BOLOGNA
In prima călătorie spre Roma și spre sudul atât de ademenitoarei
Italii, din goanna pe autostrada ce ne purta dinspre Padova, am decis cu buna
mea Carmen să facem o escală la Bologna de numai câteva ore. Carmen, tezaurul
meu de o viață și camarad permanent în toate excapadele de la crestele munților
până la toate bogățiile Europei, dorea ca și mine să nu pierdem nimic din
această țară fără egal. Noi consideram Europa asemănătoare cu bolta cereacă
plină de stele, o boltă în care stelele, sau steluțele, erau nestemate ale
creașiei umane. Surprizele care ne-au întâmpinat la Bologna au avut darul să ne
rețină două zile întregi. Când am pătruns în oraș nu știam prea multe despre
el, în special că era un oraș cu rădăcini adânci în istorie, cu o universitate
dintre cele mai vechi de pe continent și că avea cel mai lung și divers portic
stradal.
Din punct de vedere geografic, pozitia centrală a Bologniei a
constituit, încă din cele mai vechi timpuri, un avantaj al ei. In vechime
drumurile și astăzi șoselele și căile ferate se strâng aici din tot nordul
Italiei. Primul drum important a fost construit pe vremea romanilor, în anul
187e.N., numit Via Aemilia, care lega coasta Adriaticii de importantele
orase-garnizoană din nord, de la Piacenza. Căteva porțiuni din acest vechi drum
pot fi văzute în centrul orașului, într-o locație arheologică subterană, acolo
unde au fost descoperite tronsoane pavate antice pe timpul unor lucrari recente
și unde sunt acum conservate.
Piazza Neptun
Prin sistemul de căi ferate, Bologna este conectată cu orașe mari
și zone importante ale țării: Milano, Florența, Roma, Rimini și coasta
Adriaticii, Padova, Venetia și lanțul montan majestos al Alpilor.
Deși are o poziție-cheie in sistemul de transport italian și deși
este tranzitată de milioane de
turiști în drumul lor către diverse destinații, puțini din ei se opresc pentru
a vizita temeinic orașul, comparativ cu numarul celor care vizitează alte orase
de aceeași marime și importanță. Asta am observat și noi mergând nu numai prin
Bologna, dar și prin Ravenna sau Rimini. In jurul nostru s-a vorbit in
proportie de 90% italiana, rar am auzit vorbindu-se alte limbi.
Vedere generală a zonei central cu Piazza
Maggiore
Situată la extremitatea de suda câmpiei Padului, la baza
primelor pante ale Apeninlor, Bologna, capitala ținutului Emilia-Romania, este
un oraș mai mult decât interesant, cu multiple înfățișări. Numeroasele sale
turnuri medieval svelte, care ânțeapă cerul, bisericile sale, lungile străzi cu
arcade ale porticului continuu, porticuri flancate de palate somptuoase
ridicate între secolele 14 și 17, toate amintesc de importanța politică,
economică și culturală a acestui oraș cu trecut independent. Celebru prin
universitatea sa care conta încă din sec.al 13-lea de circa 10.000 de studenți,
ea dat lumii numeroși savanși, printre care și pe Guglielmo Marconi
(1874-1937).
Considerată drept sanctuarul
gastronomiei italiene, Bologna este și un centru industrial și commercial
active, ce găzdutește numeroase târguri,saloane și expoziții internaționale
de-a lungul întregului an.
Numele antic de Felsina este o
latinizare a numelui original etrusc de Velzna, sau Felzna, așezare întemeiată
în anul 534 e.A. Orașul a fost cucerit de tribul celtic Boii la mijlocul sec.al
4-lea e.A.. Celții au fost goniți de romani din anul 190 e.A. și orașul a primit
numele roman de Bononia în amintirea foștilor barbari celți și a devenit
colonie romană și municipium.
După căderea Imperiului
Roman, Bologna, atunci un avanpost de frontieră al exarhatului bizantin de la
Ravenna, a fost jefuită în mod repetat de goți. In acea perioadă tulbure,
legendarul episcop Petronius, în conformitate cu cronicile antice, a
reconstruit orașul ruinat și a fondat bazilica Sfântului Ștefan. Petronius este
încă venerat ca sfânt patron al Bolognei.
In evul mediu timpuriu
Bologna a trăit multiple schimbări de situație și de stăpâniri, dar a avut și o
perioadă în sec.al 13- lea de înflorire. După acea perioadă de independență a
intrat în stăpânirea Statelor Papale, în 1506, sub papa Iulius al II-lea. Aceasta până în 1796 când trupele franceze au
ocupat orașul, iar Napoleon, sosit la 19
iunie, a destituit guvernul pontifical și reinstaurat vechiul guvernământ.
Politica napoleoniană a
creat o societate dinamică reformatoare.
„Pomul libertății“ a fost
simbolic ridicat în Piazza Maggiore în timp ce avocații de renume au început
elaborarea unei noi constituții care fost în cele din urmă aprobată în data de
4 noiembrie 1796. A fost prima constituție democratică a viitorului Italia.
In următorii ani, ca urmare
a dispoziției care prevedea suprimarea ordinelor religioase și confiscarea
proprietății lor, cele șaizeci de mănăstiri prezente au fost transformate în
birouri, școli, barăci sau vândute în domeniul privat.
După căderea lui Napoleon
a urmat o restaurație a conducerii Sfântului Scaun, opoziția carbonarilor și
după 1848 ocupația austriacă dură.
După acțiunea
revoluționară care a dus la unificarea Italiei, în 1859, elementele moderate au
înscris Bologna în monarhia constituțională a Regatului Sardiniei. Referendumul
din 1860 a dat naștere unui nou proces politic și economic. Evenimentele
istorice au fost cu mult mai dense și mai complicate dar nu făceau principal
noastră preocupare, ci numai o cale de orientare.
Macheta
de la Muzeul Medieval – așa se presupune că arata
Bologna
medievală, pe la 1200-1300, când în oraș
se înălțau
aproximativ 180 de turnuri
Bologna este faimoasă și pentru turnurile ei înalte, pentru cei 36
de km de porticuri, pentru acel old town foarte bine conservat, pentru
grija cu care moștenirea medievală și renascentistă a orașului se împletește cu
modernitatea trecerii dintre mileniile 2 si 3. Zona de nord, cunoscută ca Fiera
di Bologna, reprezinta spiritul nou al orașului sau “orașul vertical din
interiorul orașului” după cum și-a numit proiectul arhitectul japonez Kenzo
Tange, cel care a desenat acele ansambluri futuriste pe la mijlocul anilor ’70.
Este de fapt nucleul unui proiect mai amplu de modernizare care a dorit să
ofere orașului clădiri cu arhitectura nouă, modernă, proiectate în conformitate
cu noile idei ale spațiului urban: un centru de afaceri, cladirea bursei, un
palat al congresului si al culturii.
Fiera
di Bologna - cartier construit de un japonez
Noi venisem să vizitam zona veche a orașului, aceea plină de
istorie, de palate, de biserici, de turnuri, de porți, de arcade. Așa ca ne-am
pregatit pentru o zi întreagă de mers pe jos, pentru că centrul medieval al
Bologniei este compact, iar majoritatea punctelor de interes se concentrează in
jurul Pietei Maggiore. Nu am avut decât un plan restrains, din care am ales
repede o lista de obiective turistice obligatoriu de văzut, pentru că, de fapt,
acolo, în centro storico, la fiecare pas îți ies în
cale un palat, sau o statuie, muzee și biserici și nu poti trece fără să admiri
frumusețea tavanelor pictate ale porticurilor. Nu poți să treci pe lângă un
trecut architectural și artistic acaparator.
Bologna a fost construită ca o cetate înconjurată de ziduri înalte
și rezistente care să-i protejeze pe locuitori de atacurile invadatorilor. Au
existat trei inele de aparare construite de-a lungul anilor, începând încă de
prin sfârșitul sec.al 4-lea e.N., împărțite din loc in loc de porți pentru
acces. Fiecare poartă era un complex bine păzit, format din casa capitanului,
turnul central, șanțul de aparare și un pod rabatabil. La poartă se verifica
fiecare călător și se colectau taxele vamale. Câteva secțiuni din aceste ziduri
au rămas în picioare până în prezent și le-am întâlnit cu plăcere în plimbarea
noastră. Mai trebuie spus despre ele doar ca au început a fi ridicate în 392 e.
N. și că în 1390 s-au incheiat lucrările la ultimul zid.
O
portiune din zidul vechi, in zona Portii Maggiore
Nouă dintre cele douăsprezece porți originale care faceau parte
din cel de al treilea inel de ziduri de apărare al orașului medieval Bologna
încă există și se pot vedea: Porta San Felice este cea mai vestică dintre ele și a fost
martora multor marșuri militare ale oștilor care plecau la razboi. Apoi am văzut
Porta Saragozza, care mai este cunoscută și ca “Poarta Sacra” sau “Poarta
Pelerinilor” pentru ca se afla pe drumul care duce catre Sanctuarul Madonnei din
San Luca, aflat pe un deal împădurit de lângă oraș și unde se ajunge străbătând
cel mai lung portic din lume, care are fix 3796 metri și 666 de arcade. De la
Porta Castiglione se supraveghea unul din canalele prin care se aducea în oraș
apa de la râul Savena și care furniza energie hidraulică pentru zecile de
ateliere unde se producea mătase și se prelucra lâna. Porta Maggiore ar putea
fi numită și “poarta de onoare” pentru ca pe aici trecea vechiul drum roman Via
Aemilia pe care multi suverani si papi l-au strabatut, numai că, din pacate, nu
prea a mai ramas nimic din gloria ei de odinioară. In 1903 ea a fost aproape
complet demolată, dar o dezbatere locală furioasă a oprit lucrările și apoi au
început lucrarile de restaurare și conservare. Porta San Vitale sau Porta per
Ravenna, deși de dimensiuni reduse și cu un aspect neimpresionant, a avut un
rol important, pentru ca a fost amplasata pe drumul care ducea catre Ravenna,
capitala antica a Imperiului Roman și un important centru religios, oras de
care Bologna a fost dependentă timp de mai multe secole. Mai sunt Porta
Zamboni, Porta Mascarella, Porta Lame si ultima, dar cea mai frumos decorata,
Porta Galliera. Fiecare poarta avea o utilitate clara, un scop precis
pentru care a fost construită.
Porta Saragozza
Cand citești despre Bologna, afli că este caracterizată așa: “La
dotta, la grassa, la rossa” adică este “cultă, imbelsugată și roșie”. Culta pentru că are o viață universitară
și culturală bogată, aici găsidu-se cea mai veche universitate din Europa, înființată,
după cum am spus, în urmă cu un mileniu, în 1088. Caracterizarea de .Imbelsugată se datoreaza bogăției
gastronomiei locale, mâncarea din Bologna având reputația de a fi cea mai bună
din Italia. Că este “rosie” i se spune de la culoarea
predominant rosiatică a cladirilor și a acoperișurilor, dar și de la orientarea
politică de stânga, caracteristică perioadei de după al doilea razboi mondial,
atunci când i s-a spus “capitala stângii italiene” Ultima caracteristică pe noi
nu ne-a încântat, eram sătui de culoarea roșie și de gândirea roșie.
La aceste epitete se mai pot adăuga două, mai puțin folosite și
care nu prea sunt facute publice, dar care de fapt exprimă cel mai bine
unicitatea orașului: Bologna turrita
și Bologna dei Portici.
Despre porticuri am mai spus. Aceste arcade sunt elementul
arhitectural specific orașului. Nu există stradă în centrul istoric fără a avea
porticuri, în total în oraș sunt 36-38 de km de asemenea arcade. Apoi, dacă tot
sunt caracteristice orașului, tot aici trebuie să se afle și cel mai lung din
lume: Portico di San Luca, de aproape 4 km. cu 666 de arcade.
Aceste arcade au apărut dintr-o necesitate practică, pentru
protecție de intemperi sau căldură excesivă și pentru mărirea spațiului locativ
al orașului, deoarece numarul locuitorilor a crescut foarte mult după
înființarea universității. Printr-o lege din anul 1288 s-a impus in mod
obligatoriu ca toate cladirile sa fie construite cu portic, inițial făcute din
lemn. Se mai pot vedea câteva, au rezistat eroic trecerii sutelor de ani, iar după secolul 17 au fost realizate din
piatră.
Model
de portic vechi, din lemn, iar în partea superioara
se pot vedea încăperile construite exact
deasupra arcadei
Bologna turrita –
înseamnă “plină de turnuri”, aceasta pentru că în perioada medievală a fost o
tradiție să se construiască turnuri înalte și, în special, din piatră. Se
estimează ca erau aproximativ 180 de turnuri prin secolul 12. Ele erau
simboluri ale puterii familiilor nobiliare bologneze: cu cat erau mai bogați,
cu atat mai înalt vroiau să construiasca turnul! Scopurile pentru care erau
ridicate au fost diverse: unele au fost folosite pentru locuit, altele pentru
activități comerciale, altele au avut rol militar sau chiar au folosite ca închisori.
Din păcate, încă de pe la începutul secolului 20, pentru a pune in practică un
plan ambițios, dar nefericit, de modernizare a orașului, s-a început demolarea
lor. Au mai rămas în picioare, în prezent, doar 23, iar dintre acestea cele mai
faimoase sunt Torre Asinelli – 97 de metri și Torre Garisenda – 48 de metri. Ele
au fost înalțate de cele mai bogate familii nobile din oraș care s-au luat la
intrecere, fiecare dorind sa ridice cel mai înalt turn din cetate.
Este
interesant cum, după multe sute de ani, o dispută de orgolii nobiliare a
devenit o poveste cu o morală profundă. Turnurile, împreună, sunt unele din simbolurile
orașului și par că își fac reciproc o plecăciune, ca doi bătrâni întelepți, demonstrând
cât de absurde sunt dușmăniile umane. De fapt inconștiența conducătorilor
orașului de a distruge cele mai multe turnuri a afectat pitorescul touristic al
orașului, lăsând numai orășelului San Giminiano onoarea de a etala
spectaculoasele lui turnuri medievale.
Piazza Maggiore noaptea
Piazza Maggiore noaptea
Un
turn reprezenta și un fel de declarație de avere: cu cât mai înalt, cu atât mai
bogat era proprietarul. Unii autori
amintesc și alte întrebuințări, spre exemplu cazuri că fizicienii experimentau
căderea diverselor obiecte și rotația Pământului (mai rar, sau foarte rar), iar
în timpul celui de-al doilea război mondial, turnul Asinelli a fost folosit ca
punct de observație. O santinelă avea sarcina să urmărească unde cad bombele
pentru ca ambulanțele să ajungă mai ușor acolo. Locurile alese pentru
construcție erau, de obicei, principalele intersecții de drumuri și se pare că
existau pasaje subterane și supraterane care conectau turnurile între
ele.
Se
explică de obicei că aceste turnuri exagerat de înalte ar fi avut rol de
fortificații ale unor familii nobiliare adverse, guelfi (susținători ai
papalității) și gibelini (susținători ai împăraților germanici). Nu cred în
această variantă ! Nu contest că aveau reale capacități de apărare, dar mă
întreb de ce s-au dezvoltat exploziv numai în două orașe medievale ale unei
țări obișnuite cu arta războiului de milenii. Celelalte orașe cu dispute între
guelfi și gibelini s-au folosit de fortificații mult mai eficiente și mai
normale ca înățime, pentru apărare și atac.
Palazzo del Podesta
Palazzo del Podesta
Prin
baza lor foarte restrânsă în raport cu înălțimea turnurile nu puteau fi sigure
la un atac ce le viza baza lor. Baza putea fi dislocată (fără explozivi) de o
echipă de pietrari protejată de un acoperiș tare dar rudimentar. Treaba nu
putea dura mai mult de o zi sau două pentru ca turnul să fie pribușit cu
ocupanții săi. Turnurile nu dispuneau de amenajări de respingere a unui atac,
precum ambrazuri, guri de vărsare a unor lichide încinse și incendiare,
ferestre de tragere cu arcul la nivele joase, etc.
Aceste
turnuri puteau fi folosite ca locuințe, dar este sigur că înălțimea lor servea,
precis, și la alte scopuri, precum întinderea la uscat a unor materii prime,
sau a unor lungi produse extile (fapt pentru care s-au dezvoltat mai ales în
San Giminiano și Bologna Rămân multe semen de întrebare privind utilitatea
acestoe construcșii bizarre și foarte costisitoare.
Bologna
a fost bombardată puternic în timpul celui de al doilea razboi mondial, dar
centrul istoric pastrează un amestec unicat de arhitectură medievală,
renascentistă și barocă.
Bologna. Piazza Maggiore și basilica San Petronio
Străzile lui sunt construite, în mare parte, după model roman, înguste,
pietruite, umbrite de clădirile care se înalță de o parte și de alta, făcute
parcă anume pentru plimbări liniștite, pe sub acele arcade protectoare. Cu ajutorul
unei hărți turistice, orașul se lasă foarte ușor descoperit. Asta am facut și
noi, primul drum l-am facut la biroul turistic din Piazza Maggiore pentru ca
aveam nevoie de o hartă mult mai amplă decât cea pe care o aveam în ghidul
Michelin.
In Piazza Maggiore este inima și memoria istorică a orașului. Frumoasă
și plină de viață, este înconjurată pe toate laturile de palate cu o istorie
veche și bogată: Palazzo del Podesta, Palazzo dei Notai, Palazzo d’Accursio,
Palazzo dei Bianchi și impresionanta Basilica San Petronio.
Palazzo del Podesta – construit pe la 1200, este edificiul cel mai
vechi din zonă și a fost sediul Podesta – puterea executivă a orașului și palat
al guvernatorului. In această clădire a fost declarată în 1256 eliberarea
tuturor servitorilor din oraș și a țăranilor legati de glie, practic toți
locuitorii devenind din acel moment liberi. Aici a fost și sediul Căpitanului
Poporului care avea rolul de a asigura ordinea în oraș și de a executa sențintele
date de consiliul orășenesc.
Fațada sa renascentistă este orientată spre Piazza Maggiore.
Prezintă la parter arcade separate de coloane corintice ce au deasupra o balustradă. Etajul comport pilaștri și un
atic străpuns de oculi.
Palazzo
del Podesta
Palazzo dei Notai a fost construit de catre societatea notarilor
din oraș, care și-a stabilit aici sediul. Palazzo d’Accursio sau Comunal este
sediul actual al primariei, dar inițial a fost palatul personal al juristului
Accursio da Bagnola (in secolul 12). Pentru că este format din mai multe
corpuri de clădiri aici s-a amenajat un muzeu – Colectiile Municipale de
Arta - unde sunt expuse picturi de artiști bolognezi ce acoperă o perioadă de
câteva secole.
Fațada sa este compusă din elemente din diverse epoci: sec. 13 la
stânga, sec. 15 la dreapta. In centru marele portal din sec. 16, a cărui parte
inferioară este datorată lui Galeazzo Alessi, este surmontată de o statuie a
papei Grigore al XIII-lea, iar la stânga sus se află minunata Fecioară cu Pruncul realizată de Niccolo
dell’Arca (1478). In fundul curții, sub galeria din stânga, o superbă rampă în
pantă (odinioară folosită de cai) dă accesul spre bogatele saloane de la primul
etaj și urmează până la al doilea etaj unde se deschid (în adâncimea vastei
săli Farnese acoperită de frescă din sec. 17) somtuoasele săli ce adăpostesc
colecțiile comunale de artă (sculpturi și frumos ansamblu de pictură), precum
și muzeul Morandi (bogată colecție de opera de pictură și gravură bologneză,
1890-1964).
Palazzo dei Notai
Palazzo dei Bianchi – Palatul Băncilor – a fost ultimul construit
in zonă, prin secolele 15-16, loc unde se derulau operațiile financiare între
negustorii care încheiau diverse afaceri.
Palazzo dei Banchi
In sec.al 16-lea, când a fost construit, Piazza Maggiore era deja
principala piață publică din Bologna, înconjurată de centrele de guvernare
religioasă și politică, reprezentate de catedrală (Bazilica San Petronio), de
palatul Re Enzo (palatul pretorian) și palatal D'Accursio (primăria).
Inainte de sec.al 16-lea, această parte a pieței era acoperită de
o mulțime de case și de magazine. In 1412, frontul estic al pieței era acoperit
cu un portic. In mijlocul caselor au apărut alei mici: Via Pescherie Vecchie,
Via Clavature și Via degli Orefici, fiecare cu propria lor concentrare de
afaceri. Sub porțile din vecinătatea pieței, bancherii și comercianții din magazinele
adiacente (botteghe) au creat banci pentru a-și desfășura afacerea. In secolele
15 și 16, familiile posesoare de botteghe erau familii aristocratice și
senatoriale Malvasia, Duglioli și Amorini.
Piața Maggiore și Piazza
Nettuno și câteva turnuri
Intre 1565-1568, comuna și comercianții care doreau să creeze o
componentă arhitecturală plăcută acestui loc, au comandat arhitectului Vignola
proiectul actual. Fațada asimetrică are 15 arcuri rotunde, dintre care două
sunt mai mari și conduc spre aleile menționate mai sus, în timp ce celelalte
sunt mai mici. Totul se sprijină pe pilaștri monumentali corintici.
Fiecare etaj are propriul său ritm manierist de plasare a
ferestrelor, unificând complexul în ceea ce pare a fi o singură galerie a unui
palat.
Palatul este conectat printr-un portic, cunoscut sub numele de Il Pavaglione,
la Arhiginnasio din Bologna, una dintre clădirile principale ale Universității
din Bologna. Termenul derivă dintr-un termen francez, adică din
"pavilion", referindu-se la un târg de viermi de mătase care avea loc
aici din 1449.
Incepând cu anul 2015, în spatele palatului în unele zile se află
o piață în aer liber a produselor locale. Palatul în sine este ocupat de o
combinație de locații de afaceri și apartamente. Tot în spatele structurii
palatului se află muzeul de arheologie al orașului și biserica Santa Maria
della Vita.
Arcadele orașului – numite Il Pavaglione – erau loc de promenadă
pentru lumea bună a orașului. Arcadele legau și Piazza Maggiore de Piata
Galvani unde se desfășura târgul gogoșilor cu fir de mătase, care erau folosite
în atelierele de mătase din oraș. In secolele 14-18, Bologna a fost un centru
textil foarte mare, având tehnica de prelucrare a mătăsii cea mai avansată din
epocă.
Palazzo d’Accursio
In partea nordică a Palatului del Podesta se află Palatul Re Enzo
– Palatul Regelui Enzo - un corp de cladire construit un secol mai tarziu.
Numele lui vine de la Regele Enzo al Sardiniei, fiul împăratului Frederic al
II-lea al imperiului german, care a fost capturat în bătălia din anul 1249, de
la Fossalta și a fost ținut prizonier aici timp de 23 de ani. Practic tot
restul vieții și l-a petrecut între zidurile acestea, pentru că nu a fost
eliberat niciodată. In 1272, când a murit, era tot prizonier, după trăise
aproape toți anii în palatul ce îi poartă numele.
Palazzo
Re Enzo
Palatul a
fost construit în 1245 ca o extindere a Palazzo del Podesta din apropiere,
deoarece acela nu mai era sufficient pentru necesitățile Comunei din Bologna.
La început acesta s-a numit Palatium Novum. La trei ani după finalizarea
palatului a fost adus aici prizonierul regal Enzo de Sardinia, unde a și murit
după cei 23 de ani de prizonierat. In 1386, Antonio di Vicenzo a terminast Sala
dei Trecento, care avea să devină arhiva orașului. Ultimul etaj a fost în mare
parte renovat de Giovanni Giacomo Dotti. Aspectul actual gotic datează din 1905
de la restaurarea realizată de Alfonso Rabbiani.
Palazzo Re Enzo
Palazzo Re Enzo
In
dreapta palatului se află accesul la capela Santa Maria dei Carcerati, unde
erau duși condamnații la moarte. La primul etaj se aflau mașinile de luptă și
Carroccio (altarul de război), în timp ce etajul mijlociu adăpostea biroul
pretorului și capela.
Enzo
era lăsat liber în palat în timpul zilei, iar noaptea era închis într-o cușcă
suspendată de tavan. A avut voie să fie vizitat de femei. In testamentul său a
vorbit de trei moștenitoare, dar legenda vorbește și de un al patrelea fiu avut
de la țăranca Lucia di Viadagola. Fiul a fost numit Bentivoglio de la cuvintele
amore mio, benti voglio, acesta fiind strămoșul familiei Bentivoglio,
mai târziu conducătoare în Bologna.
Palatul
are o frumoasă curte interioară și o magnifică scară ce duce la o galerie. La
stânga galeriei se deschide o curte dominată de turnul Arengo și de Salonul
Podestatului.
In aceeași zonă este o altă
piață emblematică a orașului – Piazza Nettuno – cu monumentala Fântâna a lui
Neptun, cu o statuie de bronz a zeului plasată în centru sus, care împrăștie
apa prin toate orificiile și pe care localnicii o numesc Gigantul. Sirenele din partea de jos împrăștie prin sânii lor jeturi de
apă. A fost construită în secolul 16 pentru a marca guvernarea fericită a orașului
de catre Papa Pius al IV-lea. A fost realizată în 1566 de sculptorul flamand Jean
de Boulogne (Giambologna) şi reprezintă un adevărat simbol al Bolognei.
Se spune că este una dintre cele mai frumoase lucrări ale lui Giambologna. De
altfel, el pierduse concursul pentru un proiect similar
în Florența.
Pe lângă sculptura care-l înfăţişează pe
Neptun purtând un trident și mândru de a fi stăpânitor, există şi statui care
împodobesc monumental în părțile de jos. Se văd şi jgeaburile de apă, sub formă
de peşti, aflate sub statuia lui Neptun. Asta nu este tot, pentru că există şi
patru sirene sculptate, care fascinează orice vizitator.
O întreagă
zonă de locuințe și prăvălii a fost demolată pentru a face loc statuii zeului
mărilor, „în folosul poporului”. Și superstițiosul Giambologna s-a apucat de
treabă, începându-și fiecare zi de muncă prin a înconjura de două ori locul,
obicei care s-a perpetuat până în zilele noastre; studenții care vor să aibă
baftă la examen e musai să dea ocol statuii lui Neptun de două ori! Erotismul
degajat de ansamblu a oripilat, evident, fețele bisericești ale vremii, așa că
Neptun a fost cadorisit pentru câțiva ani cu un soi de chiloți de bronz, care
s-au deteriorat cu timpul și, din fericire, nu au mai fost înlocuiți.
Piața
lui Neptun se continuă pe negândite cu și mai celebra Piazza Maggiore, buricul târgului, cum
ar veni. Aici ar fi muuulte de povestit, mai multe decât cele de mai sus! Dar
să ne tragem un pic sufletul și să ne revenim din încântare! Căci da, nu se
poate să nu te încânte un asemenea loc! De formă dreptunghiulară, largă, pavată
cu dale mari de piatră scăldate în razele soarelui de vară, mărginită de vechi
palate cu frunțile crenelate - Piața Mare te copleșește prin măreția sa!
Privirile îți sunt imediat și magnetic acaparate de imensitatea basilicii
Sfântul Petronius, dar nici celelalte clădiri nu te pot lăsa indiferent, mai
ales că fiecare își poartă pe umeri frumoasa poveste, din care am relatat
foarte puțin.
Fantana
lui Neptun
In
Bologna sunt multe biserici, ca în toate marile orase italiene. La tot pasul ne
mai ieșea în drum cate o chiesa, Am mai vizitat câteva pentru că sunt
încredințat că peste tot bisericile sunt depozitare excelente ale artei
epocilor în care au fost ridicate și postrerioare.
Spre exemplu, probabil nimeni
nu părăsește orașul înainte de a vizita Basilica di San Petronio, cea mai mare
din Bologna, închinată Sfântului Petronio – un episcop din sec.al 5-lea, conducator
al Republicii din Bologna și patronul spiritual al orașului, sfânt care este
sărbătorit în fiecare an pe 4 octombrie și ale cărui rămășițe sunt păstrate in
interiorul bisericii San Sepolcro, din comlexul religios Sfântul Ștefan. Prin
dimensiuni, această catedrală este a treia biserică din Italia, după Domul din
Milano și cel din Florența, fără a lua în calcul Basilica Sfântul Petru de la
Vatican. Inițial, s-a dorit a avea dimensiuni și mai mari, din orgoliul de a
dovedi că Bologna este un oraș liber și puternic.
In 1388, Consiglio Generale dei Seicento a aprobat și a
pregătit construcția bisericii ca templu civic. Pentru a face loc bisericii,
Curia Sancti Ambrosii a fost demolată, împreună cu majoritatea unuia dintre
cartierle orașului, incluzând cel puțin opt biserici mai mici și mai vechi și
turnuri semețe. Prima piatră de temelie a fost pusă pe 7 iunie 1390 sub
supravegherea arhitectului Antonio di Vincenzo. Lucrările au durat câteva
secole: după finalizarea primei versiuni a fațadei, în 1393 a început prima pereche
de capele laterale. Seria a fost terminată abia în 1479.
In
1530, bazilica a fost aleasă de Papa Clement al VII-lea pentru încoronarea lui
Carol V. Și Elisa Bonaparte a fost îngropată aici, după trei secole.
In 2002, cinci bărbați despre care se credea că erau legați
de oprganizația criminal teroristă, Al Qaeda, și intenționau să arunce în aer
clădirea, au fost arestați. Din nou, în 2006, planurile teroriștilor musulmani
de a distruge bazilica au fost împiedicate de poliția italiană. Teroriștii au susținut
că o frescă din sec.al 15-lea ar fi insultătoare Islamului. Fresca, pictată de
Giovanni da Modena, îl prezintă Mohamed în Iad fiind devorat de demoni.
Bazilica are o lungime de 132 metri, o lățime de 66 de metri
și o înălțime de 47 de metri, și este, ca atare, cea mai
"impunătoare" biserică din Bologna și una dintre primele din Italia.
Fațada a fost proiectată de Domenico da Varignana și a fost începută, în 1538,
de Giacomo Ranuzzi. Cu toate acestea, acesta a rămas neterminată până în prezent.
Porta Magna a basilicii a fost decorată de către Jacopo
della Quercia din Siena cu scene din Vechiul Testament pe stâlpi, optsprezece
profeți pe arhivoltă, scene din Noul Testament pe arhitravă și o Madona cu
Pruncul, Sfântul Ambrozie și Sfânt Petronius pe timpan. Acesta este flancată de
două uși laterale, cu Invierea de Alfonso Lombardi la stânga și Depunerea de
Amico Aspertini pe dreapta.
Invelitoarea navei centrale și rezolvarea absidei centrale
au fost finalizate în 1663, după proiectul lui Girolamo Rainaldi și realizate
de Francesco Martini. Navele inferioare sunt închise de pereți rectilinii.
Primele două ferestre au fost proiectate de Antonio cu ajutorul lui Francesco
di Simone, Domenico da Milano, Pagno di Lapo Portigiani și al lui Antonio di
Simone. Clopotnița a fost proiectată de Giovanni da Brensa și a fost construită
între 1481 și 1487.
Interiorul găzduiește o Madona cu sfinți de Lorenzo Costa
cel Tânăr și o Pieta de Amico Aspertini.
Altarul principal conține un crucifix din lemn din sec.al 15-lea.
In spate se găsește o frescă a Madonei cu Sf. Petronio de Marcantonio
Franceschini și Luigi Quaini, precum și desene de Cignani (1672). Baldachinul
altarului principal a fost construit în 1547 de către Jacopo Barozzi da Vignola.
Corul de lemn din sec.al 15-lea a fost finalizat de Agostino
de Marchi. Bolta și decorarea navei centrale a fost realizată de Girolamo
Rainaldi, care le-a completat între 1646-1658.
Basilica este înconjurată la
interior de 22 de capele, ceea ce constituie un record.
Marele lăcaș găzduiește, un
marcaj sub forma unei linii de meridian inscripționată în pavajul culoarului
stâng, în 1655. A fost calculat și proiectat de astronomul Giovanni Domenico
Cassini, care a predat astronomia la Universitate. Linia de meridianului nu
indică timpul, în schimb, cu lungimea de 66,8 metri, este unul dintre cele mai
mari instrumente astronomice din lume, în acele timpuri, permițând măsurători
care au fost pentru acel moment precise. Lumina soarelui, care intră printr-o
gaură de 27.07 mm, plasată la o înălțime de 27.07 de metri în peretele
bisericii, proiectează o imagine eliptică a soarelui, care la prânzul local se
încadrează exact pe linia meridianului și în fiecare zi este diferită în ceea
ce privește poziția și dimensiunea. Poziția imaginii proiectate de-a lungul
liniei permite să se determine exact altitudinea zilnică a soarelui la prânz,
de la care Cassini a reușit să calculeze cu precizie fără precedent parametri
astronomici, cum ar fi oblicitatea eclipticului, durata anului tropical și
calendarul de echinocții și solstiții. Pe de altă parte, dimensiunea imaginii
soarelui proiectate și, în special, rata de variație a acesteia în decursul
anului, a permis lui Cassini prima verificare experimentală a legilor lui
Kepler de mișcare planetară.
Basilica
San Petronio
Constructia ei a început în anul 1390 și pentru că se dorea a fi
de două ori mai mare decât este acum (ceea ce ar fi însemnat să depășească basilica
Sfântul Petru de la Vatican) a dus întotdeauna lipăa de fonduri în cei peste
300 de ani cât au durat lucrarile, motiv pentru care fațada din caramidă nu
este placată cu marmură în totalitate, asa cum fusese plănuit. Legendele urbane
spun că fondurile au fost, totuși, extrem de generoase, iar asta se reflectă în
interiorul superb, cu arcade gotice înalte de 45 metri, fresce, picturi și
vitralii de o frumusețe uimitoare.
Se spune că aceste extravaganțe au influentat foarte mult revolta
lui Martin Luther împotriva catolicismului.
Basilica
San Petronio – interior
Sunt
multe palazzo in Bologna: unele au fost
transformate in hoteluri, altele sunt cladiri de utilitate public, precum
primaria, universitatea, biblioteci, săli de expozitie. Altele sunt locuite, nu
neaparat de catre urmașii familiilor nobile care le-au construit.
Pe
latura din stânga a imensei basilica se aciuise un vânzător ambulant de fructe
frumoase. Deși îmi doream mult în căldura zilei o înghețată bună și mare, am
cedat și am cumpărat o pungă voluminoasă de caise splendid, galbene și mari.
Le-am mâncat pe toate fără ajutorul lui Carmen. Au fost delicioase, dar am cam
depățit măsura. De atunci nu am mai mâncat, în țară asemenea fructe. Imi
amintesc de ele și după un sfert de secol.
Fără o țintă precisă, ne-am decis
să ocolim Basilica di San Petronio prin dreapta și, ieșind din perimetrul
Pieții Mari, volumul sonor s-a domolit dintr-o dată, parcă ne-am fi teleportat
subit în alt loc. Aici nu am mai
întâlnit porticuri, poate că n-au mai fost refăcute, căci etajele superioare
depășeau primul nivel, umbrind parțial strada. Clădirile erau colorate în
cărămiziul obișnuit și ferestrele erau dublate de obloane de lemn în culori
vesele, unele din ele împodobite cu flori. Am lăsăt la dreapta Chiesa di San Giovani Battista dei Celestini,
imensă și tot roz, dar ferecată bine, precum și un stand ce colecta fonduri
pentru ajutorarea pacienților suferinzi de o nemiloasă boală rară și ne-am
trezit într-o altă piață, centrată de o fântână circulară, plasată cumva în
spatele basilicii San Petronio. Un indicator ne-a atras imediat atenția: Terrazza Panoramica
Chiar lângă zidurile bisericii
era un slujbaș care ne-a întâmpinat zâmbitor și ne-a întreabat cum vrem să
urcăm: pe scări sau cu liftul? „Nene, avem noi față de lift?! Ne jignești! ”.
Eram mult mai tineri și din afara uniunii Europene. Am plătit 3 euro de căciulă
(nu știu cât ar fi fost cu liftul) și am început voinicește ascensiunea pe
treptele metalice, bucuroși că putem și noi contribui la restaurarea bisericii
lui San Petronio, precum scria pe bilet și precum vedeam și noi schelele
îmbrăcând edificiul. Decât 312 trepte, o nimica toată dacă te
gândești că, pe măsură ce urci, orașul ți se desfășoară la picioare (și nu poți
să nu te oprești din loc în loc să-l imortalizezi și să-ți tragic răsuflarea!).
Oricum, liftul nu ducea chiar până la terasă, tot ar mai fi trebuit să urcăm un
pic și singui, așa că nu părea un mare beneficiu să apelăm la serviciile sale.
O treaptă urcată=0,1 calorii consummate, deci, socotiți și singuri... Nici cât
o bomboană de ciocolată, ce frustrant! (Noroc că trebuie să le mai și coborâm
pe cele 312 trepte!
De
sus, priveliștea a făcut toți banii, adică nu mai mult de 3 Euro. Pereții interiori
ai terasei sunt ilustrați cu unele desene în care episcopii și papii seamănă cu
Moș Crăciun, ilustrațiile se referă la etapele pe care le-a traversat mărețul
edificiu. Copiii (și nu numai ei) sunt super-încântați. Mereu i-am admirat pe
italieni pentru felul cum au știut să atragă tânăra generație în „mrejele
istoriei”.
Am
coborât și pașii ne-au purtat - singuri - spre Palazzo d'Archiginnasio. Am pătruns printr-un scurt coridor
boltit, căscând gurile cu admirație la picturile de pe plafon și ne-am trezit
într-o curte interioară cu plan pătrat. Clădirea are doar două niveluri: un
parter tivit pe interior cu un rând de porticuri ce se sprijină pe arcade și un
etaj ale cărui ferestrele mari, ogivale, stau frumos aliniate una lângă alta.
Palatul a fost construit în 1563 pentru a strânge într-o singură locație toate
„secțiile” Universității din Bologna: pe Legisti (juriști) și
pe Artisti (studenții în filozofie, medicină, științele
naturii, matematică, fizică, astronomie - sic!), care până atunci
fuseseră împrăștiați prin tot orașul. Planurile palatului au fost semnate de un
celebru arhitect al vremii, Antonio Morandi, zis și Terribilia.
Acesta a proiectat și cele două rânduri de scări monumentale ce leagă parterul
de etaj, etaj pe care tot el l-a divizat în 10 clase (fiecare cu intrare
separată din exterior) și 2 aule, una pentru Legisti și alta
pentru Artisti. Pe latura opusă intrării în palat, parterul este
ocupat de o capelă închinată Fecioarei, deasupra căreia se află celebrul Teatru
Anatomic.
Palatul
Archiginnasio este o clădire cu totul şi cu totul specială. Construită, după
cum am spus, în urmă cu o jumătate de mileniu cu scopul de a fi sediul unic al
uneia dintre cele mai vechi universităţi din lume. El a devenit loc unde veneau
studenţii din întreagul continent pentru cursuri de medicină şi anatomie. A
devenit, deasemenea, casa Teatrului Anatomic, sală de anatomie construită în
sec. 17-18 şi, ceva mai târziu, cea mai mare bibliotecă din regiune. Când în
multe colţuri din lume, în evul mediu nu se găseau
cărţi, aici erau deja peste 35.000 de manuscrise din domenii diverse precum
filosofie, politică, literatură, artă, cultură, dar și religie.
Universitatea
bologneză a funcționat în acest palat până în 1803, când a fost mutată în altă
locație, mai încăpătoare, Palazzo Poggi. In următorii 35 de ani, locul a fost
dedicat studiilor religioase ale micilor școlari, iar apoi a devenit (și a
rămas până în zilele noastre) sediul Bibliotecii Municipale, una dintre cele
mai bogate din întreaga Italie, așa cum am amintit mai sus din trecutul ei.
Palazzo del'Archiginasio este
un adevărat spectacol de artă, prin arhitectura sa elegantă și prin
decorațiunile ce împodobesc pereții, podelele și plafoanele. Se poate vizita
gratuit, doar pentru Teatrul Anatomic și pentru vechea aulă a Legisti-lor,
Stabat Mater, ce găzduiește o colecție impresionantă de volume vechi, se
plătește un bilet de 3 euro. Din tot sufletul vă recomand să dați bănuții, că
nu veți regreta!
Palazzo Bagrllini
Palazzo Bagrllini
Teatrul Anatomic poartă
semnătura unui alt arhitect celebru la vremea sa, Antonio Levanti, care l-a
construit în anul 1637. Masa de disecție, din marmură albă, este piesa
centrală, fiind înconjurată cu un grilaj de lemn lustruit. Dealtfel, totul e
îmbrăcat în lemn și mi se pare că nici nu se putea altfel, doar lemnul poate
îndulci gravitatea locului. Pe o latură se găsește un fel de postament, de unde
profesorii își țineau discursurile, iar pe celelalte 3 laturi sunt câteva
rânduri de bănci, dispuse sub formă de amfiteatru, aici, desigur, stăteau -
doar ochi și urechi - învățăceii.
Teatro
Anatomico - Bologna
Mici nișe în pereții laterali și
în casetele plafonului sunt decorate cu statui (tot din lemn), care reprezintă
personaje cunoscute ale medicinei antice (Gallenus, Hipocrate), dar și doctori
celebri ai vremii, dintre care de remarcat ar fi Tagliacuzzi, părintele chirurgiei
plastice reconstructive. De altfel, el este reprezentat ținând un nas în mână.
Teatrul a fost aproape complet distrus în timpul unui raid aerian în timpul
celui de-al doilea război mondial, dar a fost mai apoi refăcut după scheme și
fotografii, păstrându-se cât mai multe din elementele originale care au mai
putut fi salvate de sub dărâmături.
Incă de la înfiinţare,
Universitatea din Bologna era vestită prin predarea atât a legislaţiei
canonice, cât şi a celei civile. Instituţia a început să prindă formă în oraşul
Bologna la sfârşitul secolului al XI-lea, când experţii în gramatici, retorică
şi logică au pus bazele Dreptului ca ştiinţă. Potrivit documentelor istorice,
primii savanţi care şi-au legat numele de universitate au fost Pepone şi
Irnerius. In 1158, la îndemnul a patru doctori, despre care se crede că au fost
studenţi ai universităţii, împăratul roman Frederic I-ul a promulgat decretul
"Constitutio Habita", în care universitatea era declarată legal
"un spaţiu unde cercetarea se poate dezvolta independent". Istoria
instituţiei bologneze este una a marilor gânditori în ştiinţe exacte şi
umaniste, care au impus-o ca un punct de referinţă indispensabil în ansamblul
culturii europene.
In sec.al 14-lea, aşa-numiţii
"artişti" - experţi în medicină, filosofie, astronomie, logică,
retorică şi gramatică au început să colaboreze cu şcoala de Drept, iar în 1364,
a început predarea teologiei. Printre cei care au studiat la Bologna în această
perioadă se numără Dante Alighieri şi Francesco Petrarca, începători ai Renașterii
în trecento. Mai târziu, în sec.al 17-lea,
Nicolaus Copernic a fost student la Bologna. In 1497 el a început aici studiul
medicinei şi dreptului canonic, precum şi observaţiile astronomice care au dus
la descoperirea sistemului heliocentric.
Aici a fost și punctul de start
al electrotehnicii modern. Odată cu începutul Revoluţiei Industriale din sec.al
18-lea, universitatea a devenit un promotor al dezvoltării ştiinţifice şi
tehnologice. Reprezentative pentru această perioadă au fost studiile lui Luigi
Galvani, Alessandro Volta, Benjamin Franklin şi Henry Cavendish, acesta din
urmă fiind unul dintre fondatorii studiilor electrotehnice moderne.
Santa Maria di Servi
Santa Maria di Servi
Intre celebrii absolvenți ai
secolului 20 se numără scriitorul Umberto Eco şi premierul Italiei, Romano
Prodi. In prezent, universitatea numără mai mult de 100.000 de studenţi în 23
de facultăţi, între care Drept, Medicină, Litere, ştiinţe Politice, Arhitectură
sau ştiinţe Economice. Instituţia are filiale în mai multe oraşe ale provinciei
Emilia-Romagna din nordul Italiei, dar şi o filială în Argentina, la
Buenos-Aires.
Universitatea emite 128 de
tipuri de diplome de licenţă și a trecut prin procesul de armonizare cu
sistemul educativ al Uniunii Europene, semnat de statele membre chiar la
Bologna. Instituţia oferă în prezent 128 de tipuri de diplome de licenţă
"Laurea" sau "Laurea breve", la finalul primilor trei ani
de cursuri, urmate de un număr similar de tipuri de diplome specializate
"Laurea specialistica" (după alţi doi ani). Totuşi, unele cursuri au
menţinut vechea organizare, cu un singur ciclu de studii, de cinci ani.
Medicina este singurul domeniu unde cursurile durează şase ani.
Procesul Bologna se referă la
faptul că Universitatea bologneză este locul unde, pe 11 iunie 1999, miniştrii
responsabili cu învăţământul superior din 29 de ţări europene s-au întâlnit la
Bologna pentru a semna un document prin care se puneau bazele armonizării
sistemelor de învăţământ superior. Acordul, numit "Declaraţia de la
Bologna", a iniţiat un proces important şi actualmente ireversibil, de
compatibilizare a studiilor universitare, după sistemul 3+2+1, adică trei ani
de studiu pentru licenţă, doi pentru masterat şi unul pentru doctorat.
Principalul obiectiv al procesului Bologna este formarea spaţiului european al
învăţământului superior şi promovarea sistemului european la scară globală,
pentru a-i creşte competitivitatea internaţională.
Ne-am odihnit și noi preț de câteva minute pe
una din băncile de lemn, ca niște elevi cuminți, admirând minunățiile ce ne
înconjoară. Când ne-am ridicăt, ochii ne-au căzut pe zona postamentului, în
fața căruia mai era ceva ce se pare că am ratat la prima inspecție. Sub sticla
protectoare, o stampă și câteva extrase din vechi publicații, ce fac
elogiul Laurei Bassi, cea care la 1732 a devenit prima femeie profesor
universitar din Europa. Explicațiile sunt în italiană și în engleză și am
aflat că doamna profesoară a predat timp de 28 de ani fizica newtoniană la
Universitatea din Bologna și, deși nu i s-au publicat multe lucrări
științifice, corespondența sa bogată cu numeroși savanți și artiști ai vremii
(printre care Voltaire, Alessandro Volta, Charles Bonnet) poate sta mărturie
asupra erudiției sale.
Ne-am îndreptat apoi spre celălalt
punct fierbinte: Sala Stabat Mater. Ceea ce ni s-a aratat
privirilor după ce i-am depășit pragul ne-a lasat cu gurile căscate. Cred că e
greu de găsit o bucățică de perete nedecorată în această sală imensă, care cu
siguranță servește și azi scopurilor nobile pentru care a fost gândită,
judecând după rândurile de scaune ce o acoperă și după imensul ecran situat pe
podium. In partea de jos, pereții sunt căptușiți cu dulapuri de lemn închis la
culoare, nu prea înalte, organizate pe secțiuni: matematică, fizică,
astronomie, geologie etc. Dincolo de geamurile protectoare, se înșiră cuminți
secole de lumină: Galileo Galilei, Avogadro, etc. Intr-un lateral, descoperim o
nișă care nu se vizitează, e de fapt o altă secțiune a vechii biblioteci, poate
cea mai prețioasă: Sala Rusconi. Ne-am mulțumit s-o fotografiem și
să-i admirăm decorațiunile.
Intorși afară, ne-am pierdut iar pe
sub porticuri, fără să ne mai uităm pe hartă. Am trecut pe lângă Muzeul de Arheologie, apoi pe lângă o
librărie ce avea standuri și afară și am ajuns într-o piațetă dominată de o
biserică cu fațada roz-gălbuie. Am intrat pentru câteva clipe, conform
obiceiului, cu dorința să admirăm în voie bogăția ornamentelor, dar o italiancă
simplă (un soi de îngrijitoare, cred) a început să turuie ceva în italiană,
arătând spre filigranurile de pe tavan. Carmen s-a făcut nevăzută și m-a lasat
pe mine să beneficiez de explicațiile ghidei de ocazie. Când a făcut o pauză
pentru a respira, am făcut o mică plecăciune, i-am mulțumit cu un zâmbet și am profitat
și eu de ocazie să mă retrag. Afară am aflat că bijuteria se cheamă Santuario di Santa Maria della Vita și
conține o sculptură de teracotă semnată Niccolo dell'Arca. Probabil că asta
încerca să ne zică biata femeie.
In imediata vecinătate am găsit un
spațiu foarte interesant și neobișnuit pentru noi. Ne-au atras curiozitatea
niște tineri cocoțați pe scaune înalte care înfulecau cu poftă din niște casserole.
Am intrat și ne-am trezit în mijlocul unui balamuc colorat și plin de arome. Mercato
di Mezzo este o piață nu prea mare, cum sunt multe prin țările
vestice, de unde poți să cumperi tot felul de chestii bune și proaspete, dar
poți să și deguști minunățiile care se prepară sub ochii tăi, de multe ori la
prețuri modice. Am urcat și la etaj, dar nici acolo nu era mai puțină vânzoleală.
Și parcă nici nu se făcuse ora prânzului pentru burticile noastre.
Canale delle Moline
Canale delle Moline
Din nou în stradă și pașii ne poartă
(aproape) singuri către Piazza della Mercanzia, delimitată
pe latura sa sudică de palatul omonim și în care se înalță până la cer cele două turnuri celebre, Asinelli și
Garisenda, înclinate - unul mai mult, altul mai puțin - în sensuri
opuse. Intre ele stă de pază, pe un soclu înalt, statuia sfântului patron al orașului, San Petronio.
Palazzo Pallavicini
Palazzo Pallavicini
Cândva,
Bologna a fost asemănătoare Veneției: plină de canale și de bărci. Pentru că în
oraș era nevoie de apă, atât pentru consum cât și pentru atelierele
meșteșugărești și pentru că râul era la cațiva kilometri depărtare, s-au
construit canale cu ajutorul cărora apa era adusă și transportată in interiorul
orașului. Acum, acele canale nu se mai văd, sunt ascunse sub pământ.
Orașul
s-a dezvoltat, practic, pe lângă și peste această rețea de canale subterane ce
există încă din secolul 12. Dintr-o anumită casă de pe Via Piella se poate
vedea ultimul segment din Canalul Morilor (Canale delle Moline) care este o
prelungire a cursului râului Reno care traversează mai mult subteran Bologna.
Amuzant este faptul ca toți turiștii vor să privească printr-o ferestruică a
casei amintite și chiar stau la coadă pentru asta, iar pe partea opusă a străzii
este un mic pod de pe care se vede mult mai bine și unde nu este nimeni.
Mulți turiști doresc să vadă orașul de sus și să se laude că au
urcat în turnul medieval cel mai înalt, cel numit Asinelli. Nu am încercat
experiența. Urcusul celor 498 de trepte te cam lasă fără răsuflare și, în plus,
nu ești recompensat cu o panoramă spectaculoasă asupra intregului oraș. Nu este
nimic spectaculos ci se vede un amalgam de acoperișuri roșii-maronii și
colinele unduitoare din împrejurimile îndepărtate. Mai interesant este faptul
că poți vedea și alte turnuri de prin oraș.
Bonus
pentru noi a fost un apus de soare superb care ne-a prins în larga și
venerabila Piazza Maggiore unde totul
era acoperit cu o mătase aurie a razelor difuze.
Subit, ne-am amintit de sfaturile unor
cunoștințe, că în Italia sunt delimitate niște ore clare pentru masa de prânz
și că ar fi bine să ne grăbim, dacă nu vrem să rămânem nemâncați, cum am mai
pățit-o în alte excursii, mai ales în Franța. Așa că aflarea unui loc decent
(atrăgător și nu exagerat de scump) întru acest scop a devenit o preocupare. Nu
ne-a fost chiar greu, Bologna „grassa” abundă în tot felul de localuri, de
multe categorii, doar aici s-au inventat sosul bolognez, pastele tortellini și
salamul mortadella! Pe o străduță laterală am descoperit Tratoria
Leonida, cu un interior climatizat, răcoros și decorat romantic, ce
ne-a picat imediat cu tronc. Am comandat o lasagna bologneză și un escalop de
porc cu spanac, la care s-a asortat de minune câte un pahar de vin roșu și
aspru, pentru Carmen și pe urmă o dușcă de espresso. Eu responsabilde volan,
m-am răcorit cu o Coca mare. La masă am avut răgaz să mai studiem un pic și
harta și să stabilim să ne îndreptăm spre zona sudică, să bifăm un alt obiectiv,
Basilica di San Domenico.
Am
făcut, totuși, un mic ocol spre Piazza
San Stefano, pentru că era mai aproape de noi. Am cotit câteva străzi și
ne-am trezit deodată pe o alee pietonală largă, acoperită cu piatră de râu
printre care creștea iarbă, flancată în dreapta de un palazzo roșiatic
decorat cu figuri de teracotă, iar în stânga de Palazzo Corte Isolani,
încă în proprietatea familiei Isolani, transformat parțial într-un restaurant
și în spații comerciale elegante. Dar altceva ne-a atras atenția, respectiv
locul către care convergeau mai multe grupuri de turiști. Era vorba de ansamblul Abației di San Stefano (numit
și Complesso Stefaniano sau Sette Chiese, de la
cele 7 biserici care l-au alcătuit la un moment dat. După nenumărate ajustări
și reajustări, azi se numără doar 4 lăcașuri.
Declar
cu mâna pe inimă că ăsta mi s-a părut locul cel mai fascinant din întreaga
Bologna. Poate pentru că „transpiră” atâția ani de istorie, atâtea stiluri
arhitectonice, atâta frământare omenească! Carmen a fost chiar mai
impresionată.
Piața
Santo Stefano- vedere dinspre biserici
Bazilica
Santo Stefano (în italiană: Bazilica
di Santo Stefano) cuprinde un complex de edificii religioase. Situat pe Piazza
Santo Stefano, este cunoscut local drept Sette
Chiese ("Șapte Biserici") și Santa
Gerusalemme ("Sfântul Ierusalim"). Are demnitatea unei basilici
minore.
Diferitele părți ale complexului includ:
Biserica
Sf. Ștefan sau a Sfântului Crucifix (sec.al 8-lea, presbiteriu refăcut în
secolul al 17-lea), cu cripta
Biserica
Sfântului Mormânt (conform tradiției: sec.al 5-lea)
Biserica
sfinților Vitale și Agricola (sec.al 4-lea, reconstruită mai întâi în sec.al 12-lea)
Curtea
lui Pilat ("Santo Giardino", sec.al 13-lea)
Biserica
Trinității sau a Martyriului (sec.al 13-lea)
Capela
Bandajului ("Cappella della Benda") dedicată benzii de pânză purtată
în jurul capului de către Fecioara Maria ca semn de doliu.
Curtea
lui Pilat amintește de lithostrotos, unde a fost condamnat Iisus; duce la
Biserica Sfântului Mormânt. In centru, un bazin numit "Catino di
Pilato", o lucrare lombardă din 737-744, poartă următoarea inscripție:
UMILIB
(US) VOTA SUSCIPE D (OMI) NE D (OM) N (ORUM) N (OST) R (ORUM) LIUTPRAN (OPO) S
(AN) C (TE) HECCL (ESIE) B (O) N (ONIEN) S (I) S. HIC I (N) H (ONOREM) R
(ELIGIOSI) SUA PRAECEPTA OBTULERUNT, UNDE HUNC VAS IMPLEATUR ÎN CENAM D (OMI)
NI SALVAT (ORI) S, ET SI QUA MON (ER) AC (UISQUAM) MINUERIT, D ) S REQ (UIRET)
Sub
porticul aflat în centrul unei ferestre pe o coloană, un cocoș sculptat din sec.al
14-lea, numit Cocosul Sfântului Petru,
reamintește povestea biblică a negării Sfântului Petru.
1-3
Biserica crucufixului; 2 Cripta; 4 Biserica Sfântului Mormânt; 5 Biserica San
Vitale și Agricola; 6 Curtea lui Pilat; 7 Biserica Trinității sau Martyrium,
numită și "Santa Croce", care conține nașterea antică; 8 Claustrul;
9-10-11-12 Capela Bandajului ("Cappella della Benda") și muzeu.
O
descriere amănunțită a componentelor complxului religios ar însemna o adevărată
lecție de istorie și artă,ața că ne rezumăm la impresiile trăite și la date cât
mai succinte.
Complexul
Santo Stefano
Am
intrat în prima capelă, cu fronton triunghiular, cu un balcon ciudat agățat
într-o parte. Ne-a atras atenția imediat
crucifixul imens aflat pe altarul supraînălțat la care se ajunge urcând un șir
de trepte acoperite cu covor roșu. De altfel, așa se și numește această
primă biserică, a Crucifixului. Altarul conține o
urnă cu cenușa Sfinților Vitale și Agricola; aceștia au fost doi bărbați,
stăpân și servitor, ce au fost martirizați în Bologna anului 305, pe timpul
împăratului Diocletianus. Sub altar există o criptă împărțită în 5 nave prin
coloane de marmură de înălțimi diferite. Se zice că una din ele ar măsura exact
înălțimea pe care o avea Mântuitorul când a fost crucificat.
Curtea lui
Pilat
Printr-o
ușă laterală am pătruns în următoarea biserică, cea mai veche dintre toate (sec. 5), numită și a
Sfântului Mormânt. Se pare că însuși Episcopul Petronio, devenit
ulterior sfântul protector al Bolognei, a ridicat acest lăcaș de cult pe
ruinele unui vechi templu închinat zeiței Isis, după întoarcerea sa din
pelerinaj la adevăratul Sfânt Mormânt. De aceea, ctitoriei sale i se mai spune
și „Ierusalimul Bolognei”. Biserica este construită din blocuri mari de piatră
cenușie, are formă circulară, cu altarul situat central și ne trebuie câteva
momente să ne obișnuim cu semiîntunericul din interior. Altarul nu e de fapt
ceea ce pare, ci se vrea o replică a Sfântului Mormânt.
De
altfel, el a fost adăpost timp de mai multe secole rămășițelor Sfântului
Petronio. Se obișnuia ca ușa mormântului să se deschidă timp de o săptămână pe
an pentru ca toți credincioșii să se poată închina sfintelor moaște, dar din
anul 2000, de când moaștele au fost transferate în Basilica Sf. Petronio din
Piazza Maggiore, ușa a rămas ferecată. Deasemenea, există tradiția în Bologna
ca viitoarele mămici să înconjoare mormântul de 33 de ori (câte o tură pentru
fiecare an de viață a lui Iisus), să se închine apoi în fața Mormântului Sfânt
și pe urmă în fața tabloului ce o înfățișează pe Fecioara însărcinată, cu care
ne vom întâlni în două biserici mai încolo. In domul Sfântului Mormânt există
și un izvor natural captat, ce simbolizează Iordanul.
Se
zice că inițial această biserică a purtat un alt nume, al Sfântului Petru,
datorită faptului că s-a descoperit aici un mormânt pe care scria Simon (vechiul
nume al lui Petru). Acest fapt a „deturnat” o sumedenie de pelerini dinspre
Roma spre Bologna, ceea ce Papalității nu i-a convenit, dând poruncă a se
acoperi cu pământ biserica. Abia peste câțiva ani buni s-a revenit asupra
acestei decizii și s-a acceptat readucerea la lumină a acestei biserici, condiția
pusă fiind să i se schimbe numele.
Următoarea
structură a ansamblului este una deschisă, de fapt o curte interioară de formă
pătrată, numită Curtea lui Pilat, înconjurată de
un portic susținut de coloane de cărămidă și arcade. In centru există un bazin
de piatră, datând din sec. 8, iar pereții sunt decorați cu tot felul de
artefacte religioase. Ce ne-a încântat cel mai mult a fost însă desenul
peretelui bisericii Sfântului Mormânt, un adevărat mozaic format din mai multe
tipuri și culori de cărămizi.
Am intrat în a patra biserică, cea a Sfintei Treimi sau a Martiriului unde este posibil să fi fost adăpostite
inițial sarcofagele celor doi sfinți martiri. Practic este vorba de 3 capele
simple aliniate una lângă alta. In ultima am admirat imaginea Fecioarei
protejându-și pruncul încă nenăscut, imagine atât de iubită de femeile
bologneze.
Claustrul
– Complexul Santo Stafano
Campanila a fost adăugată
ansamblului abia în sec. 18. In ultimile încăperi este organizat un muzeu (ce
conține, printre altele, un mic fragment din acoperitoarea Fecioarei, care este
purtat în procesiune în fiecare an pe străzile Bolognei), precum și un magazin
de suveniruri, magazin aflat în toate lăcașurile importante din Europa. Foarte
elegante și luminoase ele sunt pline până la refuz de illustrate, pliante,
cărți ș diverse alte obiecte atractive coloristic, dar cu prețuri piperate.
Ne
apropiam de seară și picioarele au început să ne cam trădeze, dar spiritul ne-a
rămas încă viu, căci mai aveam multe de văzut, atât pentru acea primă zi, cât
și pentru următoarea. Ne dădusem seama că nu vom putea gusta mândra Bologna
întro singură zi. Cu pași mai lenți am mers tot către sud, printre vechi palazzo și
biserici și am ajuns în curând la Porta Castiglione, una dintre cele
13 intrări în orașul vechi. Pe celelalte le-am lăsat pentru altădată, dar măcar
o poartă trebuia să bifăm în acea zi plină de impresii.
Mormânt
Ne-am întors parțial pe Via Castiglione și-am cotit
stânga, pe lângă Palazzo di Giustitia, o clădire
impresionantă, cu două niveluri înalte și încă unul mai mititel. Am ajuns
și la Basilica di San Domenico (un alt obiectiv specificat de minighidul
nostru). Am descins în piața cu același nume, în centrul căreia se ridică
zveltă o coloană ce poartă pe ea statuia sfântului, pe numele lui omenesc
Dominic di Guzman, călugăr spaniol fondator al ordinului dominicanilor. Pe cât
de sobră este fațada edificiului, pe atât de bogat și de delicat decorat este
interiorul său.
Ridicată
la finele sec. 13, ca un omagiu adus sfântului, biserica este una dintre cele
mai impresionante colecții de artă, reunind opere semnate de mari maeștri ai
vremii respective: Nicola Pisano, Niccolo dell'Arca, Fillipino Lippi, Lodovico
Carracci, Michelangelo. Trei orgi superbe completează tezaurul acestui locaș și
se spune că la cea din dreapta altarului s-ar fi pregătit însuși marele Mozart
pentru un examen la Filarmonică.
Biserica
St. Vitale și Agricola-Complexul Santo Stefano
Ieșind
din nou afară și plimbându-ne pe lângă latura nordică a bisericii, am realizat
și mai bine cât este de imensă. In apropiere, am mai întâlnit o ciudățenie, un
soi de soclu pe care se află cocoțat un sarcofag de piatră, în interiorul unei
mici construcții cu arcade și acoperiș prismatic. Ajuns aici, am avut satisfacția
de a ajunge la unul din acele curiozități pe care le căutam și pe care nu mi le
imaginasem atât interesante. Este vorba de morminte medievale ale unor
juriști celebri și a doua zi am văzut că se află astfel de
sarcofage și în piața din apropierea bisericii San Francesco. Mi s-a părut un
mod de înmormântare cu totul bizar, dar, cu toate acestea, un mod de decorare a
orașului. Interesant, dar morbid.
Sarcofag
extern la biserica San Francisco
A
doua zi, din nou palate vechi, în culori calde, cu fațade frumos renovate, de
consideri că ieri au fost construite, ferestre decorate cu obloane de lemn, cu
ghivece sau colivii; arcade și porticuri... Iubesc din ce în ce mai tare acest
oraș. Incet-încet, pașii ne poartă din nou în zona turnurilor și ne încadrăm
pe Via Zamboni, în direcția
celui mai vivant district: cel universitar. Ne oprim totuși câteva minute la o
terasă, preț de o cafea energizantă, timp în care ne delectăm cu spectacolul
pestriț al străzii. Ne continuăm drumul și nu ne putem abține să nu intrăm și
în Basilica di San Giacomo Maggiore, dar aruncăm doar o privire
și ieșim; nici aici nu aveam voie să fotografiem și nu mai aveam niciun chef să
încercăm să înșelăm vigilența supraveghetorului.
S-a
cunoscut imediat că ne-am apropiat de Universitate, Piazza Verdi era
plină de grupuri de tineri zgomotoși, unii din ei par a manifesta pentru sau
contra a ceva, alții poartă coronițe de flori pe creștete (am întâlnit și mai
devreme tineri cu astfel de coronițe, oare ce semnificație or avea?!). Am ajuns
și în districtul facultăților, pereții clădirilor sunt parțial decorați
cu graffitti multicolore, studenții se bulucesc pe uși, unii
intră, alții ies, este o vânzoleală molipsitoare, care-ți pune sângele în
mișcare. Am trăit și noi cu ani în urmă această atmosferă vivace ș, parcă,
lipsită de multe griji.
Palazzo Poggi, sediul Universității bologneze, ne-a întâmpinat auster și surprinzător de
tăcut în interiorul său. Coridoarele largi sunt aproape pustii, admirăm o
statuie pe un soclu într-o curte interioară în care nu putem pătrunde, iar
într-un colț descoperim bustul unui fost școlar: Dante Alighieri. Etajul
adăpostește un ansamblu de muzee extrem de interesante, închise la ora vizitei
noastre (se vizitează de fapt doar în cursul dimineții, de la 10 la 13!), numit
S. M. A. (Sistema Museale d'Ateneo
Alma Mater Studiorum Universita di Bologna), printre care enumăr:
muzeul de navigație și vechi hărți navale, cel de arhitectură militară, de
anatomie umană, de istorie naturală, de fizică, de antropologie, de anatomie
comparată, de zoologie, de mineralogie și multe altele (ne-am propus să
reedităm o nouă escapadă în Bologna mai ales pentru acest complex, deși am mari
dubii că 3 ore ar fi suficiente pentru toate cele ce ne-ar interesa.).
Am
mai avut un singur obiectiv de bifat, unul destul de intrigant dealtfel, pe
lângă am trecut în ziua anterioară și unde era foarte aglomerat. Era vorba de fereastra prin care se poate vedea canalul
din Via Piella. Știam că și Bologna a fost cândva împânzită de canale pline
cu apă. Noi habar n-am avut până la această excursie. Mai precis, din sec.al 12-lea,
odată cu dezvoltarea orașului, până prin sec.al 18-lea, canalele erau folosite
pentru transportul mărfurilor și pentru acționarea numeroaselor mori de apă.
Din Piazza Verdi cotim pe Via delle Moline și, după
oarece foială prin zonă, descoperim într-un final, din nou, fereastra și
canalul și... ne cam pică fețele, căci nu seamănă nicidecum cu ceea ce prezenta
micuța fotografie de pe harta noastră. Ne-am așteptat la o imagine gen canal
venețian, dar am fost dezamăgiți. Sau om fi nimerit noi pe vreme de secetă?!.
Mă rog.
Am
colindat mult pe sub frumos pictatele și răcoroasele porticuri și am căutat mai
multe sarcofage suspendate, ca monumente inedite și pline de artă. Am analizat cu atenție porticurile nesfârșite
prin centru, am studiat cu atenție multe palazzo, am mâncat înghețată din
sortimente amețitoare, aproape embleme ale Italiei, am mâncat unele preparate specific
și ne-am bucurat de o părticică deosebită din țara milenară.
Clădirile cu porticuri sunt unul
dintre brand-urile Bolognei și ele au început a fi construite în
perioada medievală din rațiuni practice: reprezentau nu doar locuri de trecere
pentru oameni, apărându-i de ploi sau de razele soarelui, ci și spații unde
comercianții își etalau mărfurile. Detaliile arhitectonice erau de toate
felurile, desigur: plafonul plat sau boltit, stâlpii de susținere cu secțiune
pătrată sau rotundă, cu sau fără briz-brizuri. Ce era important era ca
înălțimea porticului să fie suficient de mare cât să poată trece un om călare.
In zilele noastre, majoritatea sunt
refăcute și nu te mai saturi să le străbați, pentru că fiecare îți oferă ceva
nou: o decorațiune deosebită, un model diferit la pavajului, un magazin, o
cafenea... Vizitatorii Bolognei se pot delecta astfel la tot pasul, pentru că
mai toate clădirile neoficiale ale centrului istoric sunt prevăzute cu
porticuri. Și așa aveam să facem și noi de-a lungul întregii zile.
Teatrul Auditorium Manzoni - Cinema
Teatrul Auditorium Manzoni - Cinema
Lăsăm pe dreapta o biserică frumoasă (adăpostită, evident, în spatele
propriilor porticuri), apoi impozantul Teatru Manzoni, iar pe stânga un hotel vechi, frumușel, în fața
căruia ne întâmpină statuia
ecvestră a eroului național Garibaldi (cu care aveam să ne întâlnim
și a doua zi, la San Marino). Ne face cu ochiul un magazin cu tot felul de
chestii mai mult sau mai puțin practice pentru casă; nu cumpărăm nimic, doar ne
lăsăm inundați câteva minute de veselia culorilor.
Teatrul comunal
Timpul
s-a scurs și seara a început să coboare peste oraș și în a doua zi. Ace ascuțite
ne înțeapau tălpile, iar mușchii parcă începuseră să nu ne mai asculte. Era
momentul să ne îndreptăm spre „casă”. Au fost două zile fructuoase și ne
declaram mulțumiți. Bologna ni s-a lipit deja de inimi, ni s-a arătat ca un
oraș plin de farmec, de istorie și de prospețime în egală măsură, ce merită
aprofundat, oraș mult deosebit de cele pe care urma să le colindăm preț de două
decenii.
Am
fost conștienți de la început că o zi va fi mult prea puțin, dar ne-am făcut o idée
mai amănunțită în două zile. Cu toate acestea puteam zice că am venit doar să
„prospectăm” locurile, pe care data viitoare le vom „ataca” țintit (estimez că
preț de cel puțin 3 zile măcar). Nu ocoliți deci Bologna: La Dotta, La Grassa, La Rossa (cea
învățată, gurmandă și roșie) !
In anii următori am mai trecut de 3-4 ori prin Bologna, dar numai pentru câteva ore, de fiecare dată. Insă niciodată nu am uitat să mai fac o vizită la Complexul bisericesc Santo Stefano, pe care l-am considerat o bucățică de tezaur al Italei care mă atrăgea prin misterul său și prin simbolistica sa în ale credinței creștine.