Este cea mai înaltă, cea mai periculoasă și
cea mai frumoasă autorută montană
asfaltată din România. Construit ca o șosea militară strategică pe timpul lui Nicolae
Ceaușescu, între anii 1970-1974, Transfăgărășanul leagă regiunile istorice
Transilvania și Muntenia, precum și orașele Sibiu și Pitești.
Drumul, în lungime de 92 de kilometri,
traversează cele mai înalte zone ale Carpaților Meridionali, ajungând la
altitudinea de 2034 de metri. Cea mai spectaculoasă este partea nordică a
drumului, cu viraje strânse, serpentine și coborâri abrupte. În vârful
munților, șoseaua trece pe lângă lacul glaciar Bâlea Lac. Drumul a fost
construit cu costuri foarte mari: 6 milioane tone de explozibil folosit în
partea de nord .
Transfăgărășanul este drumul din Romania cu cele
mai multe tunele, cinci la număr, și cele mai multe viaducte. La punctul său cel mai înalt, Bâlea Lac, drumul trece prin cel mai lung tunel din
țară, de 887 de metri.
Drumul
pornește din șoseaua națională DN7, în comuna Bucov de lângă pitești și urcă valea râului Argeș,
trecând prin orașul Curtea de Argeș. La nord de oraș, drumul trece
prin fața hidrocentralei Vidraru, amplasată subteran în masivul
Cetățuia. De aici, în apropierea cetății Poenari drumul urcă pe serpentine și viadicte,
trecând prin trei tunele mai scurte, și ajunge pe Barajul Vidraru, care, cu ai lui 307 m, leagă Munții Pleașa și Vidraru.
Trecând barajul, drumul continuă de-a lungul lacului Vidraru până la coada acestuia. In continuare, drumul începe să urce urmând cursul văii râului Capra până la ajungerea în golul alpin, lângă Cabana Capra; după o serie de serpentine, trecând prin dreptul Cascadei Capra, ajunge până la intrarea sudică a tunelului Capra-Bâlea, care trece pe sub creasta Munților Făgăraș, între vârfurile Iezerul Caprei (2414 m) și Paltinul (2398 m). Tunelul acesta este cel mai lung tunel rutier din România, având o lungime de 887 m, cu o înălțime de 4,4 m, o lățime de 6 m și un trotuar cu o lățime de 1 m, fiind iluminat electric și ventilat natural. Are la intrări porți metalice ce se închid iarna, dotate cu uși pentru accesul pietonal.
Trecând barajul, drumul continuă de-a lungul lacului Vidraru până la coada acestuia. In continuare, drumul începe să urce urmând cursul văii râului Capra până la ajungerea în golul alpin, lângă Cabana Capra; după o serie de serpentine, trecând prin dreptul Cascadei Capra, ajunge până la intrarea sudică a tunelului Capra-Bâlea, care trece pe sub creasta Munților Făgăraș, între vârfurile Iezerul Caprei (2414 m) și Paltinul (2398 m). Tunelul acesta este cel mai lung tunel rutier din România, având o lungime de 887 m, cu o înălțime de 4,4 m, o lățime de 6 m și un trotuar cu o lățime de 1 m, fiind iluminat electric și ventilat natural. Are la intrări porți metalice ce se închid iarna, dotate cu uși pentru accesul pietonal.
In
partea nordică a drumului, Transfăgărășanul trece prin rezervația naturală Golul Alpin al Munților Făgăraș între
Podragu - Suru și Valea Bâlii, pe lângă lacul glaciar Bâlea, după
care urmează o coborâre abruptă în serpentine, străbătând căldarea glaciară, pe
o lungime de 13 km. Apoi, drumul
trece prin apropiereacascadei Bâlea, o cascadă în trepte de aproximativ 68 m, cea mai mare de
acest fel în România, aflată la altitudinea de aproximativ 1230 m.de la nivelul mării,
ajungând apoi la Cabana Bâlea
Cascadă. De acolo până la intersecția cu DN1 (drumul european E68), în apropierea
comunei Cârțișoara, mai sunt
21 km.
Transfăgărășanul trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, pentru construcția lui fiind necesară dislocarea mai multor milioane de tone de rocă; pentru aceasta s-au folosit 6520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra-Bâlea, precum și multe alte materiale de construcții.
Autoruta este
cotată printrecele mai fascinante si mai periculoase drumuri din lume!
Transfăgărășanul trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, pentru construcția lui fiind necesară dislocarea mai multor milioane de tone de rocă; pentru aceasta s-au folosit 6520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra-Bâlea, precum și multe alte materiale de construcții.
Autoruta este
cotată printrecele mai fascinante si mai periculoase drumuri din lume!
Transfăgărașan II
Daca ar trebui sa
spunem in cateva cuvinte, atunci Transfagarasanul (DN 7C) este doar drumul care
traverseaza muntii Fagaras (cei mai înalţi munţi ai României – vf. Moldoveanu –
2544 metri) si uneste Muntenia de Ardeal. Cazare pe Transfagarasan Dar de fapt,
Transfagarasanul este mai mult de atat. Este drumul care ajunge o altitudine de
2042 de metri, in Caldarea Glaciara Balea.
Are doua benzi care
se intind pe o lungime de 92 de kilometri. Din cauza nenumaratelor serpentine
cu masina viteza medie este de cel mult 40 km la ora. Apoi, pe intregul traseu
sunt construite 27 de viaducte si poduri si cel mai lung tunel de la Capra la Balea
Lac, de 887 de metri, care strabate muntele Paltinul. Aerisirea tunelului se
face natural datorita curentilor de aer extrem de puternici. Banda de
circulatie prin tunelul neiluminat are doar 6 metri latime si un trotuar de un
metru latime.
Pentru cei care
doresc sa se “aventureze” pe Transfagarasan, este recomandat sa o faca din sud
spre nord. Cea mai celebra sosea a Romaniei incepe in judetul Arges, in
localitatea Arefu (la kilometrul 61 al DN7C ) si se termina in judetul Sibiu,
langa localitatea Cartisoara (la intersectia cu DN1).
Peisajul este
mirific, iar diferentele de nivel si serpentinele se constituie intr-o
provocare atat pentru masini cat si pentru soferi. Din pacate, din cauza
conditiilor meteorologice, in fiecare an Transfagarasanul este deschis doar
cateva luni pe an, incepand in iulie si pana in octombrie. Cele mai importante
puncte de atractie turistica sunt Lacul si Barajul Vidraru, care este unul
dintre cele mai mari din Europa, apoi Cetatea Poenari (construita pe vremea lui
Vlad Tepes), Lacul glaciar Balea si Cascada Balea.
Transfagarasanul a
fost contruit intre 1970 si 1974. Poate ca o sumara prezentare in cifre este
dificil de urmarit, dar pentru cei care au rabdarea sa o citeasca, merita spus
ca la realizarea celor 92 de kilometri de sosea s-au dislocat circa 3 milioane
de tone de roca, s-au facut 830 de lucrari transversale si 290.000 de metri
cubi de zidarie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea au fost escavati
peste 41.000 metri cubi de roca. De asemenea, s-au folosit 20 tone de dinamita,
3.573 tone de ciment, 89 tone de otel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase
sudate, 14.200 metri patrati de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de
beton, 4.100 metri liniari de teava, 50 tone de confectii metalice, 6.900 metri
cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietris, 3.000 tone de cribluri si 740 de
lampi de iluminat.
Dintre cei care au
lucrat la construirea Transfagarasanului, pensionari in acest moment, unii mai
povestesc cu cate sacrificii s-a
facut soseaua care urca la cer. Inainte nu se puteau trece muntii nici macar cu
calul. Dar, se spune ca la un moment dat Nicolae Ceausescu, cand inca nu era
presedinte la Romaniei, a trecut prin comuna Arefu si i-a venit ideea ca
trebuie facuta o sosea care sa taie muntii. In timpul lucrarilor, exact ca si
la Vidraru, au murit multi oameni. Din pacate documentele nu au pastrat pentru
istorie aceste cifre. Dar cei care au supravietuit spun ca este vorba de sute
de jertfe omenesti. Multi dintre cei care au murit nici macar n-au mai fost
gasiti prin prapastiile in care au cazut. Se spune la construirea tunelului,
minerii care se ocupau cu montarea explozibilului se tineau uni de altii, cate
20 – 30, ca sa nu fie luati de vijelie si aruncati in prapastie.
O poveste care
circula din om in om se refera la un calugar pe nume Nectarie. Dupa construirea
Transfagarasanului acesta a urcat cu masina, un Trabant, pana la Capra, unde a
fost suprins de o avalansa. A lasat masina sub copertina de la Capra iar el s-a
aruncat pe zapada, fiind dus de “val”. Se spune ca asa a scapat cu viata, in
timp ce masina au gasit-o abia dupa 6 luni cand s-a topit zapada.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu