Gange și Brahmaputra, cele două fluvii
ce formează cea mai mare deltă a lumii, în Bangladesh, sunt două cursuri de apă
diferite. Deși primul este ceva mai cunoscut, pentru că reprezintă un simbol
major al hinduismului,Brahmaputra este ceva mai lung decât primul, Gangele nefiind prezent în
clasamentul primelor 10 cele mai lungi ape curgătoare din Asia, iar ultimul
ajungând la un total de 2.900 km. De fapt, partea din aval prezintă și ea o
importanță deosebită pentru religia teritoriului pe care îl străbate, Brahma
fiind zeul hindus al creației, parte a trinității - Trimurti -, alături de
Shiva și Vishnu, iar în limba sanscrită Brahmaputra se traduce prin "Fiul
lui Brahma". Cunoscut pentru inundațiile catastrofale pe care le produce în
perioada din an în care se topesc zăpezile în Munții Himalaya, fluviul Brahmaputra scaldă teritoriile Chinei, Indiei și
Bangladeshului.
De
la originea sa în sud-vestul Tibetului cu denumirea de Tsangpo Yarlung, curge
spre sudul Tibetului și străpunge munții Himalaya prin niște chei mari și după CARE curge
spre Arunachal Pradesh (India), unde este cunoscut sub numele de Dihang. Acesta curge spre sud-vest prin Valea Assam ca Brahmaputra și spre sud, prin Bangladesh,
ca Jamuna (a nu fi confundat cu Yamuna de India ). Acolo se contopește cu Gange pentru a forma cea mai mare
deltă din lume. Brahmaputra are
2.896 km lungime și are o importanță deosebită pentru irigații și
transport. Cursul său superior a fost mult timp necunoscut, și identitatea sa
cu Tsangpo Yarlung a fost stabilită numai prin explorare în 1884-1886. Acest
fluviu este adesea numit Tsangpo-Brahmaputra. Adâncimea medie a fluviului este
de 38 m și adâncimea maximă este de 120 m.
In Bangladesh ,
fluviul se contopește cu Gange și se împarte în două: Padma și Meghna. În timp
ce majoritatea râurilor de pe subcontinentul indian au nume feminin, acest râu
are un nume rar de sex masculin, deoarece acesta înseamnă „fiul lui Brahma” însanscrită („Putra”
înseamnă „fiu”).
Tsangpo Yarlung izvorăște din ghețarul
Jima Yangzong[ lângă Muntele Kailash în Himalaya
de nord. El curge apoi spre est pentru aproximativ 1700 km la o altitudine
medie de 4.000 de metri, și este astfel fluviul situat la cea mai mare
altitudine dintre fluviile importante din lume. În Tibet , Tsangpo urmează linia de
sutură dintre placa Eurasiei și subcontinentul indian. La punctul său estic, se
apleacă în jurul Muntelui Namcha Barwa și
formează Canionul
Yarlung Tsangpo, care este considerat cel mai adânc
canion din lume.
Când fluviul intră în Arunachal Pradesh, este numit Siang
și face o coborâre foarte rapidă de la înălțimea inițială în Tibet, și în cele
din urmă apare în câmpie, unde este numit Dihang. El curge aproximativ
35 km și după primește doi afluenți majori: Dibang și Lohit. Din acest
punct de confluență, fluviul devine foarte larg și este denumit Brahmaputra . În el se varsă Bhoreli Jia (numit râul
Kameng unde acesta se varsă la Arunachal Pradesh) în Districtul Sonitpur și
acesta curge prin întregul stat Assam .
În Assam
fluviul ajunge uneori și la 10 km lățime. Între districtele Dibrugarh și
Lakhimpur fluviul se împarte în două canale: la nord canalul Kherkutia și la
sud canalul Brahmaputra .
Cele două canale se unesc din nou la circa 100 de
kilometri în aval și formează insula Majuli. La Guwahati în apropiere de
centrul vechi de pelerinaj din Hajo, Brahmaputra
trece prin rocile Podișului Shillong, și este cel mai îngust: 1 km lățime. Aici
s-a dat bătălia de la Saraighat deoarece Brahmaputra
este mai îngust în acest punct. Primul pod feroviar pe Brahmaputra
a fost deschis traficului în aprilie 1962, la Saraighat.
Mediul din luncile Brahmaputra în
Assam
au fost descrise ca Valea Brahmaputra o ecoregiune a pădurilor. În comparație
cu celelalte fluvii mari din India ,
Brahmaputra este mai puțin poluată, dar are
propriile sale probleme: unități de rafinare a petrolului contribuie cel mai
mult la poluarea industrială a bazinului fluviului împreună cu alte industrii
mici și mijlocii. Problema principală cu care se confruntă bazinul hidrografic
este problema inundațiilor constante. Inundațiile apar mai des în ultimii ani
din cauza defrișărilor și a altor activități umane.
In Bangladesh ,
Brahmaputra se împarte în două ramuri: ramura mult mai mare continuă spre sud,
ca Jamuna (Jomuna) și se varsă în Gange, numit local Padma (Pôdda), în timp ce
ramura de sud-est mai mică Brahmaputra
(Bromhoputro) se varsă în Meghna. Ambele ramuri reconverg în cele din urmă
lângă Chandpur în Bangladesh și Brahmaputra se varsă în Golful Bengal Totuși, acum 250
de ani fluviul Brahmaputra, în Bangladesh, trecea prin districtul Jamalpur și
Mymensingh dar un cutremur serios a condus la cursul său prezent. Fluviul Gange
și Brahmaputra formează cea mai mare deltă din
lume.[5] Această deltă are forma unui triunghi
și acoperă mai mult de 105.000 km2. Aproximativ două treimi din deltă se află în Bangladesh . Cea
mai mare parte a deltei este compusă din soluri aluviale, soluri cu laterit
roșu și roșu-galben. Solul are cantități mari de minerale și nutrienți, care
sunt bune pentru agricultură.
In timpul sezonului musonic
(iunie-octombrie), inundațiile sunt un fenomen comun. Defrișările din bazinul
fluviului Brahmaputra au dus la creșterea
nivelului de înnămolire, la creșterea numărului de viituri, și la eroziunea
solului în habitatul din aval, cum ar fi Parcul Național Kaziranga. Ocazional,
inundații masive cauzează pierderi pentru culturi și pierderi uriașe de vieți
omenești și proprietăți. Inundarea periodică este un fenomen natural, important
din punct de vedere ecologic, deoarece contribuie la menținerea pajiștilor de
șes și a faunei sălbatice asociate. Inundațiile periodice, de asemenea, aduc
aluviuni proaspete care completează solul fertil al văii fluviului Brahmaputra . Astfel inundațiile, agricultura și
practicile agricole sunt strâns legate.
Apele fluviului Brahmaputra sunt
împărțite de către China , India și Bangladesh . In anii 1990 și 2000,
au fost repetate speculații despre China care ar dori construirea unui
baraj la Cotul Mare, cu scopul de a devia apele spre nordul țării. Acest lucru
a fost negat de către guvernul chinez mai mulți ani. Cu toate acestea, la 22 aprilie 2010, China a confirmat că se va construi într-adevăr
Barajul Zangmu pe Brahmaputra
dar a asigurat India că
proiectul nu va avea vreun efect semnificativ asupra debitului din aval în India . De
asemenea, există potențial pentru China ,
India și Bangladesh
pentru a dezvolta proiecte hidro și transfrontaliere de navigare pe apă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu