CONSTANȚA - Gara veche din port
Vedere dinspre apele portului spre gara veche din port. In dreapta se vede și
Cazinoul finalizat în 1910
Bricul Mircea în port (prima variantă)
Potyul Constanța în lucru
Portul Constanța - Pavilionul M.S. Regina Elisabeta
Zona gara Constanţa (veche) - triajul din zona gării - în dreapta apare un colţ al clăriri Cercului Militar
(grădina cinematograf ”Tomis”). Trăsurile sunt pe locul unde avea să se ridice ulterior Hotelul Grand
Constanta grădina publica bulevardul Carol actual b-dul Tomis str Mircea cel bătrân
Cu timpul, mai ales după instalarea regimului comunist în România, Cuibul Reginei a fost folosit ca magazie
sau sediu pentru diverse birouri din port dar cu posibilităţi restrânse datorită faptului că era proiectat pentru
folosință estivală.
Gara CFR Constanța - anii 1964 1965
Constanța - Gara veche latura dinspre oraș.
Gara CFR Constanța - 1960 - Vedere dinspre bufetul Central
Clădirea
şcolii ”Principele Ferdinand şi Principesa Maria” - (şcoala primară de băieţi
Nr.1 - şcoala primară de fete nr.1) fosta Şcoală Nr. 12 din vremea anilor
1960-1970
Constanța - Casino și Bulevard pe faleză - 1920
La
15 august 1910 (Sf. Maria), Cazinoul a fost inaugurat în prezenţa principelui
Ferdinand. Au fost ţinute discursuri omagiale pentru regele Carol I,
primul ministru Ionel Brătianu, ministru V. Morţun şi au fost organizate un
spectacol susţinut de trupa de teatru Davilla şi un bal fastuos la care au luat
parte notabilităţile Constanţei.
Este posibil ca imaginea de mai sus să fie imortalizată imediat după inaugurarea clădirii deoarece nu se observă amenajările de decor ambiental.
Este posibil ca imaginea de mai sus să fie imortalizată imediat după inaugurarea clădirii deoarece nu se observă amenajările de decor ambiental.
De
multe ori presa vremii, deloc îngăduitoare, folosea clădirea Cazinoului în
disputele politice şi adesea îl catalogata în fel şi chip. Dacă spre exemplu,
într-un număr din martie 1910, ziarul „Conservatorul Constantei” caracteriza
Cazinoul drept ,,o matahala împopoţonată cu tot felul de zorzoane" în decembrie
1911, ziarul „Drapelul”, oficiosul local al liberalilor, îl critica pe primarul
Titus Cănănău, deoarece în calitate de inginer şef a aprobat planurile şi
devizele de construcţie, deşi ,,prin situaţia d-sale de şef al serviciului
tehnic şi consilier comunal, putea şi era chiar dator sa zădărnicească şi să
împiedice monstruozitatea".
(O opinie asemănătoare formula şi diplomatului francez George Oudard, care a vizitatConstanţa
în 1935. Clădirea Cazinoului i s-a părut acestuia oribilă. În carnetul sau de
voiaj diplomatul nota: ,,un lucru este decepţionant în aceste locuri
primitoare: albul casino, pretentious complicat, al celui mai îngrozitor stil
1900, care încarcă ţărmul mării.")
(O opinie asemănătoare formula şi diplomatului francez George Oudard, care a vizitat
Imediat
au început cererile pentru închirierea noului Cazinou. La 15 martie 1911 a fost
închiriat lui Alphonse Hietz, proprietar de restaurante şi hoteluri din
Bucureşti. Punând în prim-plan rentabilitatea ''stabilimentului", care
costase enorm, primăria a trecut peste toate opoziţiile şi la aceiaşi dată Consiliul
Comunal a autorizat jocurile de noroc, iar localul a fost dotat cu două mese de
billiard şi 17 mese rotunde pentru jocurile de cărţi. În scurt timp, Cazinoul
din Constanţa a
devenit unul dintre stabilimentele cele mai cunoscute de acest gen din Europa,
fiind preferat de împătimiţii jocurilor de noroc care veneau aici, incognito,
din toate colţurile lumii.
Piața și statuia lui Ovidiu - 1910
Statuia lui Ovidiu - 1985
Cazinoul și faleza - 1941 Soldați germani
Cazinoul - 1912
Constanța - Cazinoul în stare de degradare - 2013
Gara CFR Constanța - 1910
Gara CFR Constanța - 1910
Constanța - B-ul Carol (Stalin) - anii 1960 - Mașină Pobeda sau Warszava
Gara CFR Constanța - vedere dinspre oraș - 1910
Gara CFR Constanța -Primul tăzboi monddial - sosirea feldmareșalului von Mackensen - 1917
pe peronul gării
Gara veche Constanța - Fekdmareșalul von Mackensen trede în revistă garda de onoare 1917
în fața gării
Zona gara Constanţa (veche) - triajul din zona gării - în dreapta apare un colţ al clăriri Cercului Militar (grădina cinematograf ”Tomis”) Trăsurile sunt pe locul unde avea să se ridice ulterior Hotelul Grand
Gara veche Constanța - sfârșitul anilor 1950
Gara veche Constanța - spre oraș - sfârșitul anilor 1950
Zona gării vechi Constanța - anii 1950 - vedere dinspre bodega Central - 1960
Gara veche CFR Constanța - vedere dinspre bodega Central - 1960
Zona gării vechi Constanța - Parcul și bulevardul Carol și bodega Central - 1960
Zona gării vechi Constanţa - Parcul din zona gării cu Bd Carol - În fundal Restaurantul şi Hotelul ”Central”, Reşedinţa regală, Tribunalul şi Prefectura
Zona gării vechi Constanța - Parcul în stânga și bulevaedul Tomis (fost Stalin o perioadă) -1960
vedere spre nord.
Zona gării vechi Constanța + Taxiuri Pobeda în fața restaurantului Pescarul - în dreapta Parcul
și gara.
Zona gării vechi Constanța - în dreapta restaurantul Pescarul - în față B-ul Tomis, spre Piața Ovidiu. In stânga se afla Poșta Veche
Bodega Central - spre stânga clădirii Poșta Veche - anii 1950
Lucrări pentru gara cea nouă - înainte 1960
Demolări pentru bulevardul spre gara cea noiă - înainte 1960
Constanța - Corpul central al gării celei noi inaugurat la 20 mai 1960
Constanța - Gara cea nouă imediat după finisare - 1962
Constanța - Gara cea nouă - vedere dinspre apus -1964
onstanța - Peronul gării noi - la dreapta orașul - 1964
Constanța - Parcul din fața gării noi - 1964
Gara nouă văzută dinspre oraș - 1964
B-ul Republicii - vedere dinspre dara nouă spre centrul orașilui - 1964 - construit peste traseul
fostelor șine de cale ferată ce duceau spre gara veche șy peste cocioabele laterale.
Cartierul din fața gării noi CFR spre oraș - 1964. Se pot remarca : Liceul Ovidius, ICIL,,
Tipografia Dobrogea Nouă, Spitalul Orășenesc.
Idem. Aici se vede și gara CFR nouă - 1964
Constanța - Bulevardul ce pornește din fața gării noi spre centrul orașului (spre gara veche)- 1964
Cvartalul din stânga gării celei noi (privind spre oraș), din bulevardul Republicii, terminat
odată cu gara - 1962 - încă fără vegetație plantată.
Gara cea nouă - 1972 - stația de taxi cu mașini noi românești DACIA 1300
Stație de taxi cu mașini Moscvici 407 pe partea stângă la ieșirea din gara nouă - 1964
Rondoul de la Gara nouă înainte de construirea blocurilor de pe Bulevardul Republicii.
Se remarcă taxiurile ”Moskvici 407” şi vopsirea lor bicoloră (original, vişiniu cu bej) - 1957
Constanța - bulevardul Carol - Locul unde urma a fi construit Hotel Grand (dreapta jos) - 1930
Constanța -B-ul Carol și un colț din școal primară - 1930
Vedere
aeriană a zonei peninsulare a oraşului Constanţa
- 1928
In
partea din dreapta se remarcă parcul şi gara precum şi clădirile Prefecturii,
Tribunalului şi Palatului Regal iar în stânga se vede la extremă vila Şuţu. În zona
centrală pe faleza golfului Tomis se distinge Sinagoga sefardă. Sunt distincte
locaţiile Hotelurilor Palas, Carol I, Cazinoului, Catedralei şi Palatului
Arhiepiscopiei
Zona
peninsulară iarna- Biserica din prim plan este Biserica bulgărească Sf. Vasile
Nou. Fotografia este probabil realizată de la Hotelul Carol I sau Palas.
Vedere aeriană - Moscheia Carol I - 1960
Vedere aeriană - moscheea Caroș I și digul de larg al portului - 1960
Vedere aeriană - zona peninsulară - 1960
Vedere aeriană - în spate se distinge turla bisericii Sf. Gheorghe
Clădirea
şcolii ”Principele Ferdinand şi Principesa Maria” - (şcoala primară de băieţi
Nr.1 - şcoala primară de fete nr.1) fosta Şcoală Nr. 12 din vremea anilor
1960-1970
Vedere aeriană - moscheea Caroș I și digul de larg al portului - 1960
Vedere aeriană - zona peninsulară - 1960
Vedere aeriană- zona peninsulară - str. Muzeelor - 1960
Piața Ovidiu - 1930 - vis-a-vis de locaul dominant al Prfimăriei
Vedere aeriană - portul și clădirea Gării Maritime terminată în 1935
Portul, Gara Maritimă și Cazinoul în dreapta spate
Port și Czinou - 1930
Cazinou și faleza - 1960
Casinou și port - 1960
Demolarea în anii 1920 a Băilor Papastavru din cuza prăbușirii malului înalt de pământ de la marginea
mării
Interesant că a rămas un timp tabla de prețuri - 1920
Clădiri îndrăznețe pe malul abrupt și friabil dinspre mare. Strada duce la faleză
Aceeași vedere din ppoziție schimbată - 1950
Biseică nedidentificată
Piațetă neidentificată
Biserică și Piață neidentificată
Biserică și sdtrăduță neidentificate
Zonă neidentificată (probabil str. Mangaliei) - 1950
Fotografie
aeriană Cazinou
Se
observă platforma dinspre mare distrusă de furtună la începutul anilor`60
Vedere aeriană - probabil 1972 - Există Monumentul Victoriei la Poarta 2 Port
Impletirea a vechiului cu noul - 1961
Blocurile urmăresc implacabil cartierele sărace -1963
Veșnicul bufet mizer într-o clădire negustorească elegantă - 1960
Stradă în pantă spre râpa mării - 1965
Impletirea a vechiului cu noul - 1961
Blocurile urmăresc implacabil cartierele sărace -1963
Veșnicul bufet mizer într-o clădire negustorească elegantă - 1960
Stradă în pantă spre râpa mării - 1965
Construcție la capătul dinspre
mare a străzii A. Karatzali - "Băile
moderne Morfi Papastavru".
Demolarea în anii 1920 a Băilor Papastavru din cuza prăbușirii malului înalt de pământ de la marginea
mării
Interesant că a rămas un timp tabla de prețuri - 1920
Clădiri îndrăznețe pe malul abrupt și friabil dinspre mare. Strada duce la faleză
Aceeași vedere din ppoziție schimbată - 1950
Biseică nedidentificată
Piațetă neidentificată
Biserică și Piață neidentificată
Biserică și sdtrăduță neidentificate
Zonă neidentificată (probabil str. Mangaliei) - 1950
Zonă neidentificată - 1950
Zonă neidentificată - 1970
Biserică neidentificată
Biserică neidentificată - 1960
Biserică neidentificată, dar nu românească - 1950
Biserică neidentificată - probabil italiană - 1950
Biserică neidentificată ortodoxă - 1950
Bserică neidentificvată - 1900
BISERICA
ELENA “METAMORFOSIS” - foto 1900
Încă
din 1862 exista o Biserica din lemn, pe locul unde se află astăzi Şcoala Greacă
(vis a vis de actuala Biserica). Biserica de lemn a fost construită prin
donaţia familiei Ikonomou care locuia în Tergeşti. La construcţia Bisericii de
lemn a contribuit deosebit de mult Arhimandritul Fillipos Tzoulatis din
Kefalonia ajutat şi de Directorul Societăţii Engleze a Căilor Ferate, Baker.
Prima liturghie s-a oficiat în ziua de Vinerea Mare a anului 1862.
Acelaşi
Arhimandrit a condus şi acţiunea de construire a actualei Biserici prin
întrunirea în martie 1866 a unei Epitropii formată din 8 membri (patru din
partea Arhimandritului şi patru din partea Comunităţii) care iniţiază
strângerea fondurilor pentru construirea unei noi biserici greceşti în
Constanţa.
Exista
deja şi stampila Comunităţii confirmând existenta Bisericii de lemn. Se trimite
o scrisoare de mulţumire către Gheorghiu Zarafin şi K. Teleson, din
Constantinopol „pentru străduinţele acestora şi prin intermediul Patriarhului
Ecumenic de la Constantinopol, pentru reuşita scopului de a obţine terenul ca
donaţie din Partea Înaltei Curţi către Comunitate.
La
Comunitatea Elenă se păstrează Originalul Firmanului Împărătesc prin care
Sultanul ABDUL AZIZ atribuie un teren pentru construirea unei Biserici, a unei
Scoli şi a unui Spital.
O
traducere mai veche a acetui Firman are următoarea formă:
SULTAN
ABDUL AZIZ –HAN BIN MAHMUT HAN
„Prea
cinstite, prea mărite şi prea vestitule Guvernator a Rumeliei, Cavaler şi
posesor al ordinului “Medgidie” clasa III -a RASID PASA, Prefect al. Tulcei, şi
viteazule, iubite şi vestitule Subprefect al Plăşii Constanta, funcţionar de
clasa IV-a RUSTI şi Jurisconsulte şi renumite Cadiule (Naib) şi Muftiule şi
deopotrivă cinstiţi membri ai Sfatului oraşului Constanţa cărora dee Dumnezeu
să sporească mereu consideraţiunea. De îndată ce va sosi acest al meu Decret
Imperial să luaţi cunoştinţa că în apropierea locului de rugăciuni pe care îl
au deja în posesiunea lor grecii (Hellenii) locuitorii supuşii Împărăţiei mele,
ca să clădească biserică, spital şi şcoală, există un teren - loc viran -
aparţinând statului, compus din 3380 coţi (arsini) pe care sus numiţii mi l'au
cerut prin a lor suplică rogatorie, care mi-a fost transmisă printr'o adresa
din partea Delegatului al Patriarhului lor ecumenic, spre a li se face danie
terenul mai sus pomenit.
Chestiunea
fiind dar cercetată la faţa locului şi luând în considerare răspunsul ce mi-a
fost dat prin proces-verbal că susarătata biserică şi atenansele sale, se află
la un loc, care nu aduc nici un prejudiciu nimănui, - precum deasemenea şi
terenul aflător adiacent alăturea de ea pe care prin suplica lor, cer să li se
facă danie şi care şi acesta se află pe un loc, care nu aduce nimănui nici un
prejudiciu. şi întrucât este dovedit că acest teren aparţine cu desăvârşire
Statului şi nu este în posesiunea nimănui, a fost cerut dela Sfatul meu
Împărătesc să li se facă danie acest teren ca unul ce li este absolut necesar
ca să fie clădite pe el Biserică, Spital şi Scoală. ~
Drept
care dat-am cuvenită graţie sau har şi consimţământul meu prin Înalt Decret. -
Voi,
Prefect, subprefect, Naid, Muftii şi ceilalţi, precum mai sus s'a pomenit,
după, ce veţi ceda terenul mai sus arătat pentru a se clădi pe el Biserica,
Spitalul şi Şcoala, nimeni să nu aducă nici o piedecă sau vreo oprelişte, pe
deasupra să fiţi cu băgare de seama sa nu îngăduiţi nimănui să ceară sau să
primească nici un argint, un piastru sau vreo para . Pe lângă acestea să le
acordaţi toata cuvenita ocrotire şi sprijinul. Astfel să luaţi aminte, să
respectaţi cu sfinţenie a mea iscalitură .
Eliberat
în Constantinopol în luna Rabiul Evel a anului 1280 (1863).”
Şedinţa
de constituire a fost condusă de mitropolitul Dionisios al Dristei. Tabelul
contribuţiilor este impresionant, căci, aşa cum constată Stavros Manesis:
„putem spune că biserica a fost ridicată prin contribuţia tuturor grecilor din
Europa”. Într-adevăr, sumele primite de epitropie erau date de grecii din
Constanţa (117, 77 franci) Bucureşti (168, 64); Galaţi (152, 87); Brăila (103,
10); Ismail, Sulina, Tulcea, Giurgiu, Constantinopol (51, 20); Londra (355,
55); Manchester (119, 51); Liverpool, Marsilia (103, 4); Paris, Livorno, Roma,
Neapole,, Trieste, Veneţia, Messina, Corfu, Kefalonia, Siros, Atena etc.
Biserica
grecă a fost construită între anii 1863-1865 după planurile arhitectului grec
Ioan Teoharidis. Este realizata cu marmura adusa din Grecia.
Biserica
greacă din Constanţa
este prima biserică din oraş. Biserica catolică a fost înfiinţată în 1872, cea
armeană, în 1880, abia în 1895 se inaugurează prima biserică românească, iar în
1907, cea bulgară. Până la fondarea diferitelor dogme bisericeşti toţi
creştinii oraşului se duceau la biserica greaca. După anexarea Dobrogei (1878)
la Biserica greacă s-a celebrat slujba solemna, Tedeumul, a eliberării şi
cinstirii victoriilor ostaşilor romani, în luptele pentru cucerirea
Independentei Naţionale la care a participat şi regale Carol I, împreuna cu
succesorul tronului Imperiului Rus.
Până
în 1900 acolo s-au celebrat toate slujbele oficiale cu ocazia anumitor
evenimente solemne ale oraşului.
Extern,
daca se exceptează şirul lung al treptelor platformei şi deasupra peretele din
faţă al crucii, seamănă cu casele mai voluminoase, cu pereţii înalţi de forma
dreptunghiulara. Basilica are o nava centrala, semicirculară şi doua nave
laterale drepte. Înspre dreapta intrării exista un grilaj de lemn al
clopotniţei. în fata, biserica are trei intrări, cea din mijloc este mai înaltă
şi are în partea de sus a acesteia doua prezentări identice a Metamorfoseos
(Schimbarea la Faţă) pe închiderea în zidul din faţă, în mijloc se afla o
fereastra ovală, despărţita de exterior printr-un grilaj perforat. Sus,
deasupra uşilor laterale existau ferestre, dreptunghiulare, aproape duble ca
înălţime faţă de cea centrala acoperite de grilaje. Biserica este o basilică
triciclică.
Foarte
mulţi dintre preoţii care au slujit la Biserica Greacă din Constanta au urmat cursurile facultăţilor de
teologie, ca urmare a cerinţelor Guvernului României.
Biserica greacă - 1863-1865. Prin dreapta ei se cobora pe o străduță spre plaja centrală a orașului mai
târziu.
Din
punct de vedere arhitectonic stilul bisericii este simplu. Construită din
piatră, biserica nu are turle şi este acoperită cu olane. Privind
dimensiunile bisericii Indicaţiile Firmanului sunt precise 44 arsini adâncime,
28 arsini lăţime şi 16 arsini înălţime. Intrucât era prevăzut în mod expres ca
bisericile creştine din Imperiul Otoman să nu fie mai înalte decât geamiile
aflate în apropiere, biserica nu are turle.
In
interior, Pronaosul şi părţile laterale din interiorul bisericii prezintă
locurile rezervate femeilor în forma de U.
Frescele şi iconografia se datorează
Pictorilor de Icoane de la muntele Athos. Pictura a fost executata
de un
însemnat pictor aghiograf. „Frescele şi icoanele au fost pictate de pictori
destinaţi prin har acestei
îndeletniciri”, după cum scrie în memoriile sale dl.
Sarafidis.
Biserică neidentificată - 1910
Biserică neidentificată - 1910
Biserică neidentificată - 1910
Biserică neidentificată - 1910
Clădire de piatră în stil balcanic - 1900
Clădire tip chioșc balcanic neidetificată - 1900
Vedere de ansamblu a malului mării - 1890
Portul la începuturi - 1900
PPortul la începuturi - 1900
Fațadă de clădire ce ar putea fi și de biserică după stâlpii laterali -1900
Clădiri vechi dinspre port - 1900
Clădire veche din centrul peninsular - 1900
Constanţa sau Chiustenge este un mic orăşel, dar îndestul de frumos… Casele au oarecare eleganţă în clădirea lor, căci piatra e eftină aci şi clădirile sunt din piatră pătrată, iar primăria, de când stăpânesc românii şi există un Consiliu Comunal, a făcut foarte mult pentru orânduiala şi înfrumuseţarea oraşului. O terasă pe ţărmul mării înalt dă o frumoasă privelişte pe toată întinderea mării şi, când luna e deasupra apei, ea aruncă un plein de lucire slabă, care pluteşte pe-o parte a apei. Restul rămâne în întuneric, şi noaptea marea îşi merită numele ei de neagră” Aşa era descrisă atmosfera Constanţei, chiar de Eminescu, care adaugă, în scrisorile următoare: „Pustietatea de prin prejur nu produce nimic. Neavând nici un râu şi lipsită de ploaie, recolta arăturilor e nulă, de aceea oamenii nici nu prea ară şi se-ntemeiază mai mult pe creşterea de vite. Viaţa e monotonă şi peste zi târgul pustiu”.
Vedere de ansamblu a malului mării - 1890
Portul la începuturi - 1900
PPortul la începuturi - 1900
Fațadă de clădire ce ar putea fi și de biserică după stâlpii laterali -1900
Clădiri vechi dinspre port - 1900
Hotelul Regina (Intim)
Construit pe locul unde se afla Hôtel d’Angleterre, la mansarda căruia însuşi Eminescu a stat 10 zile, în iunie 1882, hotelul „Regina”, numit, ulterior, „Intim”, a fost dat în folosinţă în anul 1906.
Marele salon al Hôtel d’Angleterre, frapant prin strălucire şi eleganţă, găzduia baluri caritabile, la care participau personalităţi ale oraşului.Iată cum este prezentat un astfel de eveniment monden de către corespondentul ziarului „L’Indépendance Roumaine”, în 1882: „Printre cei 300 de invitaţi de toate naţionalităţile şi de ambele sexe, se remarcă cu graţie aurorală, doamnele Harris, Vergotti, Benderli, Cicilianopulo, Mărculescu, Căplescu, Lusi, Salman, Caridia, Corvin; doamna Coiciu atrage privirile într-un bogat costum naţional; dintre domni se remarcă prefectul, directorul Căilor Ferate, consilieri şi, în general, protipendada urbei. Chiar şi în această atmosferă, comitetul doamnelor se manifestă cu eficienţă, astfel încât reţeta serii se ridică la valoarea de 1500 de franci, din care o parte este destinată scopurilor anunţate”.
În unul din fragmentele unei scrisori a lui Eminescu către către veronica Micle este scris: „Şed într-o mansardă şi privirea mi-e deschisă din două părţi asupra mării, pe care aş vrea să plutesc cu tine…[…] O să mă întrebi ce efect mi-a făcut marea, pe care-o văz pentru-ntâia oară? Efectul unei nemărginiri pururi mişcate. Dar, abia de două zile aici, n-am văzut-o în toate feţele - căci ea e schimbăcioasă la culoare şi în mişcări, de unde unii autori o şi compară cu femeia.
În 1886, antreprenorului hotelului, D. Panaitopulo, i se acordă permisiunea de a organiza baluri mascate în salonul Hôtel d’Angleterre în perioada carnavalului, dezvoltând, ulterior, o afacere profitabilă. Balurile erau precedate, în perioada 1 octombrie - 25 decembrie, de un caffe-concert.
Hotelul a fost demolat, după 1903, pentru ca, în 1906, pe acel loc, să fie proiectat şi construit în cursul anului 1906 Hotelul „Regina ”. De data aceasta proprietar al hotelului era Theiler. Lucrările de construcţie au fost urmărite atent de arhitectul Daniel Renard.
Hotelul „Regina ” a devenit curând un loc de întâlnire al intelectualilor. În 1909 aici a luat fiinţă o societate intitulată „Cercul farmaceutic”, şi alta numită „Cercul de litere, arte şi sport”. Saloanele hotelului găzduiau, de asemenea, întâlniri ale politicienilor, cum ar fi cea dintre membrii comitetului executiv al Partidului Conservator-Democrat din Constanţa şi Take Ionescu, şeful partidului. Ziarele vremii consemnau chiar şi meniul zilei servit la astfel de întâlniri.
Pe 20 iunie 1920, este marcată inaugurarea restaurantului „Regina”, de pe strada Lascăr Catargiu, „un cuib de rai”, aşa cum îl numea ziarul „Liberalul Constanţei”. „În urma unui serviciu religios, oficiat de părintele Popescu, s-a servit asistenţei un aperitiv delicios, compus din barbuni, chefali prăjiţi, friptură de miel şi vin înfundat excelent”.
În saloanele hotelului profesorul Anton Panaitescu organiza lecţii de dans. Pe lângă frecventele banchete aveau loc şezători culturale organizate de Societatea Junimea Macedo-Română din Constanţa .
La începutul lui 1925 ia fiinţă la Constanţa „Cercul Intim”, având ca obiectiv „cordializarea raporturilor între familiile de intelectuali din metropola dobrogeană”. Dintr-o referire din jurnalul „Liberalul Constanţei” Cercul organiza la Hotel „Regina ” „ceaiuri dansante”, la care participau elitele constănţene. Erau prezente personalităţile urbei dintre care nu lipseau politicienii, magistraţii, profesorii, ofiţerii, inginerii, avocaţii, medicii sau, ziariştii de notorietate ai oraşului. Astfel, cronicarii vremii îi menţionau, în articolele lor, ca participanţi la primul ceai dansant pe N. Negulescu, prefectul judeţului, amiral Scodrea, consulul american Hewen sau pe Emil Paraschivescu, comandantul vasului „Principesa Maria”.
Pe 17 şi 18 iulie, ziarele „Dobrogea Jună” şi „Dacia” anunţau renovarea completă a Hotelului „Regina”: „Băi, instalaţiuni de apă caldă şi rece în fiecare cameră, calorifer, electricitate, telefon. Se închiriază camere fără pensiune”
Din punct de vedere arhitectural construcţia eclectică a hotelului «Regina », cu elemente decorative art nouveau şi structură neoclasică a faţadei principale către strada Nicolae Titulescu, se desfăşoară pe orizontală, fiind ritmată pe toată întinderea sa de ferestre.
Scriitorul Petru Vulcan amintea, în ziarul „Dobrogea Jună”, că, în 1944, hotelul îi aparţine lui Toma I. Târpă, care îl închiriază lui C. Niculescu.
Mai târziu, în perioada comunistă, hotelul „Regina ” a primit denumirea „Intim”, aşa cum este cunoscut şi acum constănţenilor.
Vedre dinspre mare în dreptul golfului unde se află azi Portul Tomis de agrement.
Vedere aeriană a părții peninsulare în 1928
Portul și centrul peninsular și taluzul dinspre viitorul port Tomis - Piața Prefecturii fără Ovidiu
- 1900 - In centru se află Primăria
Zona peninsulară - exista moscheea Carol I și Cazinoul - 1920
Intrarea în Piața Ovidiu a două bulevarde centrale - anii 1930 (la stânga Bd. Tomis
și Mircea cel Bătrân la dreapta)
Constanța - Tribunal și Palatul Regal - înainte de 1900
Constanța - zona peninsulară - 1912
Constanța - Str. Carol - 1906
Primăria - 1921
Vedre dinspre mare în dreptul golfului unde se află azi Portul Tomis de agrement.
Vedere aeriană a părții peninsulare în 1928
Portul și centrul peninsular și taluzul dinspre viitorul port Tomis - Piața Prefecturii fără Ovidiu
- 1900 - In centru se află Primăria
Zona peninsulară - exista moscheea Carol I și Cazinoul - 1920
Intrarea în Piața Ovidiu a două bulevarde centrale - anii 1930 (la stânga Bd. Tomis
și Mircea cel Bătrân la dreapta)
Constanța - Tribunal și Palatul Regal - înainte de 1900
Constanța - zona peninsulară - 1912
Constanța - Str. Carol - 1906
Primăria - 1921
Piața
Ovidiu, statuia lui Ovidiu și Primăria veche, azi Muzeul de Arheologie –
un
palat neoromânesc ridicat în epoca Primului Război Mondial (1913-1921).
Primăria și statuia lui Ovidiu ridicată înainte de 1916
Constanța - Str. Carol - 1910
Constanța - Piața Independenței (Ovidiu) - înainte de 1916
Constanța - Primăria - Soldați germani - 1917.
Restaurantul Casinoului (vis-a-vis) și Hotel Carol - faleză - 1912
Piața Ovidiu și Moscheea Carol I
Cazinoul și grădina din fața sa - 1912
Constanța - Far - 1903
Constanța - Moscheea Carol I și vedere spre mare-sud
Portul Constanța - 1907
Piața Ovidiu - 2000 - Astăzi zona peninsulară pare moartă
Constanța - Piața Independenței (Ovidiu) - înainte de 1916
Constanța - Primăria - Soldați germani - 1917.
Restaurantul Casinoului (vis-a-vis) și Hotel Carol - faleză - 1912
Piața Ovidiu și Moscheea Carol I
Cazinoul și grădina din fața sa - 1912
Constanța - Far - 1903
Constanța - Moscheea Carol I și vedere spre mare-sud
Portul Constanța - 1907
Piața Ovidiu - 2000 - Astăzi zona peninsulară pare moartă
Imobilul
a apartinut lui G. Zotu, unul din cei mai distinsi
magistrati ai Constantei,
presedinte al Tribunalului Constanta,
cu incepere din 1895. Casa este
construita la inceputul sec. XX
Constanța - Gara nouă noaptea - stația de txiuri cu mașini Moscvici 407, Pobeda sau Waeșava
Vedere de pe peronul gării noi spre oraș - sfârșitul anilor 1960
Reclamă pe fondul noii stațiuni Mamaia - 1968
Piața Ovidiu - 1912
Intrarea trupelor germane și bulgare în constanța - 1916
Constanța - Gara CFR veche și parcul gării - 1909
Constanța - Gara veche - tren spre Mamaia -1910
Constanța - Palaul Sturza și malul abrupt spre mare în golful viitorului
Port Tomis
Constanța Primăria și Piața Ovidiu cu ostași germani - 1917 - Schele pregătite pentru demolarea
statuii lui Ovidiu de către soldații turci.
Constanța - cale ferată portuară - 1920 - Sus se vede clădirea Primăriei.
Gara veche din port văzută din apele portului. In dreapta se vede Cazinoul inaugurat
în anul 1910
Piața Ovidiu - interbelic - cca 1920
Constanța veche - 2000
Piața Gării noi - 1965
Constanța - Plaja Domnița Ileana - 1920
Constanţa .
Regina
a dorit confort dar nu si lux.
Constanța - Gara CFR veche și parcul gării - 1909
Constanța - Gara veche - tren spre Mamaia -1910
Constanța - Palaul Sturza și malul abrupt spre mare în golful viitorului
Port Tomis
Constanța Primăria și Piața Ovidiu cu ostași germani - 1917 - Schele pregătite pentru demolarea
statuii lui Ovidiu de către soldații turci.
Constanța - cale ferată portuară - 1920 - Sus se vede clădirea Primăriei.
Gara veche din port văzută din apele portului. In dreapta se vede Cazinoul inaugurat
în anul 1910
Piața Ovidiu - interbelic - cca 1920
Constanța veche - 2000
Piața Gării noi - 1965
Constanța - Plaja Domnița Ileana - 1920
Portul - Din
zona Porţii de acces în port şi-a început munca de Sisif macaraua ”Titan” ce
avea să rânduiască blocurile de beton ale digului de larg.
Port - Pe
parcursul înaintării spre larg, perspectiva oraşului privit dinspre
mare se
deschidea tot mai mult.
Port - Foarte
multe fotografii surprind la diferite date momentele când
au fost ridicate
diverse edificii din oraş. În fotografia de jos apare
Casa Pariano (Muzeul
Jalea de azi) construita în anul 1909 în locul
Casei Macri care se observă în
fotografia de sus.
Port - Fotografia
de jos surprinde amenajarea falezei pe care se va ridica Cazinoul.
In fundal se
vede șoseaua pe care se aducea umplutura pentru faleză.
Port -Pescarii
oraşului ce nu aveau ambarcaţiuni au avut parte de poziţii
tot mai bune pentru
pescuit pe măsură ce digul avansa spre larg.
Port - Modernitatea Constanţei începea să fie din ce în
ce mai
evidentă. In imaginea de sus se observa faleza nou construită
şi în curs
de consolidare.
Port - Cum
era şi firesc, la capătul digului s-a construit farul. Acesta a îndeplinit
multă
vreme rolul dublu de far de aterizare şi far de intrare (farul alb).
Port - Farul
a fost şi este un element emblematic al Portului Constanţa. Daca la
începutul
existenţei sale era punctul cel mai înaintat al uscatului care se avânta
spre
larg, în prezent clădirea lui (renovată) a devenit un reper aflat mult în
interiorul
actualului port maritim.
Port - Spre
a deveni evident pe fundalul ţărmului, ca la cele mai multe
construcţii de
felul acesta farul a fost vopsit astfel încăt să îl facă foarte
vizibil de la
mare distanţă venind dinspre mare spre ţărm (pe timp de zi)
pentru că pe timpul
nopţii lumina lui dădea semnul de prezenţă navelor
aflate în larg.
Port - Neexistând
restricţii de acces deosebite, multă vreme, a face
promenadă până la platforma
farului venind pe dig sau pe sub digul
de larg (pe vreme favorabilă) era un
lucru plăcut, mai ales la ceasurile
înserării. Pe timpul comunismului locuitorii nu aveau dreptul să circule
pe dig. Era păzit de militari.
Port - Uneori,
din dorinţa de a fi aproape de cei ce soseau de pe mare
se putea ajunge până la
far unde se făceau semne de bun sosit navelor
ce executau manevra de intrare în
port.
Port - Briza
mării aducea un efect benefic alături de cel al mersului în promenadă.
Port - Portul
Constanţa a avut permanent o neoprită creştere. Fotografia aeriană
din 1918
comparată cu cea din 2008 arată marea transformare a portului maritim
Port - Referitor
la farurile unui port sunt câteva lucruri elementare de ştiut.
În primul rând există aşa numitul far de aterizare. Lumina lui este la o astfel
de înălţime
încât să fie vizibilă de la mare depărtare. Fie că este o clădire
puţin înaltă dar aşezată
pe o înălţime dominantă a portului sau cum este cazul
farului de aterizare Constanţa
pentru care s-a construit o clădire proprie de o înălţime apreciabilă. Farul de
aterizare Constanţa
a fost construit în anii 1959-1960 şi este un simbol al oraşului.
Pe timpul
întunericului, în condiţii de vizibilitate normală lumina lui este distinctă de
la
distanţa de 24 de mile nautice (aprox. 45 Km). Este de asemenea echipat cu
antene
pentru sisteme de radiofar atât pentru navigaţia nautică cât şi pentru
navigaţia aeriană.
Port - La
capătul digului de larg al unui port se află farul alb. Acesta marchează zona
de intrare sub protecţia digului şi este reperul faţă de care manevrează navele
pentru a ajunge în interiorul portului. Multă vreme Farul Carol, după cum am
explicat
anterior a avut dubla funcţie de far de aterizare şi de far de intrare.
digurilor interioare se află cele două faruri de acvatoriu, roşu şi
verde. Luminile lor
indică pe timp de noapte locul pe unde trebuie să manevreze
nava pentru a intra sau a
pleca din port. Pe timp de zi farurile au elemente
distincte de culoare roşie şi verde.
Dispunerea farurilor roşu şi verde este
astfel făcută încât atunci când nava soseşte de
la larg să aibă lumina roşie în
partea stângă (pe partea inimii, ca regulă uşor de
memorat) şi lumina verde pe
partea dreaptă. La ieşirea din port, lumina roşie se va
afla pe partea dreaptă
a sensului de deplasare al navei. Trecerea de un reper de
navigaţie se numeşte
”dublare”. De aceea în jurnalele marinăreşti intrarea/ieşirea din
port este
consemnată cu expresia ”dublat farul roşu” iar intrarea/ieşirea de sub
adăpostul digului de larg este adnotată cu ”dublat farul alb”. A nu se
desconsidera
importanţa farului verde datorită expresiei citate mai sus. Farul
verde este precum
reversul unei medalii. Fără revers nu poate exista avers. Din
considerente de a
formula o exprimare succintă marinarii iau ca bază poziţia
farului roşu al acvatoriului
unui port. (n.b. - Cuibul Reginei a fost construit
la baza digului farului verde).
O mică rimă mnemonică din marină spune:
”Verde`n verde, roş în roş/Drumu-i bun din
moş-strămoş”. Aceasta înseamnă că
navele care au felinarele (culorile distinctive
din borduri) de culoare
verde şi roşie (verde = tribord - dreapta şi roşu = babord -
stânga) vor manevra
de aşa natură încât să treacă una pe lângă alta arătându-şi
reciproc culorile
de acelaşi fel. Acelaşi lucru este valabil şi la intrarea în porturi.
Navele
vor avea lumina roşie spre farul roşu şi lumina verde spre farul verde. Când
două nave se văd reciproc pe culori opuse roşu spre verde sau verde spre roşu,
se
face evitarea coliziuni de către nava care vede pe culoarea sa verde
culoarea
roşie a celeilate nave (valabilitatea prioritatăţii de dreapta la
navigaţia pe mare)
Farul Carol I a fost ”vandalizat” de către activiştii politici ai perioadei comuniste şi a fost
văduvit de efigia în bronz a regelui Carol dispusă pe partea de sud a corpului de clădire.
După anii 1990 efigia a fost refăcută şi montată pe locul iniţial. Pe latura dinspre nord
se afla (a rămas acolo si in perioada comunistă) efigia împăratului Traian.
Farul Carol I a fost ”vandalizat” de către activiştii politici ai perioadei comuniste şi a fost
văduvit de efigia în bronz a regelui Carol dispusă pe partea de sud a corpului de clădire.
După anii 1990 efigia a fost refăcută şi montată pe locul iniţial. Pe latura dinspre nord
se afla (a rămas acolo si in perioada comunistă) efigia împăratului Traian.
La
inaugurarea Farului şi încheierea lucrărilor mari din port (27 septembrie 1909)
deasupra uşii de intrare în clădirea farului a fost montată o placă comemorativă.
Farul
verde văzut de pe partea de vest a clădirii Pavilionului Regal.
In
timpul celui de-al doilea război mondial intrarea în port dinspre mare
era
protejată de un sistem de bariere pe flotoare pentru protecţia împotriva
torpilelor lansate de la larg sau a accesului submarinelor. inamice în port.
Plasele erau deservite de un serviciu special din sistemul defensiv al portului.
La
baza digurilor şi pe diguri, spre larg se afla un sistem
de spalieri cu sârmă
ghimpată ca sa nu permită scafandrilor
de luptă să se infiltreze în port prin
escaladarea digurilor. În
fotografie digul de la Cuibul Reginei.
Pe
harta se află locul unde Regina
a ales să-i fie ridicată
clădirea ei de suflet dintre cer şi apă.
Aflaţi
deja la o vârstă înaintată, Carol I şi Elisabeta
foloseau orice prilej de a fi
pe timpul verii la Constanţa .
Fiind surprinsă în mod deosebit de poziţia platformei
de la digul farului
verde, regina Elisabeta a insistat pe
lângă Regele Carol I şi a primit acceptul
pentru ridicarea
unui pavilion pentru uzul personal în acel loc. Pavilionul
regal a fost proiectat de Victor Ştephănescu şi construit
de Anghel Saligny şi
echipa sa de ingineri, după ideile
Reginei Elisabeta. Constructia era una
simpla si modesta.
S-a
dat în folosinţă în jurul anului 1911. Clădirea avea la parter un loc în care
stăteau gărzile. La etaj erau un salon de primire, dormitorul şi câteva camere,
în plus a fost proiectată o terasă foarte frumoasă deasupra mării, de unde
regina,
mai ales către bătrâneţe, îmbrăcată în alb, cu părul lung şi alb,
stătea pe terasă
şi ura vapoarelor care plecau în larg „Drum bun!" şi
„Noroc!". Tot echipajul se
aduna pe punte şi o saluta pe regină la plecarea şi la venirea în port.
Regina organiza în „cuibul” său, aproape în fiecare zi,
ceaiuri literare sau recepţii pe care ziariştii le considerau „de o simplitate
încântătoare”.
„Acolo
unde se isprăveşte partea înaltă a digului, care apără portul de valurile
mării, e un pavilion modest ce seamănă mai mult cu o cabină de vapor. În
încăperile strâmte ale acestui loc de odihnă s-a adăpostit, în primăverile şi
verile anilor din urmă, regina-poetă Carmen Sylva”
„Augusta era dispărută
spre sfârşitul vieţii sale era veşnic suferindă şi medicii o sfătuiseră să se
folosească de aerul mării care într-adevăr îi făcea mult bine. Apoi marea mai
avea pentru regina
– poetă farmecul pe care-l exercită asupra tuturor firilor alese şi
impresionabile. Singurătatea, misterul, infinitul apelor dădeau aripi
închipuirilor de artistă ale Carmen Sylvei şi în pavilionul de la capătul
digului ea a avut, după cum spuneam adesea, clipe de intensă mulţumire. Mântuirea
trupului bolnav şi încântarea sufletului legase pe fosta regină de ţărmul acesta”.
Ziarul
”Sirena” 1916
„Marea
suverană se interesa de aproape tot ce privea manifestările vieţii superioare
în oraşul nostru. Îndeosebi arta şi caritatea împodobeau sufletul său ales.
Într-o zi a venit cu deosebită plăcere să patroneze în sala cazinoului un
festival literar, organizat de o ceată de scriitori ce se aflau atunci în oraş
şi care mai adusese şi pe alţii din Bucureşti”.
După
moartea Elisabetei, ziarele deplângeau soarta Pavilionului, care stătea
„părăsit şi trist”, după ce fusese „singurul loc între ape cu care firea
Reginei se simţea în consonanţă”
Ziarul
”Sirena” 1916
„Plec
pentru câteva zile la Constanţa
şi asta îmi va face bine, căci marea mă reface
minunat, mai bine decât munţii,
pe care îi suport mai greu.” (Bucureşti, 15 mai 1905)
„Mie
mi-a fost dragă marea mai mult decât pot spune. Să locuiesc în căsuţa de lângă
far a fost o mare plăcere, iar salutarea vapoarelor care vin şi pleacă o
bucurie în
fiecare oră!” (Sinaia, 19 iulie 1911)
„Plec
din nou la Constanţa .
Călătoria pe Dunăre din păcate nu va avea loc
de data aceasta. Dar de Constanţa
nu mă pot lipsi. Este singurul fel, cum
pot suporta întregul an. Eu cred că şi
Regele va veni şi îşi va găsi o bucurie.
Forfota din port este atrăgătoare şi
pentru el şi îi alungă plictiseala pe care
o are marea de obicei asupra lui. Ce
păcat că nu o îndrăgeşte şi el la fel ca mine!”
(Bucureşti, 21 mai 1913).
Suverana
pe platforma dinspre răsărit
În
jurul suveranei rămâneau de multe ori doar gărzile din
paza Pavilionului.
La
doi ani dupa moartea Reginei Elisabeta (1916), "Cuibul Reginei"
a
fost abandonat, iar in 1927 a fost complet distrus de un incendiu.
Cladirea a
fost refăcută din dispoziţia Reginei Maria în anul 1928
de către arhitectul
Victor Ştefănescu care a reconfigurat-o şi a
construit-o din beton şi zidărie.
Iarna
anului 1929 a fost cea mai friguroasă din istoria consemnată
a Constanţei.
Imaginile surprinse la Cuibul Reginei şi pe dig,
precum şi la Farul Carol I
arată pe cât de groasă a fost gheaţa
depusă de furtunile acelei ierni.
Iarna
anului 1929 - (februarie)
Iarna
anului 1929 - (februarie)
Iarna
anului 1929 - (februarie)
Iarna
anului 1929 - (februarie)
Vizita
La Constanta a Ţarului - 1/14 iunie 1914.
Ţarul
Rusiei avea legături de rudenie cu Regele Carol I al României. Principele
Moştenitor Ferdinand al României era căsătorit cu Maria, nepoata Ţarului
Alexandru al II-lea şi respectiv verişoara a lui Nicolae al-II-lea. A existat
la un moment dat chiar perspectiva unui mariaj între prinţul moştenitor Carol
Caraiman (viitorul Rege Carol al II-lea) şi Marea Ducesă a Rusiei, Olga.
Vizita Ţarului şi a Familiei Imperiale Ruse din 1914 a reprezentat o vizită de răspuns la cea pe care Regele Carol I o efectuase în iulie 1898, însoţit de Principele Ferdinand şi de primul-ministru D.A.Sturdza, în Rusia, la invitaţia Ţarului. Discuţiile politice de laConstanţa
au vizat necesitatea menţinerii păcii în Balcani şi a respectării Tratatului de
la Bucureşti din 1913.
Vizita Ţarului şi a Familiei Imperiale Ruse din 1914 a reprezentat o vizită de răspuns la cea pe care Regele Carol I o efectuase în iulie 1898, însoţit de Principele Ferdinand şi de primul-ministru D.A.Sturdza, în Rusia, la invitaţia Ţarului. Discuţiile politice de la
Ziarul
“Dobrogea Jună” a relatat cu lux de amănunte ziua
petrecută la Constanţa de
Regele Carol I al Romaniei şi soţia
sa, Regina Elisabeta, Prinţul Moştenitor
(pe atunci) Ferdinand
al României şi soţia sa, Maria (viitorii suverani ai
României Mari),
Prinţul Carol (viitorul rege Carol al II-lea), Ţarul Nicolae al
II-lea
al Rusiei, Ţarina Alexandra Feodorovna şi cei cinci copii ai lor,
marile
ducese Olga, Tatiana, Maria, Anastasia, şi ţareviciul Alexei:
“La
orele 8 a.m. a pornit din portul Constanţa vaporul Ovidiu,
având la bord pe
comandorul Mărgineanu, împreună cu toţi piloţii
portului, spre a întâmpina
yachtul imperial Standard, precedat
de crucişătorul Cahul şi Almaz şi urmat de
întreaga escadrilă rusă
din Marea Neagră. Compania de onoare cu muzica şi drapelul
a
luat loc la debarcader, lângă pavilionul Reginei.
O
splendidă alee leagă pavilionul Reginei de pavilionul special
amenajat,
construit pentru primirea Suveranilor Rusiei.
Aleea continuă spre oraş, ca un
drum al florilor, presărat cu
crizanteme şi margarete.
Bricul
Mircea, aflat în rada portului, a salutat sosirea escadrilei ruse
prin 31(?!!!
- tradiţional 21) de lovituri de tun. Şase aeroplane se
înalţă deasupra mării. Yahtul ajunge în portul Constanţa Din flota
ţarului mai fac parte crucisatoarele,
Cahul şi Almaz, plus 4 contratorpiloare.
La intrarea în port, yachtul
Standard a fost pilotat de personalul român,
iar operaţiunile de acostare au
fost executate sub conducerea
căpitanului Botez-Jean Bart, cu o precizie
remarcabilă.
Alaiul a fost condus spre pavilionul reginei şi
nici unui ministru nu i s-a permis să
asiste la întrevederea celor doi şefi de
stat, întrucât vizita a fost de la început
declarată ca având un character
intim. Marea ducesă Olga, cu un aparat de fotografiat,
a imortalizat secvenţele memorabile.
Alaiul
a pleacat spre catedrală, asistă la un ceremonial religios,
ţinut de un sobor
de preoţi, condus de episcopul Nifon. După
terminarea slujbei, atât familia
regală rusă, cât şi cea română,
s-au miruit la iconostas, sărutând o icoană a
Sfântului Nicolae şi
o cruce din aur, care apoi, aşezate într-o cutie din
catifea, au fost
dăruite ţarului.
Pe
terasa Cuibului Reginei Regele Carol I a fost îmbrăcat în uniformă
de mareşal
rus iar Principele Ferdinand în uniformă de general rus.
Trecerea
în revistă a gărzii de onoare a garnizoanei Constanţa s-a
desfăşurat pe platforma special
amenajată la intrarea Cazinoului.
Primarul
Constanţei, Virgil Andronescu, oferă oaspeţilor
pâine şi sare de pe o tavă din
aur masiv, comandată
special pentru eveniment. Tava are marca oraşului şi
inscripţionat
România, iunie 1914.
Fotografii
realizate de familiile regale cu prilejul vizitei Ţarului Nicolae II
Presa vremii din Rusia şi din România a
consemnat pe larg evenimentul.
Au
fost bătute o serie de medalii care au consemnat evenimentul vizitei Ţarului..
venimentul.
a
fost folosită în diverse scopuri de către administraţia portului.
Terasa celui de al doilea cazinou realizat tot din lemn - 1892
Cel de al doilea cazinou care avea două terase - 1892
Farul genovez și coborârea spre cel de al doilea cazinou - 1892
Inaugurarea băilor Mamaia - 1905
Băile de la Mamaia - 1907
Piața Ovidiu - cca 1890
Băile Mamaia - 1928
Băile Mamaia - 1912
Gara Mamaia - 1912
Pavilion și plaja Mamaia - 1910
Gara și trenul la Mamaia - 1913
Pavilionul și băile Mamaia - 1910
La
data de 28 mai 1931 cu prilejul executării unui marş de instrucţie al
distrugătoarelor Regele Ferdinand şi Regina Maria în Mediterana şi la Malta
Cuibul Reginei a constituit platforma de ceremonie a festivităţilor de plecare.
Pe platforma de sus se află Regele Carol al II-lea şi principele Mihai care
realiza fotografii cu aparatul foto portabil iar pe platforma intermediară se
remarcă viceamiralul Vasile Scodrea şi aghiotanţii săi .
Copii din oraş organizau partide de înot la baza digului dinspre farul
verde.
Odată
cu modernizarea portului o parte din clădirea reginei
Elisabeta a fost demolată
pentru construirea prelungirii digului
de larg şi construirea danelor militare
şi de remorchere.
După
anii 1990 clădirea rămasă din vechiul Cuib al Reginei
a fost modificată şi nu a
păstrat aproape nimic din ceea ce
a fost ea la început. A fost transformată în
Muzeu al Portului
Constanţa iar pe fotografie se poate observa modul în care ea
este dispusă pe dană în momentul de faţă.
Făcând
o parafrază a vremurilor trecute asociate cu natura cea
veşnic dezlănţuită,
putem considera că furtunile sunt cele ce se
năpustesc peste uscatul locuit de
oameni. Se vor înfrunta dar
menirea omului şi mai ales a celor de la malul
mării este aceea
de a răzbate prin furtuni.
preajma digurilor
şi a farurilor iubesc deopotrivă zbuciumul şi calmul apelor
şi al cerului şi
vor şti să le aducă prinosul gândurilor ce ne călăuzesc rostul
dinspre trecut
spre zilele ce vin din viitor. Cuibul Reginei a fost şi va fi loc
al
Constanţei. Pentru regină
a fost locul unde apa îngemănează cerul.
Pentru noi a devenit loc din istoria
acestor locuri.
Gara Mamaia - 1910
Gara Mamaia - 1906
Străbunicul cazinoului de azi - prima construcție numită Kuesaal - cca 1883. Imobilul era făcut din lemn și paiantă, pradă ușoară pentru vânturile puternice de la malul mării, necesitând reparații foarte dese. După aproape un deceniu, o furtună serioasă l-a avariat atât de grav în cât Consiliul Comunal al Constanței a decis demolarea Kursaalului și construirea unui local mai trainic.
Pe
lângă foarte multe chestiuni de mare însemnătate nu s-a trecut cu vederea
emiterea de insemne pentru comemorările evenimentelor.
S-au
bătut astfel o serie de medalii şi plăci comemorative.
Este de remarcat felul foarte amănunţit cum au
fost redate
multe din amănuntele de construcţie
Constanța peninsulară - 1928
Constanța - Piața Independenței - cca 1900
Constanța peninsulară - 1928
Constanța - Piața Independenței - cca 1900
Gara Mamaia - 1910
Gara Mamaia - 1906
Străbunicul cazinoului de azi - prima construcție numită Kuesaal - cca 1883. Imobilul era făcut din lemn și paiantă, pradă ușoară pentru vânturile puternice de la malul mării, necesitând reparații foarte dese. După aproape un deceniu, o furtună serioasă l-a avariat atât de grav în cât Consiliul Comunal al Constanței a decis demolarea Kursaalului și construirea unui local mai trainic.
Terasa celui de al doilea cazinou realizat tot din lemn - 1892
Cel de al doilea cazinou care avea două terase - 1892
Farul genovez și coborârea spre cel de al doilea cazinou - 1892
Inaugurarea băilor Mamaia - 1905
Băile de la Mamaia - 1907
Piața Ovidiu - cca 1890
Băile Mamaia - 1928
Băile Mamaia - 1912
Gara Mamaia - 1912
Pavilion și plaja Mamaia - 1910
Gara și trenul la Mamaia - 1913
Pavilionul și băile Mamaia - 1910
Au
fost asanate din mlaştinile şi smârcurile de pe malul lacului Siutghiol şi au
fost
demolate parte din vilele ce fuseseră construite înainte de cel de al Doilea
Război
Mondial la Mamaia.
Ziua Marinei - 1926 - în zona falezei și a portului
Abia
după ce s-a deschis partea dinspre mare a statiunii prin terminarea ansamblului
de hoteluri s-a trecut spre zona Lacului Siutghiol si a inceput amenajarea
suprafeței de uscat precum și amenajarea spațiilor
Hotel Yalta - 1950 - Ceva mai târziu hotelul a fost redenumit
”Bucureşti”
iar ulterior el a fost atribuit lui Gică Hagi şi i-a fost schimbată
denumirea
în Hotel Yaky.
Băile Mamaia - 1937 - digul de beton și tobogane
Stațiunea și plaja Mamaia - 1968 - Plaja nu fusese împărțită de hoteluri particulare ci era a tuturor
Cazinoul văzut spre mare - 1940
Cazinoul Mamaia văzut dinspre mare - 1940
Viața pe plaja Mamaia - 1910
Băile Mamaia - 1915
Băile Mamaia văzute dinspre mare - 1941
Palatul Reginei Maria la Mamaia - 1930
Fostul Hotel Rex - 1968
Plaja Mamaia cu sârmă ghimpată în timpul războiului - 1942 - soldat german
Reședința regală de vară - 1941
Cazinoul Mamaia văzut dinspre mare - 1940
Viața pe plaja Mamaia - 1910
Băile Mamaia - 1915
Băile Mamaia văzute dinspre mare - 1941
Palatul Reginei Maria la Mamaia - 1930
Fostul Hotel Rex - 1968
Plaja Mamaia cu sârmă ghimpată în timpul războiului - 1942 - soldat german
Reședința regală de vară - 1941
Bulevard
[Mamaia] - Decebal - Moldovei - Tataia - Mamaia (Cazinou) Autobuzele
aveau fiecare
"20 locuri pe scaun, 8 în picioare"; ele faceau curse regulate, cu 5
lei
biletul, până la 12 noaptea.
Chiar
dacă nu făceau parte din nobilime, doamnele secolului XX,
îşi dezvăluiau
formele pe plajele de pe litoralul românesc, însă
erau întodeauna însoţite de
domni. Lângă
plaja Tataia se afla
un parc cu acelaşi nume şi o staţie de tren care ducea
către
Mamaia. Deşi este foarte puţin cunoscută, la mare căutare se
afla atunci
şi plaja Wartanoff, care se afla în zona nordică a
plajei Modern de astăzi.
După ce s-a extins spre nord, plaja
Wartanoff a devenit Plaja Domniţa Ileana
(Ileana era fiica cea
mică a regelui Ferdinand I).
Năvodari - 1980 - Complexul de odihna pentru copii al Uniunii Generale a Sindicatelor
dinRomania - In
timpul vacantei de vara copiii si tinerii beneficieaza de factorii de cura
heliomarina ai litoralului Marii Negre.
Constanța - 1907
Sosirea la Constanța a trenului de la Mamaia - 1910
De observat frânghia de ajutor de care se țineau cei din apă, care nu lăsau pălăriile pe plajă -1910
1902 - Băi din Constanța
Năvodari - 1980 - Complexul de odihna pentru copii al Uniunii Generale a Sindicatelor
din
heliomarina ai litoralului Marii Negre.
Constanța - 1907
Sosirea la Constanța a trenului de la Mamaia - 1910
De observat frânghia de ajutor de care se țineau cei din apă, care nu lăsau pălăriile pe plajă -1910
1902 - Băi din Constanța
1912 - de observat treptele de urcare în tren de pe peron
Mamaia - Gara - 1910
Plaja Mamaia - 1956
Mamaia - Gara - 1910
Plaja Mamaia - 1956
Constanța
-Teritoriul cartierului Viile Vechi, aşa cum arăta el în 1936, este împărţit
astăzi în Faleză Sud, Kilometrul 4 şi Abator. Cartierul era traversat, la vremea
respectivă, de la nord la sud, de Şoseaua Mangaliei.
1912- Atracția falezei
Băile Constanța - ora pentru doamne - 1910 - Intre stâlpii de lemn din apă exista întisă o frânghie
de protecție și de delimitare
Băile de la Mamaia - 1908
Constanța - B-ul Elisabeta și farul genovez - 1910
Constanța - 1920-30 - taluzul dinspre mare
Portul Constanța - 2000
Vedere generală cu Piața Ovidiu și portul - 1990
Vedere generală port - 1910
Faleza dinspre actualul port Tomis și palatul Sturza (dispărut) - 1890
Băile de mare din Constanța - 1900
Constanța - str. Mangalia - 1910
Piața Independenței devenită Piața Ovidiu - 1898
Anii 1930
Cazinoul -interior - 1930
Cazinoul - interior -1930
Palatul Sturza dinspre actualul port Tomis - 1900 - dispărut
Deși construit ulterior inaugurării edificiului, odată cu zidirea ferestrei-scoică
dinspre mare, acest salon a astupat priveliștea extraordinară dinspre mare.
Port - Poarta 1 - 1898
Sărbătoarea semicentenarului revenirii Dobrogei la patria mamă - 1928 - s-au implicat Guvernul, Casa regală, numeroase asociaţii, ligi şi, foarte responsabil, presa - Piața Ovidiu
Vedere generală cu porțiune de port și cu Cazinou - 1920
Constanța - centrul vechi - 2000
Casă părăsită din centrul vechi - Constanța - 2000
Centrul comercial Tomis - înainte de 1989
Băile Mamaia - 1920-30
Constanţa - str scarlat vărnav actual str răscoala 1907 în dreapa se remarca turlele
biserici Adormirea Maicii Domnului
Constanța - cartier de margine - 1936
Constanța - cartier de margine - 1936
1912- Atracția falezei
Băile Constanța - ora pentru doamne - 1910 - Intre stâlpii de lemn din apă exista întisă o frânghie
de protecție și de delimitare
Băile de la Mamaia - 1908
Constanța - B-ul Elisabeta și farul genovez - 1910
Constanța - 1920-30 - taluzul dinspre mare
Portul Constanța - 2000
Vedere generală cu Piața Ovidiu și portul - 1990
Vedere generală port - 1910
Faleza dinspre actualul port Tomis și palatul Sturza (dispărut) - 1890
Băile de mare din Constanța - 1900
Constanța - str. Mangalia - 1910
Piața Independenței devenită Piața Ovidiu - 1898
Anii 1930
Cazinoul -interior - 1930
Cazinoul - interior -1930
Palatul Sturza dinspre actualul port Tomis - 1900 - dispărut
Deși construit ulterior inaugurării edificiului, odată cu zidirea ferestrei-scoică
dinspre mare, acest salon a astupat priveliștea extraordinară dinspre mare.
Port - Poarta 1 - 1898
Sărbătoarea semicentenarului revenirii Dobrogei la patria mamă - 1928 - s-au implicat Guvernul, Casa regală, numeroase asociaţii, ligi şi, foarte responsabil, presa - Piața Ovidiu
Vedere generală cu porțiune de port și cu Cazinou - 1920
Constanța - centrul vechi - 2000
Casă părăsită din centrul vechi - Constanța - 2000
Centrul comercial Tomis - înainte de 1989
Băile Mamaia - 1920-30
Constanţa - str scarlat vărnav actual str răscoala 1907 în dreapa se remarca turlele
biserici Adormirea Maicii Domnului
Constanța - cartier de margine - 1936
Constanța - cartier de margine - 1936
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu