Donau Kanal
Donaukanal ( „Canalul Dunării“) este un fost braț
natural al Dunării, acum reglementat ca un canal de apă (din 1598), în dreptului
Vienei. Are o lungime de 17.3 km și, spre deosebire de cursul principal al
Dunării, se învecinează cu centrul orașului, cartierul numit Innere Stadt, zonă
în care râul Wien (Wienfluss) curge în el.
Donaukanal se bifurcă din șenalul principal la
Nussdorf Weir și se alătură din nou fluviului
în amonte de „Praterspitz“, la parcul Prater din Simmering. Insula astfel formată
între Donaukanal și Dunăre deține astăzi 2 din cele 23 de districte ale Vienei:
Brigittenau (20 District) și Leopoldstadt (Sector 2). Canalul este traversat de
15 de poduri rutiere și 5 poduri de tren.
După 1700, s-au făcut încercări de redenumirea
Donaukanal în Kleine Donau adică (Mica Dunăre), dar nu au avut succes.
Numele de „Donaukanal“ ( „Canalul Dunării“), a fost
folosit, din 1686, pentru ramura sudică a Dunării, care se scurgea pe
lângă Viena. Inițial aceasta fost o
ramură naturală,a fluviului, dar între anii în 1598-1600, a fost regularizată,
pentru prima dată, de către baronul von Hoyos.
In secolul 19, Schwimmtor, a fost construită o
barieră plutitoare în apropiere de intrarea din amonte a canalului. Acesta a
fost proiectată pentru a proteja canalul de inundații și deriva de ghețuri în
iernile grele, și a intrat în serviciu în 1873. Nussdorf Weir și alte blocări
complexe au fost construite între anii 1894 și 1899. Acestea trebuia să ofere
un grad mai mare de control al inundațiilor decât Schwimmtor. Cu toate acestea,
Schwimmtor a rămas în uz până la primul război mondial, și nu a fost casat până
în 1945.
La începutul anilor 1990, au început lucrări de
amenajare în partea de sud a Donaukanal pentru a se crea o zonă de recreere
de-a lungul malurilor sale.
Căile de pe ambele părți ale Donaukanal sunt
utilizate în mod regulat de cei ce fac alergări de întreținere, cicliști și
skateri. Recent, au existat încercări de succes în timpul lunilor de vară
pentru transformarea malurilor în zonă de agrement mai atractiv (suprafețe
pentru plajă și odihnă de vară, piețe de vechituri, cafenele, mici porturi
pentru plimbări cu barca, etc.).
Tot pe Donau Kanal se află și terminalul din Viena al
serviciului de feribot rapid, Twin City Liner, care leagă Viena cu Bratislava.
Tranzitează Donaukanal pentru a ajunge la Dunăre.
In fiecare an, în luna iunie, în mai multe locații
de-a lungul Donaukanal are loc Festivalul Donaukanaltreiben. In principal sunt
invitate echipele de amatori și profesioniști austriece, dar de la an la an,
organizatorii invită trupe din țările vecine.
Cei mai mulți
vizitatori din Est când ajung la Viena și traversează o apă mare pentru a intra
în centrul orașului, nu au nici o cunoștință despre existența unui Donau Kanal.
Toți cred că traversează chiar Dunărea.