joi, 2 februarie 2017

VIENA - KIRCHE AM HOF


Kirche am Hof 
Kirche am Hof este o biserică aflată pe una dintre laturile pieței Am Hof, în Innerstadt, nu departe de Stephanplatz, centrul Vienei. Este o biserică cu destule elemente bizare, o construcție gotică cu fațada în stil baroc, fără clopotniță și fără vreun alt turn. Biserica are o vechime de peste 600 de ani, fiind ridicată de către ordinul Carmelit între anii 1386 – 1403. Se pare că pe locul unei vechi capele în stil romanic, atașată palatului conților de Babenberg, primii stăpânitori medievali ai Vienei. Carmeliții au folosit un proiect tipic german, o "Hallenkirche", adică o biserică gotică tip hală, cu 3 nave principale. In 1554, Kirche am Hof a trecut în proprietatea ordinului Iezuiților. Fațada bisericii a fost remodelată la cererea Eleonorei Gonzaga, vaduva împăratului Ferdinand III, în 1662. 
Noua fațadă a fost realizată în stil baroc timpuriu, având drept element notabil extensia balconului deasupra intrării. După dizolvarea ordinului iezuit, în 1773, Kirche am Hof a devenit biserica garnizoanei militare a orașului.
 Un eveniment istoric major, legat de Kirche am Hof a fost momentul anunțului destrămării definitive a Sfântului Imperiu Romano-German. Sub presiunea lui Napoleon și drept consecință a unei serii parcă nesfârșite de înfrângeri în fața armatelor franceze, împaratul Franz II a fost nevoit să accepte dizolvarea vechii structuri imperiale. După aceea s-a proclamat imediat împărat al Imperiului Austriac, sensibil mai restrâns, dar mai unitar, decât predecesorul sau. Există aici o dispută privind momentul oficial al acestui anunț (pașii legali pentru dizolvarea vechii structuri au durat câțiva ani), fiind mentionat fie anul 1804, fie 1806, însă istoria consemnează cu certitudine că anunțul oficial a fost făcut din balconul bisericii numite de vienezi Kirche am Hof.
Cea mai importantă operă de artă care a existat în Kirche am Hof a fost altarul realizat în 1437, așa numitul "Albrechtsaltar". După momentul dizolvării Ordinului Iezuit, altarul a fost secționat în mai multe piese, care au ajuns la mănăstirea Klosterneuburg. Până în 1962 piesele altarului au fost expuse la muzeul mănăstirii, după care s-a reușit restaurarea ansamblului și mutarea acestuia în biserica abației. Altarul este considerat a fi o capodoperă, cea mai importantă exemplificare a realismului gotic din Austria.
In prezent, Kirche am Hof este pricipala biserică a comunității croate din Viena.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu