Pe la 1880 în Constanţa erau 12 cafenele, printre care cele ale lui Hagi Nazar, din strada Traian nr. 36, a lui Nicolae Peratis şi cea a lui Garabet Bedros
Portul - 1950
Constanta - Grădina publica - Bulevardul Carol (actual B-dul Tomis), Str Mircea Cel Bătrân
Vedere generală peste Piața Ovidiu - 1920
Vedere generală peste plaja Modern - 1999. Ultima clădire din spate este biserica greacă pe
lângă care coboară o străduță spre intrarea plătită spre plajă. Prin 1960 străduța era măeginită
de case mărunte și vechi.
Casa cu Lei - vedere spre port -2000
In spate Piața Ovidiu - la dreapta str. Mircea cel Bătrân - la tânga spre B-ul Tomis - 2008
Constanța peninsulară - 1950
Constanța - 1908 - una din plajele sale
Constanta - Str Mircea cel Bătrân - Sinagoga de rit sefard -
Era o constructie gotica, cu forme austere pe plan bazilical.
Bulevardul Tomis - o serie de clădiri au avut funcţiuni diferite în anumite perioade. În imagine, magazinul ”Plugul” - 1975
Efectele bombardamentelor rusești din 1941
Palatul Regal de la Mamaia - 1920
Palatul Regal de la Mamaia - 1926 - arhitect Mario Stoppa
Constanța - colț de grădină publică - 1900
Constanța - Căpitănia - 1890
Vedere asupra părții de nord a Pieței Ovidiu - 1920 - In dreapta se vede digul de la
Plaja Modern
Constanța - Defilare a armatei germane 1942-1944
Intrarea în port - 1890
1962
1920
Constanța - str. Mircea cel Bătrân - 1910
BISERICA ELENA “METAMORFOSIS” - foto 1900
Faleza și cazinoul - iarna 1939 - 1940
Iarna pe digul portului - 1939-1940
Teatrul de operă și Balet Oleg Danovsky - 2000
Piața Independențeței (Ovidiu) - 1890
Constanța - Hotel Hristios - 1930
Str. Mircea cel Bătrân - 1920 - Liceul Mircea cel Bătrân nu fusese ridicat.
Piasța Ovidiu - vedere spre nord - în față str. Tomis iar la
dreapta str. Mircea cel Bătrân (care șerpuiește pe marginea
de răsărit a orașului.
Mahalaua tătarilor - 1900
Constanța - Str. 11 iunie - 1910
Constanța - Hotel Carol - 1910
Descoperirea în 1959 a termelor romane
Marea în dreapta
Piața Ovidiu - 1930 - vedere spre mare (dincolo de acest front de clădiri se află golful portului turiatic Tomis - clădirile nu mai exiată în 2000
Constanţa - Clădirea se afla în spatele Hotelului GRAND (pe diagonala dinspre Gara Veche) pe Str Scarlat Vârnav
Piața Ovidiu - 1920 - în dreapta o deschidere spre mare
Vedere generală peste Piața Ovidiu - 1920 - în dreapta golfulcu plajă unde se va
amenaja portul turistic Tomis în a doua parte a sec.20
Constanța - Casa Beiului - 1900
Clădirea BNR Constanţa, închisă acum, a găzduit cel mai luxos hotel din
oraş la început de secol XX
Constanța - Hotel Continental - str. Carol - 1910
Vedere spre B-ul Tomis (stânga-dreapta) - 1970
B-ul Carol - 1900
Edificiul roman cu mozaic - 1970
Vizită de partid pe digul-pasarelă de la cazinoul din Mamaia - 1960
Constanța - Hotel Carol - 1910
Constanța - centrul vechi reamanajat - 2012
Constanța - Bulevardul Elisabeta 1910-20
Gara Mamaia - 1910
Data de 22 iunie 1941 este o dată memorabilă în istoria Constanței. La acea dată, odată cu invadarea Uniunii Sovietice, armatele sovietice staționate în Ucraina au opus o rezistență îndârjită trupelor germane, reușind astfel păstrarea unei linii stabile a frontului. Acest lucru a permis Flotei Sovietice a Mării Negre să întreprindă atacul asupra Constanței. Se urmărea cucerirea Dobrogei, obligându-i astfel pe germani să îşi amâne ofensiva pe frontul ucrainean pentru a face faţă acestei noi ameninţări, dar şi distrugerea depozitelor însemnate de combustibil din Constanța și anihilarea forțelor navale românești ce reprezentau o amenințare.
Constanța - Bombardament 22 iunie 1941
Ruine rămase în urma bombardamentului pe un segment al
străzii Ştefan cel Mare.
Strada Ştefan cel Mare după bombardamentul rusesc pe alt segament
Băile moderne înainte de bombardamentul rusesc dib 22 iunie 1941
Baile moderne (actuala plajă Modern) după bombardament.
Băile Papastavru după bombardamentul rusesc din 22 iunie 1941
Nici Cimitirul Central al oraşului Constanţa nu a fost iertat de
furia bombelor rusești în 22 iunie 1941.
Zona peninsulară, catedrala - zona dinspre altar
după bobardamentul rusesc din 22 iunie 1941
Zona peninsulară - catedrsala și palatul arhiepiscopal- 22 iunie 1941
Zona peninsulară - palatul arhiepiscopal - 22 iunie 1941
Hala din Piaţa Unirii (care nu mai există), înainte şi după
bombardamentul rusesc din 22 iunie 1941.
Zona Pieței Unirii la 22 iunie 1941
Str. Traian - în spate geamia Hunchiar - 22 iunie 1941
Constanța -Piaţa Basarabiei - zona peninsulară - în fața fostei
Direcţii Agricole după bombardamentul rusesc din 22 iunie 1941
Sediul fostei Direcţii Agricole - 22 iunie 1922
.
Zona peninsulară - Piaţa Basarabiei. Banca Comercială, Hotel
Bulevard (dreapta imaginii), Casa Benderly(stânga imaginii) -
în fundal farul genovez.
Hotel Bulevard. Biserica Sf.Nicolae vechi(bulgărească) - stânga.
Hotel Palace - dreapta.
Hotel Bulevard după bombardamentul rusesc din 22 iunie 1941
Zona peninsulară după bombardamentul rusesc - 22 iunie 1941
Bombardamentul rusesc - 22 iunie 1941- clădirea Bursei din
portul Constanţa.
Rezervoarele de petrol din portul Constanţa.
Rezervoarele de petrol din portul Constanţa - 22 iunie 1941
Baterie AA lângă farul Carol I - iunie 1941
Acţiune de foc în timpul bombardamentului. rusesc- iunie 1941
Constanta - Post de lupta AA de pe nava bază Constanta (navă
de servitute ptr submarinele românesti) pe timpul unei alarme
aeriene din vara anului 1941.
Telemetru pentru reglarea tragerilor de artilerie efectuate de
bateriile artileriei de coastă - zona Tataia.
Constanta - Grădina publica - Bulevardul Carol (actual B-dul Tomis), Str Mircea Cel Bătrân
Constanţa - Bulevardul Carol - văzut dinspre fostul restaurant Pescarul În stânga
se află parcul gării.
Piața Ovidiu- Adunare militară - 1900
Constanta - Orasul de sus - Fotografie de la Intersectia Bulevardului regina Maria(actual B-dul Mamaia) cu Bulverdul Carol (actual B-dul Tomis) din dreptul cazărmii Comandamentului Corpului V Teritorial.
Golful Delfinilor - 1012
Hotel Palace cu vedere la marte - 1920
Trenul Mamaia - Constanța - cu peroane lungi de lemn - 1914
Piața Ovidiu - 1920 - vedere spre orașul de sus
Constanța - Casinou și Bulevard - 1916
Casinoul Constanța în zi festivă - 1916
Viitoarea str. Tomis, pornind dinspre Piața Ovidiu - 1910
1898
Școala gimnazială nr 11 dr constantin angelescu - Constanţa
Gara Mamaia - 1910
1906 - Partea estică a orașului cu pante abrupte și nesigure
Partea dinspre mare a Constanței - 1912
Gheorghe Gheorghiu-Dej la mare
Constanța peninsulară - 2000 - Casa Benderli- Hotel Palace
După 1920, familia regală acceptă un cadou făcut de către notabilităţile constănţene sub forma unei suprafeţe de 4 hectare de teren între lac şi mare. Aici se construieşte în scurt timp un mic palat în stil românesc. La nord şi la sud de acestea, primăria oraşului a parcelat câteva sute de terenuri, pe care, până în anul 1940 le-a vândut şi cu timpul au apărut mai multe vile şi mici palate.
Regina
Maria a început construirea reşedinţei de vara de la Mamaia. Palatul avea o
forma destul de neregulata, semanand mai mult cu o vila cu mai multe corpuri si era situat in
mijlocul unui parc de 34968 m patrati, inconjurat de o liziera. Constructia avea
o suprafata de 1200 m patrati si a fost ridicata in doi ani si jumatate.
Anteproiectul
si planurile palatului au fost executate de arhitectul Mario Stoppa. Acesta a
semnat la data de 4 aprilie 1924 un contract cu generalul Paul Angelescu, prin
care primea un onorariu de 4% din valoarea efectiva a lucrarilor. Lucrarile de
constructie au fost executate de antrepriza lui Carlo Actis, sub directa
conducere si supraveghere a arhitectului Constantin D. Dobrescu. Începand din
cu data de 1 decembrie 1923 se desfăşoară lucrările de construcţie a palatului.
Construcţia se va finaliza in vara anului 1926. Materialele de constructie au
fost furnizate de firme renumite in epoca: antrepriza Constantin Kirilescu
(pentru piatra de fundatie), Societatea "Reconstructia Dobrogeana" si
fabricile Petculescu Ferdinand Koska &Co. si altele, fiind achizitionate
prin licitatie.
Palatul a fost dotat cu toate cuceririle tehnicii din ace vreme, instalatie de aer conditionat cu ventilatoare - furnizate, ca si lustrele de la firma "Siemens Schukert Werke", incalzire centrala si electrica realizate de atelierul Ilie Popescu &Gh. Cretu. Antreprenorul italian Antonio Moraldo s-a ocupat de asfaltarea teraselor palatului, iar Carlo Actis a facut fantana, trotuarele si lacul din parc.
Palatul era compus din: subsol ( 16 camere, baie, spalatorie, cafegerie, garaj), parter (12 camere, bufet, garderoba, 3 terase, 8 bai , WC -uri) si mansarda ( 7camere si baie).
După
moartea Regelui Ferdinand în anul 1927 clădirea a fost donată de catre Regina
Maria si patru din copiii sai (Nicolae, Ileana, Elisabeta si Marioara),
printesei Elena, mama Regelui Mihai.
Noua
proprietara a ordonat transformarea parcului regal, prin instalarea conductelor
de apa, modificarea drumurilor si peluzelor. Ea a instituit din 22 ian. 1928 un
nou regulament, care stabilea atributiile precise ale fiecarui angajat.
Dupa
1930, palatul va intra in posesia Regelui Carol al II lea, care l-a folosit ca
resedinta de vara. Regina Maria si-a oprit 2780 m patrati din parc, unde a
dispus construirea unei moderne vile, "Vila Stirbey", dotata cu
ascensor francez, marca "G. Houplain Paris" de 4 persoane, cu
centrala electrica proprie si o pompa centrifugala ce alimenta turnul cu apa.
La 6 iunie 1932, din ordinul lui Carol al II lea, vila ridicată de Regina Maria a fost predata
Flotilei de Hidroaviatie din Mamaia.
Pentru
reluarea funcţionării stabilimentului Băilor Mamaia s-a ridicat o locaţie cu
caracter aşa-zis ”provizoriu” unde se putea desfăşura pe perioada
estivală funcţiunea turistică a stabilimentului. Au fost repuse în funcţiune
cele două aripi ale cabinelor de plajă de la nord şi sud ale Băilor şi s-a
procedat la reconfigurarea terenului şi mutarea căii ferate. Prin faţa
Băilor trecea acum şoseaua ce venea dinspre Constanţa iar linia ferată a fost construită
spre malul lacului Siutghiol. Parcul Cazinoului a fost amenajat între clădirea
stabilimentului de băi şi noua cale ferată. Se poate remarca felul ordonat şi
”talentul” peisagistilor vremii.
Evolutia
în ceea ce priveste devenirea modei costumelor de plajă se observă cu uşurinţă.
Cel puţin în zona centrală a băilor delimitarea pe sexe devenea de prisos
Pasarela
de lemn îşi păstrase din perioada anterioară structura şi oferea un plăcut
loc
de baie
Pavilioanele
laterale au fost menţinute în funcţiune dar cu timpul accesul în ”zona
aferentă” nu a mai fost restricţionat de bariera gardurilor de separaţie.
În
1924 exista un bufet, un restaurant de clasă, o bodegă-patiserie, o şalupă
confortabilă şi luxoasă. În ”Ghidul Constanţei şi al Techirghiolului” din anul
1924 se face referire la Mamaia (plajă). ... dar, nu apare nicăieri informaţia
că în zonă se poate face cazarea la vre-un hotel.
În
1930 a început construirea Cazinoului Mamaia și a clădirii băilor. Proiectul
după mai multe faze de discuţii i-a fost atribuit spre execuţie arhitectului
Victor G. Stephănescu care anterior realizase în Constanţa Moscheea şi Clădirea
Primăriei din Piaţa Ovidiu. La 15 august 1935 Cazinoul Mamaia fost inaugurat în
prezența Regelui Carol al II-lea, a membrilor Guvernului și a notabilităţilor
Constanței.
În
primele zile ale anului 1936 a început executarea celor 600 de cabine de băi,
precum și a podului din beton, cu tobogan maritim, la capătul căruia era
proiectat un bar. Pasarela de la Casinoul din Mamaia reconstruită din beton şi
cu o platformă de o formă inconfundabilă a devenit un punct de atracție de
necontestat. Cazinoul dispunea de spații moderne, svelte, aerate,
cu o notă discretă de eleganță și confort.
Fotografiile
pun în evidenţă construcţia noului local al Cazinoului Mamaia (a treia clădire
considerată de la anul 1906) Fotografiile preluate din cele postate de Dl. arh.
Radu Cornescu arată faptul că ridicarea Cazinoului actual a fost făcută cu
păstrarea în funcţiune a clădirilor anterioare până la momentul la care s-a
impus demolarea definitivă a acestora.
Modul
sub care a fost deschis localul nou al stabilimentului a fost acela de a prelua
aripile laterala ale cabinelor şi construirea celor noi din beton fără a afecta
major rolul deţinut de vechile construcţii.
Imaginile următoare surprind aspecte ale
ridicării Noului Cazinou, aspecte de detaliu
şi instantanee de la inaugurarea
clădirii şi ulterior a pasarelei cu tobogan si platformă
Parcarea din faţa Cazinoului, deşi oferea suficient
de multe locuri
de parcare devenea uneori neîncăpătoare
Parcul
ce despărţea clădirea de gară era proiectat şi realizat cu atenţie
şi oferea o
imagine inedită atât din fotografiile aeriene cât şi de la nivelul solului.
Cazinoul
Mamaia - la finalizare (detalii)
Cabinele
de bai - 2 aripi, 2 niveluri cu deschiderea spre plajă
Cazinoul
Mamaia - la finalizare (detalii)
Pasarela
şi toboganul. În fotografia de sus apare şi barul de pe
platformă (în poziţie
centrală).
Diverse
unghiuri şi detalii ale pavilionului central si ale pasarelei
de la Cazinoul
din Mamaia.
Pasarela Cazinoului în
construcţie (1936)
Pasarela de la Mamaia la inaugurare - 1936
PĂasarela de la Băile Mamaia în folosință - 1936
Toboganele pasarelei de la Mamaia suprasolicitate - 1936
Complexul de la Băile Mamaia în folosință - 1936
Aglomerația era o stare cvasipemanentă la Băile Mamaia - începând cu 1936
Noaptea
terasa restaurantului era de un farmec deosebit. Numele de atunci era ”Delta”.
Prin 1965 orchestra de la teatrul Fantasio, condusă de chitaristul Sandu
Avramovici
era discretă şi se făcea auzită la malul apei predispunând la
galante preumblări sub
clarul de lună.
Reclamele
pentru Noul Cazinou erau tentante, dar, erau în cea
mai mare măsură şi reale.
Parcarea
de la Cazinou servea şi pentru autobuzele decapotabile care îşi aveau aici
capul de linie când soseau din oraş.
Accesul
turiştilor ”de rând” se putea face fie cu autobuzul fie cu trenul care oprea în
noua gară dată şi ea în folosinţă în anul 1938.
"Casa
Vapor" din Mamaia a fost ridicată ca staţiune nautica şi sportivă
construită de Societatea de salvare a naufragiaţilor în apele teritoriale
româneşti - SALVAMAR pe malul lacului Siutghiol în anul 1935.
Clădirea
avea pe lângă aspectul deosebit şi o funcţie de asigurare
a diverselor evenimente organizate de Societatea SALVAMAR.
Putea
găzdui frecvent diverse festivităţi. Seara, prin oferta de servicii funcţiona
chiar
ca un club privat.
Baza
logistică a staţiunii de pregătire la Mamaia era bine reprezentată.
In
urma unor lucrări de reparaţii în anul 1960 structura de rezistenţă a clădirii
a fost afectată, s-a produs o degradare severă şi clădirea nu a mai fost
reconstruită sub forma iniţială. (era atipică faţă de aspectul staţiunii Mamaia
care tocmai era în construcţie).
Odată
cu ridicarea noii clădiri a Cazinoului, a Casei Vapor
(”Casa Bărcilor”) în anul
1935 a fost ridicată şi vila
Albatros
care a început să funcţioneze în regim hotelier.
Cu
timpul clădirea a fost extinsă şi a început să fie deservită de propria terasa
restaurant.
Ca
toate construcţiile staţiunii faţada principală era orientată spre sud si era
(pe atunci) de culoare deschisă. Ulterior a fost renovată şi s-a optat pentru culoarea
cimentului fără a mai fi folosită pigmentaţie.
Spre
a asigura un minim de protecţie pentru lumina puternică
erau folosite
diversele paravane din beton care creau un decor specific.
Clădirea
a intrat în uzul ONT Carpaţi după anii 1950 şi a fost parţial chiar un sediu
de
birouri.
Inceperea
construcţiei Hotelului REX - 15 August 1936 - Participă Regele Carol al II-lea.
Piatra
fundamentală a hotelului Rex a fost pusă la 15 august 1936 de către M.S. Regele
Carol al II-lea şi azi întreaga clădire este gata. Hotelul este ridicat la 600
m. depărtare de instalaţiile de plajă. Se întinde pe 2.000 m. pătraţi, în
lungul plăjii. Sunt 120 de camere cu băi pe palier.
Prin
Inaltul Decret Regal 322 din 29 februarie 1936, modificat prin Decretul Lege
3047 din 31 august 1938 s-a promulgat "Legea pentru Organizarea
Turismului". Această lege a creat un organ menit să activeze în domeniul
construcţiilor de hoteluri şi să dea o cât mai pronunţată dezvoltare turismului
în România, organ denumit mai întâi "Comitetul Hotelurilor C.F.R." şi
apoi "Comitetul Special al Hotelurilor". Acest organ, prezidat de
Ministerul Propagandei Naţionale, cuprindea în sânul său delegaţi ai Direcţiei
Turismului, ai Regiei Autonome C.F.R. şi ai Ministerului Aerului şi Marinei.
Faţada
dinspre Plajă. Se pot remarca siglele de pe frontoanele aripilor
laterale (ONT)
dar care au ca semn distinct coroana regală.
După
anii 1950 prin Hotărârea nr. 908 din 19 noiembrie 1964 privind
organizarea si functionarea Oficiului National de Turism "Carpati"
Abrevierea ONT a rămas însă proprietarul de data aceasta era
statul
român iar Oficiul a fost denumit ”Carpaţi”.
Cladirea
a fost într-o vreme funcţionala sub numele de ”1 Mai” şi era
casa de odihnă a
muncitorilor şi ţăranilor.
Mai
târziu avea să reintre în circuitul turistic al perioadei socialiste sub numele
de
”Hotel Internaţional”
Tehnica
şi decoraţia dau apartamentelor, hall-ului, sălii de lectură şi sălii de
restaurant un farmec deosebit, încât acest hotel va fi cea mai modernă şi mai
confortabilă clădire de pe litoralul Mării Negre. (din comentariile presei)
Fotografii
la interior din anul deschiderii hotelului.
Fotografii
la interior din anul deschiderii hotelului.
Pe
timpul celui de-al Doilea Război Mondial Hotelul REX a fost gazda pentru
diverse delegaţii sau oficialităţi militare sau civile.
Se
poate observa că plaja din jurul hotelului nu prezenta semne de
amenajare
deosebită în anii de după cel de al Doilea Război Mondial.
Din
circuitul vizitelor delegaţiilor nu lipsea un prânz şi o plimbare pe
pasarela de la Cazinou.
După
al Doilea Război Mondial Mamaia a început un circuit ascendent şi a devenit cu
adevărat o staţiune turistică.
Biserica Sfantul
Nicolae - Vechi (intrarea prin Str. Maior Gheorghe Sontu nr.7) -
Documente de arhiva atestă cererea comunitatii bulgare din Constanta, datata 8 octombrie 1898, în care se solicita Primariei Constanta aprobarea pentru construirea unui lacas de cult. După primirea aprobărilor a trecut aproape un deceniu până la terminarea acestuia. Sfinţirea bisericii a avut loc abia în anul 1907. Biserica a păstrat caracteristicile stilului arhitectonic românesc, având pictura executată de Ioanid Bătrânul. Dupa 1940, biserica bulgară cu hramul Sf.Nicolae a fost preluata de Episcopia Tomisului si trecută cultului ortodox român. Deoarece inscriptiile erau in limba bulgara, iar pictura avea nevoie sa fie refacută, Primaria municipiuluiConstanta a angajat pe cunoscutul pictor de
biserici Ion Musceleanu ca sa refacă toata pictura. Inscripţiile de la interior
au fost rescrise în limba română. In 1998 fresca a fost restaurată de pictorii
Mihail Fordea si Florin Vlad din Bucuresti.
Documente de arhiva atestă cererea comunitatii bulgare din Constanta, datata 8 octombrie 1898, în care se solicita Primariei Constanta aprobarea pentru construirea unui lacas de cult. După primirea aprobărilor a trecut aproape un deceniu până la terminarea acestuia. Sfinţirea bisericii a avut loc abia în anul 1907. Biserica a păstrat caracteristicile stilului arhitectonic românesc, având pictura executată de Ioanid Bătrânul. Dupa 1940, biserica bulgară cu hramul Sf.Nicolae a fost preluata de Episcopia Tomisului si trecută cultului ortodox român. Deoarece inscriptiile erau in limba bulgara, iar pictura avea nevoie sa fie refacută, Primaria municipiului
Biserica Sf. Nicolae Vechi a functionat drept
catedrala a orasului între anii 1941-1946 după ce Catedrala Sfintii Apostoli
Petru si Pavel a fost bombardată. Incepand cu anul 1961, odata cu demolarea
Bisericii Luterane, comunitatea evanghelica luterana si-a tinut slujbele in
acest lăcaş, pentru mai bine de zece ani, iar intre anii 1975-1987 s-a slujit
numai de hramul bisericii, pe 6 decembrie.
In
fotografie aparatul foto are un unghi de surprindere de pe o poziţie
uşor avansată cu o orientare ceva mai accentuată spre Hotelul Bulevard..
Piaţa
Basarab fotografiată de pe Str. D.A. Sturdza venind dinspre Piaţa Ovidiu. În
faţa Casei Benderli se află o maşină şi o trăsură.
Piaţa
Basarab fotografiată din aer. In stânga clădirea Băncii Româneşti; In centru
(fundal) Farul Genovez ; în centru-dreapta partea superioară a Casei Benderli
(clădirea de culoare deschisă cu fereastra rotundă)
Având
funcţiunea de piaţă locul era în bună măsură şi un cap de linie pentru
mijloacele de transport în comun ale oraşului.
In
1896, primăria a dispus alinierea stradelei Basarab. Prosper Régnier (Ernest
Pierre Prosper Régnier) proprietarul terenului, a fost nevoit să cedeze
gratuit, aşa cum cerea legea, o anumită suprafaţă. In fondul de documente al
Primariei municipiului Constanta
exista autorizatia de constructie nr. 2435 din 19.03.1896 emisa de Primăria
Constanta pentru construirea teraselor, treptelor si zidului de sprijin din
partea de est a terenului aferent Hotelului Francez. Se deduce astfel că
hotelul propriu-zis a fost construit înainte de anul 1896.
Ulterior,
acesta s-a hotărât să construiască un nou pavilion cu două etaje şi mezanin.
Autorizaţia de construcţie pentru cel de-al doilea pavilion a fost obţinută de P. Régnier pe 20 iunie 1898.
Autorizaţia de construcţie pentru cel de-al doilea pavilion a fost obţinută de P. Régnier pe 20 iunie 1898.
Vila Regnier - 1900 - Pornind
de la partea superioară se arată că la nivelul cornişei
aceasta era puternic reliefată
fiind acoperită cu o friza cu elemente geometrice.
Vila Regnier (Hotel Francez) - 1900
Edificiul
Regnier a fost ridicat având o arhitectură în stil predominant neoclasic.
Faţada spre curte prezenta o intrare si două ferestre dreptunghiulare cu
ancadramente de inspiraţie orientala, cuprinse între liniile orizontale ale
bosagelor de zidărie.
Terasa
individualiza foarte bine clădirea şi se afla situată deasupra falezei. Era
luminata din plin cu felinare frumos cu o decorare aparte. Ele marcau
desfăşurarea unei balustrade înalte, cu motive radiale.
Pe
măsură ce noile clădiri se aliniau pe deschiderea falezei, Hotelul Francez s-a
integrat
ca reper emblematic in decorul Peninsulei constănţene.
Confiscat
de regimul comunist, Hotelul Francez a servit mult timp ca sediu de birouri ale
unor institutii de stat. Acestea nefiind proprietare ale imobolului nu s-au
preocupat de întreţinerea si reparatia clădirii în condiţii corespunzătoare.
După anul 1989 clădirea a fost redobândită de moştenitori. In momentul prezent
imobilul se găseşte într-o stare improprie folosirii.
Vila Rednier - 1900
Biserica Sf. Nicolae Vechi și școala bulgară - 1910
Clădirea
de pe str. Remus Oprean nr. 3 este cunoscută de constănţenii născuţi după anii
1950 ca fiind sediul Direcţiei Agricole. Iniţial ea a fost ridicată ca sediu al
Băncii Româneşti la jumătatea celui de-al doilea deceniu al secolului XX.
Ziarul „Dacia ”
atesta construcţia băncii la 2 iunie 1925: „Din piaţa Independenţei, o stradă
îngustă duce spre stânga. În piaţa Basarab o casă grandioasă în construcţie.
Cele cinci caturi iau şi puţina lumină ce o mai primea strada dinspre mare. Este viitorul Palat al Băncii Româneşti”.
În
anul 1912, terenurile de pe faleza de est a peninsulei constănţene ce urmau
după Hotelul Carol şi Palatul Sturdza spre nord pe strada Remus Oprean aveau ca
proprietar pe Elena Movilă.
După
cum se remarcă, spaţiul ales avea ca deschidere la stradă întinderea a două
locuri convenţionale (Str. Remus Oprean Nr. 5-7)
Intr-o
fotografie executată ceva mai târziu spre Golful portului Tomis se remarcă
aspectul falezei dominată de masivitatea clădirii Palace. Se observă, de asemenea, că
pentru a putea construi un număr mare de camere hotelul era proiectat în formă
de ”H”.
Fotografie
aeriană a peninsulei
Fotografie
aeriană a peninsulei
Strada
Remus Oprean pe care se afla fațada Hotelului
Palace ,
nu era una dintre
arterele cu un trafic intens ale peninsulei.
Hotel Palace - 1915 - Cele sase etaje erau din punct de vedere
arhitectonic individualizate. Ele aduna in mod unitar la nivelul fatadei
elemente specific mediteraneene.
Până
la ridicarea digului de est al viitorului Port Tomis, marea se putea dezlănţui
pe timpul furtunilor până la baza falezei oraşului, faleză în pericol de
prăbușire până la practicarea unor lucrări speciale de consolidare.
Uneori, atunci când apele
mării erau liniştite, ele confereau peisajului aerul de
lagună veneţiană
La
interior, terasa acoperită ce se remarcă în fotografiile datând din perioada
anterioară anului 1972 avea o uşoară curbură oferind posibilitatea unei
privelişti spre largul marii pe o deschidere a unghiului de observare uşor
extinsă.
După
renovare terasa a fost reamenajată şi s-a trensformat în balcon.
Hotel Palace - 1970-80 - sala de restaurant
In anul 1972 clădirea a fost renovată şi a reintrat în circuitul hotelier
In anul 1972 clădirea a fost renovată şi a reintrat în circuitul hotelier
Beizadeaua
Grigorie Sturdza în anul 1889 la mai bine de un deceniu de la reintrarea
Dobrogei în limitele graniţelor României a început ridicarea la Constanţa a unei
reşedinţe pe măsura rangului său.
Grigorie
Sturdza (1821 - 1901) a fost fiul din prima căsătorie al domnitorului Mihail
Sturdza (1834-1849) cu Elena Rosetti. Era cunoscut sub porecla de
"beizadea vițel", pentru că făcea exerciții fizice ridicând pe umeri
un vițel.
În
calitate de comanditar a desemnat pe arhitectul Charles Sanders
să proiecteze
şi să realizeze vila
ce putea fi considerată cu uşurinţă
ca un palat de mici dimensiuni.
Palatul
Sturdza era o construcţie în stil eclectic. Avea demisol, parter si un etaj.
Dimensiunile la sol erau de 30 x 12 m. Înălţime construcţiei era de 20 m. (cu
turn cu tot). Elemente decorative erau de factură neoclasică şi chiar
orientală. Turnul se afla în ax cu intrarea principală. Avea două caturi: cel
de jos era inclus în şarpanta de lemn a acoperişului si avea o fereastra
rotundă spre strada iar cel superior era metalic.
Acesta
semăna cu o cabina de far cu un balcon rotund cu parapet de jur-împrejur.
Accesul se făcea printr-o scară metalică exterioară opusă străzii. Inălţimea
caturilor era relativ mare (4,5 m.). Ca urmare palatul apărea destul de
impozant.
Constanța - 1900
Poziţia
aleasă pentru viitoarea construcţie a fost în imediata apropiere a Hotelului
Carol
pe deschiderea dinspre nord a promontoriului de la Capul Constanţa.
Faţada
dinspre stradă era simetrică faţă de intrare - cu excepţia unei travei puţin
mai retrase. Aceasta se afla ca orientare spre hotelul Carol. Ca terminaţie
avea de asemenea spre stradă un turnuleţ pe colţul dinspre stradă, facând parte
din acoperişul clădirii.
Ca
arhitectură şi ca poziţie Palatul Sturdza domina golful de est al oraşului. El
era amplasat după cotul pe care-l făcea faleza spre Golful Delfinilor (azi
portul Tomis).
Aflându-se
imediat după hotelul Carol şi fiind despărţit de acesta doar de un teren de
tenis. (în unele fotografii de epocă cu o cuprindere mai largă se observă
marginea terenului de sport.)
Inainte
de construcția palatului, între Hotelul Carol și Vila Regnier (numită şi Hotelul
Francez) era un maidan şi râpe spre mare. Mai târziu a apărut o vilă cu un etaj şi o casa, iar mai apoi după demolarea
vechii aripi a Palatului Sturza, Hotelul Palas (foarte aproape de vilă ).
Terasa
dinspre mare era destul de largă si era înconjurată pe trei părţi de ziduri de
sprijin
cu o înălţime de 15 m. de la suprafaţa apei.
Reşedinţa
a avut mai mulţi proprietari. (prinţul Grigore Sturza, fiind primul).
După anul 1910, proprietarul de atunci, d-na Maria Gheorghiu, a hotărât să extindă palatul spre partea dinspre vest cu o nouă aripă. Fără să aibă o consultare a unor arhitecţi consacraţi a hotărât de asemenea să supraetajeze cădirea veche.
După anul 1910, proprietarul de atunci, d-na Maria Gheorghiu, a hotărât să extindă palatul spre partea dinspre vest cu o nouă aripă. Fără să aibă o consultare a unor arhitecţi consacraţi a hotărât de asemenea să supraetajeze cădirea veche.
Fundaţia
realizată de Sanders la ridicarea clădirii nu a fost corespunzătoare solului.
Nu s-a ţinut cont suficient de felul cum marea loveşte cu putere în ţărmul
Constanţei. Deşi a existat un puternic contrafort pe partea dinspre terasă, s-a
produs slăbirea fundaţiei clădirii.
Palatul
nu a rezistat la supraetajare şi câteva ziduri s-au lăsat trăgând după ele
restul clădirii. Clădirea a devenit nelocuibilă. La data de 28.11.1914,
Primăria Constanţei a atras atenţia printr-o scrisoare adresată proprietarului
sa-l consolideze clădirea.
Acesta
s-a eschivat însă. La data de 25.02.1915 Primăria a revenit cu o somaţie prin
care i se cere explicit proprietarului sa urgenteze consolidarea palatului
(aripa veche) sau să îl demoleze. Consultând constructorii, d-na Gheorghiu a
ales a doua variantă. Palatul Sturdza în forma lui iniţială a avut o existenţă
de doar 26 de ani (1889 - 1915). Despre el au rămas mărturie doar fotografiile
de epocă.
A
hotărât în schimb supraetajarea extinderii nou-realizate care avea fundaţii mai
solide. Aceasta a devenit un corp de clădire cu baza aproximativ pătrată având
4 etaje.
Nici
clădirea ce i-a urmat vechiului Palat Sturdza nu a avut o soartă mai bună. Cu
timpul, mai ales după naţionalizare, în absenţau nor lucrări de renovare
periodice s-a depreciat. La cutremurul din 1977 a suferit serioase avarii în
structura de rezistenţă şi a fost demolată pentru a face pregnantă prezenţa
Hotelului Palas în peisajul Portlui Tomis.
Referitor
la Palatul Sturdza acesta a fost un loc de vacanţă cu o deosebită afluenţă a
personajelor marcante ale epocii. Sunt consemnări în care se arată că vara era
animat nu numai de rudele proprietarilor ci şi de numeroşi invitaţi - artişti
sau oameni de stat. Acest lucru era datorat faptului că jos, pe malul marii,
existau cabine de baie “cu instalaţiuni”.
Primele
amenajări de băi au fost făcute odată cu ridicarea Hotelului ”Terminus”
(Carol). Fiind însă nişte construcţii fragile nu au rezistat. Din structura de
susţinere a acestora au rămas în timp doar câteva şine de cale ferată înfipte
în fundul stâncos al mării.
Hotelul Carol (Terminus) a fost dat în folosință la 1 iunie 1882
Hotelul Carol (Terminus) a fost dat în folosință la 1 iunie 1882
Conform
unui articol din revista literară şi ştiinţifică „Ovidiu” din acea perioadă,
„faţada grandioasă cu numereoasele-i ferestre îi dau o înfăţişare splendidă.
Cuprinde 90 de camere şi salóne spaţioase cu balcóne, minunat mobilate. Se
găsesc băi calde şi reci în fiecare etaj al hotelului. Ca distracţiuni se
găsesc: cercuri, piano, serate familiare, bal în fiecare săptămână, escursiuni
pe mare, bărci la dispoziţia amatorilor”. În anul 1905 hotelul a fost
electrificat.
Amenajarea
falezei de promenadă din faţa Cazinoului, după 1910,
încadra armonios prezenţa
hotelului Carol.
După
primul război mondial, clădirea a fost preluată de Liga Navală şi a devenit
sediul „Yacht Club” român cere avea ca membri marcanţi personaje ale familiei
regale..
Viceamiralul
Constantin Bălescu după demisia din Marina regală din anul 1920 activând intens
ca reprezentant al diferitelor asociaţii şi mai ales ca membru al Cercului
Militar a întreprins demersuri şi în anul 1924 clădirea a fost preluată de
marina română. Intre anii 1924 - 1927 clădirea a fost supraetajată cu încă
un etaj mansardat.
În
1928, proaspăt renovata clădire a devenit ”Cercul Militar Carol I”, pentru ca,
în 1932, clădirea să asigure spaţiul funcţional pentru prima expoziţie a
primului Muzeu al Marinei Române.
În
anul 1934 lângă Farul Genovez, în imediata apropiere a clădirii a fost
aşezată
statuia lui Eminescu.
În
anul 1958 s-a trecut în folosinţa unor întreprinderi locale (DSAPC)
Din
1978 fost transferată din nou sub proprietatea Ministerului Apărării care avea
în vedere să o folosească după o serioasă renovare pentru instalarea
Comandamentului Marinei Militare. Între anii 1982-1983 a fost restaurata
păstrându-se stilul neoclasic. La acel moment ambele aripi ale clădirii au fost
demolate rămânând doar corpul central.
În
anul 1987 intrase în atenţia lui Nicuşor Ceauşescu pentru a fi preluată şi
transformată într-o locaţie pentru baza logistică a UTC. Se motiva la acea dată
că instituţia unui Comandament de armă este prea expusă spre a funcţiona în
cazul unor potenţiale crize politico-militare. Anul 1989 a adus o rezolvare a
acestor posibile deveniri. În prezent în clădirea rămasă în patrimoniul M.Ap.N
îşi desfăşoară activitatea Comandamentul Flotei de Mare din Cadrul marinei
Militare.
Vedere aeriană a zonei peninsulare finale - 2000
Capătul
dinspre vest al bulevardului Elisabeta. Sus - Sala de băi şi coborârea spre
calea de acces in port. Jos - Catedrala si spre dreapta cladiri de pe
Bulevardul Elisabeta.
Constanța - Piața Independenței- vedere spre sud - înainte de 1900
Piața Independenței - vedere spre nord. La stânga str. Carol (Tomis), iar la dreapta
str. Mircea cel Bătrân - Fără statuia lui Ovidiu, ridicată în 1887
Piața Independenței - vedere spre nord. La stânga str. Carol (Tomis), iar la dreapta
str. Mircea cel Bătrân - Fără statuia lui Ovidiu, ridicată în 1887
Moara
de vânt pentru alimentarea cu apă (în fundal) şi geamia din Anadolchioi
Geamia
„Sultan Mahmud” este localizată în 1881 pe strada Crângului la numărul 1;
repavată în anul 1882 sub numele stradela Geamiei, aceasta este numită cel mai
adesea Băilor sau Băii. Geamia a fost dărâmată şi în locul ei în perioada
1910-1913 a fost înălţată Moscheea Carol I.
In
1875 se ridică prima clădire de piatră în care a funcţionat şcoala publică de
fete şi de băieţi. În numai opt ani, de la cămăruţele mizere s-a ajuns la o
clădire încăpătoare şi sănătoasă.
In
timpul războiului din 1877-78, şcoala a fost închisă. In 1879, s-a
redeschis şi a fost unul din locurile de instrucţie principale ale oraşului.
Odată cu mărirea numărului de elevi şi prin mărirea comunităţii greceşti,
clădirii i s-a adăugat încă o aripă în partea de sud. Se învăţa şi limba
română. În perioada 1891-1896 şcoala era condusă de G. Kuzos şi apoi
între 1897-1900 de Diogenis Hariton.
Blazonul orașului Constanța după 1878
Divizia activă - 1902
Divizia activă - 1902
Clădirea
Comandamentului Regimentului 34 Constanţa
Regimentului
34 Constanţa şi drapelul său de luptă - Fotografie din Albumul Armatei Române
1902 (În timpul războiului din 1916 M.D. Ionescu Dobrogianul avea să se remarce
în calitate de comandant a acestu regiment pe frontul din Moldova)
Comandamentul
Regimentului 9 Călăraşi Constanţa
Regimentului
9 Călăraşi Constanţa
Cazarma Regimentului 9 Călărași Constanța
Batalionului
VI vânători la podul Carol I de la Cernavodă
În
anii `70 de cealaltă parte a bulevardului Tomis a fost construit sediul
administrativ al oraşului.
Cinema Popular devenit Cinema Studio - 1970
Bufetul Sinaia - 1960
Cinema Popular devenit Cinema Studio - 1970
Bufetul Sinaia - 1960
Intersecţia
Bulevardelor Tomis cu Lapuşneanu - 1980
Pe
locul unei vechi săli s-a construit în anul 1927 Teatrul TRANULIS, ulterior numit Fantasio
În
anul 1946 cu faţada modificată sala a funcţionat cu predilecţie pentru armata
sovietică dislocată în Constanţa
Teatrul Elpis - 1940
Poziţia
clădirii teatrului Elpis
faţă de Biserica greacă de pe strada Mircea cel Bătrân
Interiorul
Teatrului Elpis la momentul inaugural
După o renovare de la începutul anilor 50 Cazinoul a funcționat parțial și ca cinematograf
Constanța - plajă în anii 1920-1930
După o renovare de la începutul anilor 50 Cazinoul a funcționat parțial și ca cinematograf
Constanța - plajă în anii 1920-1930