sudice a vechii hale. După o perioadă de
delăsare, în sec.al 9-lea, sub conducerea episcopului Maxentius, fiind
sprijiniti material de Carol cel Mare (Charlemagne), creștinii au ridicat aici
o adevarată catedrală. In ciuda unor distrugeri din secolul al 10-lea, datorate
invaziilor maghiare, si a unui cutremur de pământ din anul 988, lucrările la
catedală au fost terminate abia în anul 1031.
Măreață basilică de la trecerea dintre milenii a fost
ridicată inițial în stilul romanic, însă elemente gotice au fost adăugate
acesteia, în urma reparațiilor necesitate de cutremurul de pământ din anul
1348. Catedrala din Aquileia este o biserică cu tavan plat, zidită în formă de
cruce latină, de către patriarhul Poppo, în anul 1031, pe locul vechii biserici
creștine ridicate în anul 345. Aceasta va fi reconstruită în jurul anului 1379,
cu elemente în stil gotic, de către patriarhul Marquard von Randeck.
Fațada bisericii, zidită în stilul romanic cu foarte
puține influențe gotice, o fațadă plată și înaltă, terminată cu un fronton
simplu. Imediat sub fronton este străpunsă de deschidere circulară închisă cu
sticlă, iar mai jos, pe lateral, prevăzută, pe fiecare parte, cu câte o
fereastră prelungă rotujită în partea superioară. Pe centrul fațadei, în partea
mediană se află o deshidere largă, conturată de piatră, ce are în centru două
deschideri jumelate despărțite de o colonetă. Toată fațada este străjuită pe
laturile extreme și pe centru de patru întăriri prelungi de piatră, ca niște
dreptughiuri prelungi. Prin fațadă biserica centrală foarte înaltă este legată
de Biserica Păgânilor și de ruinele unui baptisteriu din secolul al 5-lea,
printr-un culoar de piatra. Interiorul mareței catedrale cuprinde o navă
centrală foarte spațioasă, cu două nave laterale mai înguste. In spate navele
sunt separate de două rânduri de coloane, iar în față sunt adâncite în lateral.
Interiorul navei este pavat cu un mozaic impresionant
datând din secolul al 4-lea. Mozaicul cu mare suprafață, realizat în secolul al
4-lea, a fost scos la lumină abia în anul 1909, când tencuiala de paviment
adăugată peste acesta, în urma reconstrucțiilor, a fost îndepartată. Mozaicul
de la Aquileia
este considerat printer cele mai mari și mai bogate ale creștinătății
occidentale
Mozaicurile prezintă mai multe subiecte: portrete ale
ctitorilor, scene din Evanghelie, inscripții, motive geometrice si florale, cât
și multe imagini cu păsări și animale. Este semnificativă scena care îi
înfățișează pe cei 12 Apostoli, ca și pescari, împreună cu scena profetului Iona . Șarpanta și arcadele aparțin secal 4-lea,
capitelurile sunt romane, iar decorațiunea transeptului aparține Renașterii. In
present toată suprafața cu mosaic este protejată de o pltformă transparentă din
sticlă groasă pe care am călcat cu mare grijă și reținere.
Tavanul bisericii datează din anul 1526, iar frescele
păstrate fragmentar datează din mai multe perioade: fresce din secolul al 4-lea
s-au păstrat în capela Sfantul Petru, situată in zona absidei de mari
dimensiuni; fresce din secolul al 11-lea, prezente chiar in absida cea mare; fresce
din secolul al 12-lea, situate în așa-numita "Criptă a Frescelor",
situată în partea estică a altarului.
In renumita "Criptă a Frescelor", criptă
carolingiană din sec.al 9-lea, este plasată în capătul estic, se află o serie
de fresce impresionante. Capela a fost zidita spre a adaposti moastele
crestinilor Martiri. Frescele înfățișează un ciclu de imagini despre originea
creștinismului în Aquileia și viata Sfântului
Hermagoras, primul episcop din Aquileia .
Din nava stângă se poate intra
într-o criptă excavată, unde s-au adunat obiecte rezultate din săpături, mai
ales splendide pavimente în mosaic din sec.al 4-lea.
Imediat lângă capela romanică din secolul al 11-lea,
asezată în zona altarului, la începutul absidei stângi, pot fi văzute mai multe
rânduri de construcție, datând din perioade diferite. Cel mai de jos datează
dintr-o constructie romană din vremea împăratului Augustus; cel de la mijloc
înfățișează materiale diferite, mai tarzii, iar ultimul este putin înnegrit, ca
urmare a incendierii din timpul invaziei lui Attila. Ultimul strat de
constructie și de mozaic este dominată de o serie de decoratii geometrice.
In exterior, in spatele campanilei impozante din
secolul al 9-lea si a absidei centrale, se află Cimitirul celor Căzuti, unde
sunt inmormantați zece soldați căzuti în Primul Razbi Mondial, alături de Sfântul
Hermangoras.
Zona anticei Aquileia a fost folosită de localnicii
din secolele ulterioare pe post de carieră de piatră, foarte multe materiale
fiind luate pentru noi constructii, ca și majoritatea vestigiilor antice.
Astfel, nici o clădire din vremea romanilor nu s-a păstrat într-o stare
apreciabilă până astăzi. Muzeele de Arheologie și Paleocreștin păstrează, însă,
o colectie de mai bine de două mii de artefacte, precum inscripții, statui și
relicve găsite în șantierul arheologic de la Aquileia . In Muzeul de Arheologie se remarcă
o serie de portrete, printer care cel al împăraților Tiberius și Augustus
tânăr.
In apropierea bisericii cu campanilă detașată,
săpăturile au pus în valoare unele resturi ale orașului roman, precum Via Sacra
(în spatele bisericii) care ducea la portul fluvial de pe râul Ntissa, locuințe și forul.
Când am plecat de la Aquileia spre Veneția nu simțeam că mă apasă secolele ci că aveam aripi spre mileniile Italiei.Părăseam un loc plin de un trecut unic și de artă.
Când am plecat de la Aquileia spre Veneția nu simțeam că mă apasă secolele ci că aveam aripi spre mileniile Italiei.Părăseam un loc plin de un trecut unic și de artă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu